Το καλοκαίρι του 2011, η Γαλλία είχε υπογράψει σύμβαση με τη Ρωσία για την κατασκευή δύο Μιστράλ για το ρωσικό Πολεμικό Ναυτικό.
Το 2014, η Γαλλία είχε παγώσει τις παραδόσεις των πλοίων στη Ρωσία, λόγω της κατάστασης στην Ουκρανία και τον Αύγουστο του 2015 η Ρωσία και η Γαλλία κατήγγειλαν τη σύμβαση. Η Γαλλία επέστρεψε στη Ρωσία, περίπου €949 εκατομμύρια, καθώς και τον εξοπλισμό που είχε εγκατασταθεί στα δύο πλοία. Μετά το Παρίσι είχε τη δυνατότητα να διαθέσει τα δύο Μιστράλ.
Λίγο αργότερα, τα δύο ελικοπτεροφόρα τύπου Μιστράλ αποκτήθηκαν από το Κάιρο, τον Οκτώβριο του 2015.
Σύμφωνα με το υπουργείο Άμυνας της Γαλλίας, το κόστος της συναλλαγής ανήλθε περίπου €950 εκατομμύρια που τη χρηματοδότηση ανέλαβε εν μέρει η Σαουδική Αραβία.
Το δεύτερο ‘Μιστράλ’ που φέρει το όνομα του άλλου προέδρου της Αιγύπτου- ENS Anwar Sadat 1020, παραδοθηκε στην Αίγυπτο το Σεπτέμβριο 2015.
Περίεργα δημοσιεύματα από Ρωσικά ΜΜΕ όπως το topcor.ru, αναφέρουν ότι δεν πρέπει να αποκλείεται η Ρωσία να ζητήσει από την Αίγυπτο την εξαγορά των ελικοπτεροφόρων, με σημαντική έκπτωση, παρέχοντας στην Αίγυπτο έκπτωση σε σιτάρι ή όπλα, ή και τα δύο!
«Ίσως θα ήταν σοφό να τεθεί ενώπιον της Αιγύπτου το ζήτημα της εξαγοράς και των δύο Mistral, για τις ανάγκες του ρωσικού ναυτικού, προσφέροντας σε αντάλλαγμα αυτό που πραγματικά χρειάζεται το Κάιρο», αναφέρει.
Να θυμίσουμε, ότι η Ρωσία εισήλθε στη συριακή εκστρατεία στο πλευρό της επίσημης Δαμασκού και στη συνέχεια έγινε ξαφνικά σαφές, ότι το ρωσικό ναυτικό δεν είχε αρκετά πλοία για να προμηθεύσει τη στρατιωτική του ομάδα στο SAR και έπρεπε να κρατήσει όλα όσα ήταν ακόμη σε θέση να επιπλέουν.
Αποδείχθηκε ότι δύο καθολικά αμφίβια επιθετικά πλοία, σχεδιασμένα να παραδίδουν 900 πεζοναύτες το καθένα, 16 ελικόπτερα, επιθετικά ή ανθυποβρυχιακά, έως 60 τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού, 70 φορτηγά και έως 13 τανκς, θα ήταν πολύ χρήσιμα. Το πιο σημαντικό είναι ότι τα Mistrals, δεν είναι μόνο μεγάλα πλοία μεταφοράς, είναι επίσης εξειδικευμένα πλοία διοίκησης που δημιουργήθηκαν για τον έλεγχο ενός ναυτικού σχηματισμού ή ετερογενών δυνάμεων. Ειδικότερα, ένα γαλλικής κατασκευής UDC, θα ήταν αναμφίβολα χρήσιμο για τον συντονισμό των ενεργειών του ρωσικού στρατιωτικού τμήματος στην SAR.
Παρεμπιπτόντως, οι Ρώσοι ομολογούν ότι τα Mistrals σίγουρα δεν θα έβλαπταν ως ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα στον Βόρειο Στόλο και στον Ειρηνικό. Ειδικά στο KTOF, όπου είναι επειγόντως απαραίτητο να ενισχυθούν οι ικανότητες για την καταπολέμηση των ιαπωνικών και αμερικανικών υποβρυχίων, και θα καθιστούσαν επίσης δυνατή την πιθανότητα αποβίβασης αμφίβιας επίθεσης σε νησιά.
Αντ’ αυτού και τα δύο ελικοπτεροφόρα, πήγαν στην Αίγυπτο και η Ρωσία έπρεπε να αναπτύξει και να χτίσει τα αντίστοιχα τους από μόνη της. Σύμφωνα με το έργο 23900, τα εγχώρια ελικοπτεροφόρα μπορεί να είναι ελαφρώς καλύτερα από τα Mistrals. Το ερώτημα είναι ο συγχρονισμός. Τα πλοία ναυπηγήθηκαν μόλις πέρυσι και η παράδοσή τους έχει προγραμματιστεί για το 2028 και το 2029. Ο Mitrofan Moskalenko, θα γίνει η νέα ναυαρχίδα του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας και ο Ivan Rogov, θα μεταβεί στον Ειρηνικό Ωκεανό. Δηλαδή, θα περάσει πολύς καιρός για την παραλαβή τους ενώ παράλληλα, ο Βόρειος Στόλος θα μείνει χωρίς το ελικοπτεροφόρο που χρειάζεται.
Και εδώ έρχεται η πρόταση που ξαφνιάζει, καθώς η Ρωσία πιστεύει ότι το Κάιρο δεν τα χρειάζεται καθόλου. Πιστεύουν ότι το Αιγυπτιακό Ναυτικό, είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην περιοχή, αλλά εκπροσωπείται κυρίως από παλαιωμένες φρεγάτες και κορβέτες, καθώς και πυραυλικά σκάφη. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για έναν «στόλο κουνουπιών», χωρισμένο σε δύο περιοχές, τη Μεσόγειο και την Ερυθρά Θάλασσα.
Θεωρούν ότι για τα Mistrals, απλά δεν υπάρχουν πραγματικές επιχειρησιακές ανάγκες καθώς οι κύριοι αντίπαλοι της Αιγύπτου είναι δίπλα της στη στεριά: «πρόκειται για διάφορες τρομοκρατικές ομάδες, στη γειτονική Λιβύη, κοντά είναι ένας μακροχρόνιος περιφερειακός αντίπαλος, το Ισραήλ. Εκτός από το «κύρος», με την αγορά γαλλικών UDC, το Κάιρο δέχθηκε και σημαντική οικονομική επιβάρυνση για τη συντήρηση τέτοιων μεγάλων αποβατικών πλοίων», πιστεύουν.
Η Αίγυπτος είναι σημαντικός αγοραστής ρωσικών όπλων. Ενδιαφέρεται για μαχητικά, ελικόπτερα, συστήματα αεράμυνας, πυροβολικό, αντιαρματικά και φορητά όπλα.
«Ίσως θα ήταν σοφό να τεθεί ενώπιον της Αιγύπτου, το ζήτημα της εξαγοράς και των δύο Mistral για τις ανάγκες του ρωσικού ναυτικού, προσφέροντας σε αντάλλαγμα αυτό που πραγματικά χρειάζεται το Κάιρο», λένε.
«Ας μην ξεχνάμε, ότι η Αίγυπτος είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικών τροφίμων. Το Κάιρο εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την προσφορά εγχώριας παραγωγής σίτου», αναφέρουν.
Υπενθυμίζουμε ότι το εμπάργκο που επέβαλε η Μόσχα στις εξαγωγές σιτηρών, μετά το τρομερό καλοκαίρι του 2010 οδήγησε σε αύξηση των τιμών των τροφίμων και έγινε ένα από τα προαπαιτούμενα για τη λεγόμενη «Αραβική Άνοιξη». Οι ειδικοί μιλούν, για την επικείμενη παγκόσμια επισιτιστική κρίση εδώ και πολύ καιρό. Οι μη φυσιολογικές τιμές της ενέργειας, έχουν ήδη οδηγήσει σε απότομη αύξηση του κόστους των λιπασμάτων, η οποία, με τη σειρά της, θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε περαιτέρω αύξηση των τιμών των τροφίμων.
Εάν αυτό πιστεύουν, κρατήσει τον χειμώνα και την άνοιξη του 2022, τότε μέχρι το φθινόπωρο στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, μπορεί να αρχίσουν ξανά άσχημα γεγονότα.
Φυσικά, δεν γίνεται λόγος για ανταλλαγή Mistral με σιτηρά και άλλα τρόφιμα, αλλά η Ρωσία θα μπορούσε να αγοράσει πίσω τα ελικοπτεροφόρα με σημαντική έκπτωση, παρέχοντας στην Αίγυπτο έκπτωση σε σιτάρι ή όπλα, ή και στα δύο. Εξάλλου, έχοντας λάβει τα ελικοπτεροφόρα, το Υπουργείο Άμυνας της Ρωσικής Ομοσπονδίας θα είχε την ευκαιρία να ενισχύσει τον στόλο του τώρα, χωρίς να περιμένει το 2028 και το 2029.