Η Τουρκία ορθότατα για τα συμφέροντά της, προωθεί την εμπορική-οικονομική συνεργασία των κρατών του "Οργανισμού Τουρκικών κρατών (OTS)", προωθώντας την σιδηροδρομική εμπορευματική σιδηροδρομική διαδρομή του "Μεσαίου Διαδρόμου".
Η Σύνοδος Υπουργών μεταφορών των κρατών του OTS στην Κων/πολη
Σύμφωνα με σχετικό άρθρο Διεθνούς ΜΜΕ, "οι εθνικοί σιδηροδρομικοί φορείς των πέντε κρατών μελών του "Οργανισμού Τουρκικών Κρατών",Τουρκία, Αζερμπαϊτζάν, Καζακστάν, Ουζμπεκιστάν και Κιργιστάν, καθώς και το κράτος παρατηρητής Τουρκμενιστάν, συναντήθηκαν για να συζητήσουν τις δυνατότητες αύξησης της σιδηροδρομικής εμπορευματικής κίνησης και την ενίσχυση της διαμετακομιστικής διαδρομής του Μεσαίου Διαδρόμου στο πρώτο Φόρουμ Πολυτροπικών Μεταφορών & Logistics OTS που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη στις 13-14 Σεπτεμβρίου.
Ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Abdulkadir Uraloğlu είπε ότι η Τουρκία είναι «πολύ επικεντρωμένη» στην αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ των μελών της OTS και βρισκόταν στα τελευταία στάδια της σύναψης συμφωνιών με πολλά από αυτά.
Έχει ήδη εφαρμοστεί ένα ηλεκτρονικό σύστημα ηλεκτρονικής άδειας με το Ουζμπεκιστάν που επιτρέπει την άμεση διαδικτυακή πρόσβαση στα τελωνειακά έγγραφα, τα οποία αναμένει να υποστηρίξουν μια δεκαπλάσια αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ των δύο χωρών.
Η Τουρκία σχεδιάζει να εφαρμόσει παρόμοια συστήματα με άλλους εμπορικούς εταίρους.
Το Αζερμπαϊτζάν χώρα κλειδί για την διαδρομή του "Μεσαίου διαδρόμου"
Ο Uraloğlu πρόσθεσε ότι η Τουρκία συνεργάζεται στενά με το Αζερμπαϊτζάν για να εκπληρώσει τις δυνατότητες του μακροπρόθεσμου διαδρόμου Zangezur και προσπαθεί επίσης να ανοίξει εκ νέου έναν σιδηροδρομικό διάδρομο από την Τουρκία στο λιμάνι της Βασόρας του Ιράκ.
Η πρώτη συνεδρία του φόρουμ είδε ανώτερους αξιωματούχους από τους φορείς εκμετάλλευσης σιδηροδρόμων των έξι χωρών να εξηγούν τι έχουν κάνει για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών αποστολών και να σκιαγραφούν τα σχέδιά τους για περαιτέρω επέκταση.
Ο Igbal Huseynov, Αντιπρόεδρος της εθνικής σιδηροδρομικής ADY, είπε ότι η γεωγραφική θέση του Αζερμπαϊτζάν το καθιστά «κλειδί» για τη διαδρομή του Μεσαίου Διαδρόμου. Πρότεινε ότι η OTS χρειάζεται έναν κοινό οδικό χάρτη που περιγράφει τα βήματα που πρέπει να ληφθούν και από τα έξι κράτη μέλη.
Ο Anuar Akhmetzhanov από το συμβούλιο στρατηγικής για το Καζακστάν Temir Zholy ανέφερε μεγάλη αύξηση στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ του Καζακστάν και των γειτόνων του. Η κίνηση προς τη Ρωσία είχε τριπλασιαστεί κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του 2023, αφού πενταπλασιάστηκε το 2022.
Οι προκλήσεις του Καζακστάν και ο ρόλος του Κιργιστάν στον "δρόμο του μεταξιού"
Είπε ότι το Καζακστάν είχε τρεις μεγάλες προκλήσεις να ξεπεράσει για να αυξήσει τη διεκπεραίωση στον "Μέσο Διάδρομο":
Τα σημεία συμφόρησης στις υποδομές, τα οποία θα απαιτήσουν επενδύσεις 20 δισ. ευρώ για να ξεπεραστούν, τηνέλλειψη σιδηροδρομικού υλικού, την οποία άρχισε να αντιμετωπίζει με την αγορά 100 βαγονιών φέτος και τέλος ήπιαεμπόδια, όπως οι τελωνειακές διατυπώσεις, τα οποία πρότεινε ότι θα μπορούσαν να επιλυθούν από τα έξι κράτη που συνεργάζονται για την εξάλειψη της περιττής γραφειοκρατίας.
Ο Azamat Sakiev, επικεφαλής της εθνικής σιδηροδρομικής του Κιργιστάν δήλωσε εργαζόταν σε ένα έργο για έναν νέο σιδηρόδρομο διαμετακόμισης που συνδέει την ανατολική γειτονική Κίνα με τη δυτική γειτονική χώρα του Ουζμπεκιστάν.
Τα τρένα θα εκτελούν δρομολόγια από την Κίνα προς την Ευρώπη μέσω Κιργιζιστάν, Ουζμπεκιστάν, Τουρκμενιστάν, Ιράν και Τουρκίας αντί μέσω Καζακστάν και Ρωσίας, γλυτώνοντας 900 χιλιόμετρα και οκτώ ημέρες ταξιδίου.
Με μια μελέτη σκοπιμότητας που ολοκληρώθηκε το 2021 και υπογράφηκαν τριμερείς συμφωνίες, οι τρεις χώρες (Κιργιστάν-Κίνα-Ουζμπεκιστάν) επεξεργάζονται τώρα ένα οικονομικό μοντέλο για τη γραμμή μήκους 523 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 260 χιλιόμετρα θα είναι εντός της Κιργιζίας. Η ενεργή ανάπτυξη αναμένεται να ξεκινήσει το επόμενο έτος.
Ο Zufar Narzullaev, Πρόεδρος του UTY του Ουζμπεκιστάν, επιβεβαίωσε τα σχέδια για συμμετοχή στη σύνδεση από την Κίνα, η οποία θα απαιτούσε την κατασκευή 50 χιλιομέτρων νέας ευθυγράμμισης στο Ουζμπεκιστάν.
Επιβεβαίωσε επίσης το ενδιαφέρον του UTY για μια σιδηροδρομική σύνδεση με τον Ινδικό Ωκεανό μέσω Αφγανιστάν και Πακιστάν για την οποία είχαν υπογραφεί πρωτόκολλα.
Ο Narzullaev εξήγησε επίσης ότι το Ουζμπεκιστάν έχει αρχίσει να παράγει τα δικά του βαγόνια που κατασκευάζονται 100% στο Ουζμπεκιστάν.
Η Τουρκία συνδετικός κρίκος με την ΕΕ
Ο Ufuk Yalcin, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του TCDD της Τουρκίας, επεσήμανε ότι από τα έξι κράτη μέλη του OTS, μόνο η Τουρκία λειτουργεί το ίδιο εύρος τροχιάς 1 435 mm με την Ευρώπη.
Η Τουρκία ασχολείται επί του παρόντος με την ανοικοδόμηση της γραμμής από την Κωνσταντινούπολη προς τη Βουλγαρία, η οποία εξήγησε ότι θα παίξει ζωτικό ρόλο ως το δυτικό άκρο του Μεσαίου Διαδρόμου.
Μετά το φόρουμ ακολούθησε η δεύτερη συνάντηση στρογγυλής τραπέζης των επικεφαλής των διοικήσεων σιδηροδρόμων του OTS. Υπήρξαν συζητήσεις για τη δημιουργία εναλλακτικών οικονομικών διεθνών σιδηροδρομικών διαδρόμων μέσω των κρατών μελών και συμφωνία για τη συνέχιση των κοινών προσπαθειών για την αύξηση του όγκου των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.
Στις 19 Σεπτεμβρίου, τα κρατικά μέσα ενημέρωσης του Αζερμπαϊτζάν ανακοίνωσαν ότι το πρόγραμμα Eastern Partnership Investments in Connectivity της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων συμμετείχε σε ένα έργο που υλοποιείται από το Υπουργείο Ψηφιακής Ανάπτυξης και Μεταφορών με στόχο να προσφέρει την εμπειρία της ΕΕ για την υποστήριξη του σιδηροδρομικού τομέα του Αζερμπαϊτζάν. Στόχος είναι να επιτευχθούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα και να ενισχυθεί το δυναμικό διέλευσης του Αζερμπαϊτζάν και του Μεσαίου Διαδρόμου."
Συμπέρασμα
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι η Τουρκία επιχειρεί μέσω του OTS να υλοποιήσει την "Μεσαία διαδρομή" του "δρόμου του μεταξιού" της Κίνας προς την ΕΕ, αποκομίζοντας τεράστια οικονομικά, εμπορικά, γεωπολιτικά και στρατιωτικά οφέλη.
Η Τουρκία μέσω του "Οργανισμού Τουρκικών κρατών" έχει δημιουργήσει ένα συνασπισμό συμμάχων κρατών, κοινής γλώσσας, πολιτισμού και συμφερόντων, τον οποίο επιχειρεί να εκμεταλλευθεί στο έπακρο, προωθώντας τα σχέδια της για Διεθνή αναγνώριση του ψευδοκράτους στην Κύπρο, ενώ η "Διακήρυξη της Σούσα" με το Αζερμπαϊτζάν δεν αφήνει ενδιασμούς ότι μια στρατιωτική συμμαχία των κρατών του εν λόγω Οργανισμού στα πρότυπα του ΝΑΤΟ, είναι εντός των σχεδιασμών της Άγκυρας.