Ο διάδρομος Ινδίας-Αραβίας-Μεσογείου είναι το πιο φιλόδοξο έργο που προσθέτει μια νέα διάσταση στη γεω-οικονομική σφαίρα. Το ξέσπασμα του COVID-19 και το έλλειμμα εμπιστοσύνης παγκοσμίως για την πονηριά της Κίνας και ο συνεχιζόμενος πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας έχουν δημιουργήσει ένα σοβαρό κενό στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Σε μια τέτοια περίοδο δοκιμασιών, η Ινδία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα είναι έτοιμες να αντιστρέψουν το τρέχον status quo στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, την κατασκευή και τη διανομή μέσω αυτού του δικτύου πολυτροπικών μεταφορών.
Αυτός ο διάδρομος συνδέει την Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Σαουδική Αραβία, την Ιορδανία, το Ισραήλ και την Ελλάδα μέσω της ανανεωμένης διπλωματίας υποδομών που ανοίγει το δρόμο για τον διηπειρωτικό οικονομικό χώρο ελεύθερου εμπορίου. Όπως έχει προβλεφθεί, τα εμπορεύματα από την Ινδία μέσω των λιμανιών της Βομβάης χαρτογραφούνται για να μεταφορτωθούν στο λιμάνι των ΗΑΕ και από εκεί με σιδηρόδρομο που διέρχεται από τη Σαουδική Αραβία και την Ιορδανία, θα μεταφερθούν στο λιμάνι της Χάιφα στο Ισραήλ και στη συνέχεια δια θαλάσσης στο λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα. Η όλη άσκηση της μεταφόρτωσης αναμένεται να καλυφθεί σε διάστημα 10 ημερών. Αυτή η διάρκεια θεωρείται ότι είναι 40% ταχύτερη από τη συμβατική και πολυσύχναστη θαλάσσια διαδρομή της Διώρυγας του Σουέζ. Τα τέσσερα μεγάλα λιμάνια που θα εμπλακούν για τη λειτουργία αυτού του διαδρόμου είναι το λιμάνι της Βομβάης και το λιμάνι Τζαβαχαρλάλ Νεχρού από την Ινδία, το λιμάνι Τζεμπέλ Αλί του Ντουμπάι, η Χάιφα του Ισραήλ και ο Πειραιάς της Ελλάδας.
Η παγκόσμια εταιρεία logistics του Ντουμπάι DP World (DPW) έχει πραγματοποιήσει τεράστια επένδυση στις λιμενικές υποδομές της Ινδίας, κυρίως στη δυτική ακτή της Ινδίας, διασφαλίζοντας αδιάκοπη και αποτελεσματική θαλάσσια σύνδεση μεταξύ του λιμανιού Τζεμπέλ Αλί και του λιμανιού της Βομβάης. Η DPW και η ισραηλινή Bank Leumi και η Shanghai International Port Group της Κίνας έχουν επενδύσει στο λιμάνι της Χάιφα για την επέκταση και τη βελτίωση της χωρητικότητας των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων. Επιπλέον, η προσπάθεια της ισραηλινής κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει το λιμάνι της Χάιφα άνοιξε το περιθώριο στον ινδικό όμιλο Adani Ports να αποκτήσει μερίδιο 70% ύψους 1,18 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Που οφείλεται η επιτυχία της συμφωνίας
Η επιτυχία αυτής της συμφωνίας είναι προϊόν μιας συλλογικής απόφασης που ελήφθη από την Ινδία, το Ισραήλ, τις ΗΠΑ και τα ΗΑΕ (I2U2) να ανοίξουν τον οικονομικό διάδρομο Ινδίας-Αραβικής-Μεσογείου ως εναλλακτική λύση στον επεκτατισμό της Κίνας μέσω του BRI (Belt and Road Initiative). Οι εμπορικές συζητήσεις της Ινδίας με την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν ήδη ξεκινήσει και έχουν γίνει προσπάθειες για την εξασφάλιση πολυμερών εμπορικών συμφωνιών. Ωστόσο, το ντεμπούτο του Adani σε ένα διεθνές λιμάνι και αυτό στο πιο πολυσύχναστο και γεωστρατηγικά και γεωοικονομικά κρίσιμο λιμάνι, όπως η δεύτερη μεγαλύτερη Χάιφα του Ισραήλ, προωθεί τον ρόλο της Ινδίας ως διεθνούς παράγοντα που έχει αντίκτυπο στον τομέα του εμπορίου, της άμυνας και της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Εκτός από αυτά τα λειτουργικά λιμάνια (λιμάνι Βομβάης, λιμάνι ΗΑΕ, λιμάνι Χάιφα και λιμάνι Πειραιά), η χερσαία μεταφορά από το Ντουμπάι στο λιμάνι της Χάιφα περιλαμβάνει τα ΗΑΕ, τη Σαουδική Αραβία, την Ιορδανία και το Ισραήλ. Η σιδηροδρομική σύνδεση από το λιμάνι του Ντουμπάι προς το Αλ-Γκγεϊφάτ στα σύνορα ΗΑΕ-Σαουδικής Αραβίας που αποτελείται από μια γραμμή 139 χλμ. ολοκληρώθηκε από τη Etihad Rail των ΗΑΕ, αναφέρει το Firstpost. Ένας σιδηροδρομικός δρόμος μήκους 1392 χιλιομέτρων, που καλύπτει το Χαράντ στη νοτιοανατολική Σαουδική Αραβία, Αλ-Καρτζ, Ριάντ, Μπουράιντα και Αλ-Χαντίθα στα σύνορα Σαουδικής Αραβίας-Ιορδανίας, είναι λειτουργικός και έτοιμος να χρησιμοποιηθεί.
Ο Σιδηρόδρομος της Σαουδικής Αραβίας (SAR) διασφαλίζει τις πτυχές συνδεσιμότητας και υλικοτεχνικής υποστήριξης αυτού του τμήματος. Πρέπει να ολοκληρωθεί μια έκταση 300 χλμ. που συνδέει την Αλ-Χαντίθα με το λιμάνι της Χάιφα που διέρχεται από την Ιορδανία για να λειτουργήσει ο πολυτροπικός εμπορικός διάδρομος. Η Ιορδανία θα είναι επίσης ένας από τους δικαιούχους του έργου και έχει αναπτύξει μια αξιόπιστη σχέση με το Ισραήλ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τις ΗΠΑ. Αυτός ο εμπορικός διάδρομος συνδέει την περιοχή του Ινδικού Ωκεανού μέσω της Δυτικής Ασίας με τις περιοχές της Μεσογείου. Αυτό το φιλόδοξο έργο θα δει πιθανώς το φως της δημοσιότητας το 2024, ωστόσο, ήταν αδιανόητο πριν από τον Αύγουστο του 2020.
Ήταν οι Συμφωνίες του Αβραάμ που υπογράφηκαν το 2020 που θα μπορούσαν να φέρουν το Ισραήλ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Μπαχρέιν και τις ΗΠΑ μαζί για να εργαστούν από κοινού στην περιοχή κρατώντας κατά μέρος την εχθρότητα δεκαετιών. Αυτή η πρωτοβουλία θα μπορούσε περαιτέρω να οδηγήσει στη διαμόρφωση του αραβομεσογειακού διαδρόμου. Η τεχνογνωσία και το δυναμικό ανάπτυξης ικανοτήτων της Ινδίας και οι λειτουργίες κατασκευής και διανομής και τα βαθιά ίχνη της στη Δυτική Ασία θα είναι το κλειδί για την επιτυχία του διαδρόμου. Αυτός ο διάδρομος αναμένεται να συνδέει την Ινδία με μεσογειακά έθνη, ευρωπαϊκές αγορές και κόμβους παραγωγής. Η εξωτερική ανάθεση που μπορεί να κάνει η Ευρώπη στην Ινδία θα επιστρέψει στην πηγή με τελικά προϊόντα με σχετική ευκολία και μεγαλύτερη ταχύτητα. Οι ευρωπαϊκές εξαρτήσεις από την Κίνα θα μειωθούν σημαντικά.
Ο διάδρομος Ινδίας-Αραβίας-Μεσογείου οδήγησε τους εξέχοντες ενδιαφερόμενους να χαράξουν την πορεία της οικονομικής συνεργασίας και της εμπορικής εταιρικής σχέσης στους τομείς της μεταποίησης, της παραγωγής τροφίμων κ.λπ. Η πολυμερής συνεργασία μεταξύ Ινδίας, ΗΑΕ, Σαουδικής Αραβίας και Ισραήλ οδήγησε διατύπωση του σχεδίου του διαδρόμου τροφίμων Ινδίας-Μέσης Ανατολής. Επιπλέον, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία έχουν επενδύσει σημαντικά στην Ινδία για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος γεωργίας και διαχείρισης των υδάτων. Αυτό θα ενθαρρύνει την επιστημονική γεωργία στην Ινδία και θα ενισχύσει τη σημασία της γεωργίας.
Κατασκευαστικός κόμβος για ημιαγωγούς
Το Ισραήλ, από την άλλη πλευρά, έχει επεκτείνει την υποστήριξή του όσον αφορά την παροχή της επιστημονικής και τεχνογνωσίας αιχμής που διαθέτει στον τομέα αυτό. Τόσο η Ινδία όσο και το Ισραήλ συνεργάζονται στενά για την κατασκευή ημιαγωγών και εξαιρετικά εξελιγμένων drones.
Σε περίπτωση που η Ινδία αποδειχθεί κατασκευαστικός κόμβος για ημιαγωγούς, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και άλλοι συναφείς τομείς ενδέχεται να εξαρτηθούν από την Ινδία για τις απαιτήσεις τους. Κοινοπραξίες σε καινοτόμο τεχνολογία, πράσινη ενέργεια, ηλεκτρικές μπαταρίες, ηλεκτρικά οχήματα, σταθμούς φόρτισης μπαταριών, γεωργία με γνώμονα την τεχνολογία κ.λπ., με τη συμμετοχή πολλών επενδυτών και εταίρων θα βοηθήσουν την Ινδία να επεκτείνει τη γεωοικονομική της μόχλευση και στην Ευρώπη. Σε ένα τέτοιο σενάριο, η ικανότητα της Ινδίας να αναδειχθεί σε κόμβο παραγωγής είναι πιθανό να προσελκύσει παγκόσμιες μεγάλες εταιρείες να επενδύσουν και να ελαχιστοποιήσουν τις εξαρτήσεις τους από την Κίνα και να βρουν έναν κατάλληλο αντικαταστάτη.
Τα ΗΑΕ κατανοούν πολύ καλά αυτή τη διάσταση και έχουν εκφράσει εξαιρετική προθυμία να επενδύσουν στο λιμάνι, τις μεταφορές και τα logistics στη δυτική ακτή της Ινδίας. Συνεργάζονται με την Ινδία για να μοιραστούν το ταξίδι της για να γίνει μια σημαντική δύναμη στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα επίσης αντιλαμβάνονται την πτυχή της μη ανανεώσιμης δυνατότητας των αποθεμάτων πετρελαίου και των πρώτων υλών τους. Η συνεργασία με την Ινδία σε διάφορους τομείς τη βοηθά να διαφοροποιήσει την οικονομία της και να μειώσει τις μοναδικές εξαρτήσεις της οικονομίας της από συμβατικές πηγές.
Αυτές οι επιταγές δεσμεύουν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με την Ινδία για να διασφαλίσουν τη συνοχή της ισχύος της οικονομίας τους, προστατευμένη από οποιαδήποτε πιθανή αστάθεια. Αυτό εξηγεί τη διαρκή φύση του διαδρόμου Ινδίας-Αραβίας-Μεσογείου. Ως εκ τούτου, ο διάδρομος θα είναι μια πραγματική αλλαγή παιχνιδιών που θα συνδέει τον Ινδικό Ωκεανό με τη Μεσόγειο Θάλασσα, δίνοντας ώθηση στην ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας και στη συνέχεια ανοίγοντας το δρόμο για μια ολοκληρωμένη οικονομική αρχιτεκτονική στην περιοχή.