Παγκοσμιοποίηση

''Εκτός η Τουρκία'': Στρατηγικό αντίβαρο στο ''Belt and Road'' της Κίνας - Μέσω Ελλάδας ο οικονομικός διάδρομος που θα συνδέει την Ευρώπη με τη Μέση Ανατολή και την Ινδία

Η Τουρκία προκαλεί την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και προσπαθεί να καταργήσει διεθνείς συνθήκες. Ταυτόχρονα έχει δημιουργήσει έναν άξονα με το Πακιστάν και προκαλεί και την Ινδία στο Κασμίρ ενώ μετατρέπεται σε μία ισλαμική χώρα, όπως και το Πακιστάν. Επίσης το Ισλαμαμπάντ, βοηθάει την Τουρκία στο θέμα των πυρηνικών, καθώς ο στόχος του Ερντογάν, είναι να αποκτήσει πυρηνικά όπλα. 

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση στη σύνοδο κορυφής των ηγετών της G20 στο Νέο Δελχί,  εισήγαγαν από κοινού μια φιλόδοξη πρωτοβουλία που επιδιώκει να δημιουργήσει έναν ουσιαστικό οικονομικό διάδρομο, που θα συνδέει την Ευρώπη με τη Μέση Ανατολή και την Ινδία μέσω σιδηροδρομικών και θαλάσσιων οδών. 

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, έχει περιγράψει το έργο ως σημαντικό ορόσημο. Ο προτεινόμενος διάδρομος που στοχεύει να συνδέσει την Ινδία, τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), την Ιορδανία, το Ισραήλ και την ΕΕ μέσω στρατηγικά τοποθετημένων ναυτιλιακών λιμένων και ενός εκτεταμένου σιδηροδρομικού δικτύου χρησιμεύει επίσης ως στρατηγικό αντίβαρο στα επεκτατικά έργα «Belt and Road» της Κίνας.

Ωστόσο, η Τουρκία είναι μεταξύ των χωρών που ανησυχούν περισσότερο για το νέο σχέδιο. Η Τουρκία, της οποίας η γεωγραφική θέση, ακρογωνιαίος λίθος της εξωτερικής της πολιτικής, συνδέει Ανατολή και Δύση, εξέφρασε ανοιχτά τη δυσφορία της για την πρωτοβουλία, η οποία πιστεύει ότι υπονομεύει τη στρατηγική της εικόνα ως βασικό παράγοντα. Επιπλέον, το γεγονός ότι στο πλαίσιο του έργου εμπορεύματα εισέρχονται στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας, είναι μια άλλη λεπτομέρεια που ενοχλεί την Τουρκία.

Ο  Ερντογάν κατά την πτήση της επιστροφής του από την Ινδία απάντησε σε ερώτηση δημοσιογράφου, σχετικά με το εάν ο Οικονομικός Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEC) που πρότεινε ο Ινδός πρωθυπουργός, θα μπορούσε να θεωρηθεί σχέδιο υποστηριζόμενο από τις ΗΠΑ για την αντιστάθμιση της ζώνης και «του δρόμου της Κίνας».  Είπε ότι, η Τουρκία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις που αφορούν όλους τους διαδρόμους παγκοσμίως λόγω της θέσης τους.

Όσον αφορά την Πρωτοβουλία «Belt and Road», ο Ερντογάν σημείωσε ότι η Κίνα έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο και η Τουρκία έχει επίσης λάβει μέτρα για να συμμετάσχει στην κινεζική πρωτοβουλία, ιδιαίτερα με πρόσφατα ολοκληρωμένα σιδηροδρομικά έργα.

«Οι χώρες προσπαθούν να επεκτείνουν τις εμπορικές τους διαδρομές και να διευρύνουν την περιφερειακή τους επιρροή. Λέμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει διάδρομος χωρίς την Τουρκία. Η καταλληλότερη διαδρομή για κυκλοφορία από ανατολή προς δύση πρέπει να περνάει από την Τουρκία», πρόσθεσε.

Τόνισε επίσης, ένα σημαντικό βήμα σε μια διαδικασία που έχουν αναλάβει οι χώρες του Κόλπου σε συνεργασία με την Τουρκία. Ο Ερντογάν είπε ότι, συζητούν έναν διάδρομο που  θα πηγαίνει από το Ιράκ, το Κατάρ και το Άμπου Ντάμπι μέσω της Τουρκίας στην Ευρώπη.

Ο διάδρομος για τον οποίο ελπίζει ο Ερντογάν είναι ο Δρόμος Ανάπτυξης, γνωστός και ως «Νέος Δρόμος του Μεταξιού», ένας μεταφορικός διάδρομος μήκους 1.200 χιλιομέτρων (745 μίλια) που περιλαμβάνει σιδηροδρόμους, αυτοκινητόδρομους και αγωγούς.

 Θα εκτείνεται από το λιμάνι Faw του Ιράκ στη Βασόρα μέχρι το τουρκικό λιμάνι της Μερσίνης. Αυτό το έργο, με εκτιμώμενο κόστος 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων, στοχεύει στη σύνδεση Ανατολής και Δύσης, χρησιμεύοντας ως εναλλακτική λύση στη Διώρυγα του Σουέζ.

Στοχεύει στη διευκόλυνση της μεταφοράς εμπορευμάτων, αρχικά 3,5 εκατομμυρίων τόνων στην πρώτη φάση και 7,5 εκατομμυρίων τόνων στη δεύτερη, και στην τόνωση των οικονομιών του Ιράκ και της Τουρκίας. Επιπλέον, η Άγκυρα είναι αισιόδοξη ότι θα ενισχύσει τον ρόλο της Τουρκίας ως διαμετακομιστικό κόμβο μεταξύ της Ασίας και της Ευρώπης και δυνητικά θα συνδέσει τις χώρες του Κόλπου, την Ιορδανία και το Ιράν με την Ευρώπη.

Ωστόσο, είναι προφανές ότι υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις για την υλοποίησή του. Σε αντίθεση με τους εμπορικούς δρόμους που ηγούνται από την Ινδία, αυτό το έργο στερείται διεθνούς υποστήριξης. Επιπλέον, δεδομένου του τρέχοντος γεωπολιτικού πλαισίου στο οποίο η Δύση αναζητά εναλλακτικές οδούς για να εξισορροπήσει την Κίνα, παραμένει αμφίβολο εάν αυτό το έργο θα λάβει την απαραίτητη υποστήριξη.

Το Ιράκ δεν διαθέτει τα οικονομικά μέσα για να αναλάβει αυτό το έργο ανεξάρτητα, και η ικανότητα της Τουρκίας να παράσχει την υποσχεθείσα οικονομική υποστήριξη στην τρέχουσα οικονομική της κατάσταση είναι αβέβαιη. Επιπλέον, το ασταθές περιβάλλον του Ιράκ εγείρει ανησυχίες σχετικά με τις πτυχές κατασκευής και ασφάλειας του έργου.

Οι ειδικοί εξέφρασαν επιφυλάξεις, σημειώνοντας ότι η ιταλική εταιρεία που ανέλαβε τη σύμβαση για τον οδικό και σιδηροδρομικό τομέα, στερείται τεχνογνωσίας στις κατασκευές παρά την εξειδίκευσή της στον ενεργειακό τομέα.

Το γεγονός ότι, η διαδρομή δεν περιλαμβάνει την κουρδική περιοχή στο βόρειο Ιράκ θεωρείται επίσης μειονέκτημα. Οι παρατηρητές, είναι επιφυλακτικοί σχετικά με την επιτυχή λειτουργία μιας διαδρομής που δεν ικανοποιεί όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη στο Ιράκ.

Ακόμη και στα μέσα ενημέρωσης που υποστηρίζονται από την τουρκική κυβέρνηση, υπάρχουν ανησυχίες για τα πιθανά εμπόδια που θέτουν τρομοκρατικές ομάδες στο Ιράκ στην πρόοδο του έργου.

Επιπλέον, υπάρχει αβεβαιότητα σχετικά με την έκταση της συγκεκριμένης υποστήριξης από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Κατάρ, τα οποία ο  Ερντογάν ανέφερε ως υποστηρικτές του έργου. Ενώ η Σαουδική Αραβία, βασικός παράγοντας στην περιοχή του Κόλπου, εξέφρασε ανοιχτά την υποστήριξή της για το έργο κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής των G-20 και ο διάδοχος του θρόνου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν παρευρέθηκε στην εκδήλωση έναρξης, το επίπεδο υποστήριξης από άλλα κράτη του Κόλπου παραμένει ασαφές.

Σχολιάζοντας τη συμφωνία για την IMEC που επιτεύχθηκε στην πρόσφατη σύνοδο κορυφής της G-20 στο Νέο Δελχί, ο τούρκος υπουργός Εξωτερικών Φιντάν είπε: «Λαμβάνοντας υπόψη τη στρατηγική μας θέση στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, παραμένουμε δεκτικοί σε κάθε πρωτοβουλία που προωθεί τη συνεργασία», προσθέτοντας:

«Ωστόσο,πρέπει να γίνει κατανοητό ότι στην περιοχή μας, η αποτελεσματική και βιώσιμη λειτουργία των διαδρόμων ενέργειας και μεταφορών χωρίς τη συμμετοχή της Τουρκίας δεν είναι δυνατή».

Το αν το έργο του Αναπτυξιακού Δρόμου θα πραγματοποιηθεί ή όχι θα χρησιμεύσει ως δοκιμασία για τον Φιντάν, ο οποίος μεταπήδησε από τον Εθνικό Οργανισμό Πληροφοριών (MİT) στο Υπουργείο Εξωτερικών τον Μάιο. 

Έχοντας πρόσφατα συμμετάσχει σε συζητήσεις σχετικά με το έργο κατά τη διάρκεια επισκέψεων στο Ιράκ και το Ιράν, ο  Φιντάν αναμένεται να επισκεφθεί σύντομα και τις χώρες του Κόλπου.

 

 

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ