Λίγες ημέρες μένουν από την ανάληψη των Προεδρικών καθηκόντων των ΗΠΑ από τον Τράμπ, ο οποίος καλείται να λύσει μια σειρά σοβαρών προβλημάτων σε θέματα εξωτερικής πολιτικής της χώρας του.
Ο Τράμπ αντιμέτωπος με το Κουρδικό ζήτημα
Μεταξύ αυτών είναι η διαπραγμάτευση με τον Πούτιν για τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία, ο τερματισμός του πολέμου στη Λωρίδα της Γάζας και ο καθορισμός της στάσης των ΗΠΑ στην Συρία, με προεξέχων ζήτημα την συνέχιση ή όχι παροχής ασφαλείας στους Σύριους Κούρδους του SDF, τους οποίους ο "φίλος" και "θααυμαστής" του Τράμπ, Ερντογάν, θέλει να αφανίσει, φοβούμενος την δημιουργία ενός ημιαυτόνομου Κουρδικού μορφώματος στη Βόρειο Συρία, ανάλογο με εκείνο του Βορείου Ιράκ.
Οι Τούρκοι βλέπουν μια τέτοια προπτική ότι θα αυξήσει δραματικά τις πιθανότητες δημιουργίας Κουρδικού κράτους , κάτι που θα σημάνει την απόσχιση των ΝΑ επαρχιών της χώρας τους, στις οποίες διαβιούν στη συντριπτική πλειοψηφία τους Κούρδοι.
Εκτός των παραπάνω η κατάσταση στο ζήτημα του SDF γίνεται ακόμη περισσότερο περίπλοκη γαι τον Τράμπ, αφού στο πλευρό τους έχει ταχθεί το Ισραήλ, ο ισχυρότερος σύμμαχος των ΗΠΑ στη Μ.Ανατολή, το οποίο σημειωτέον απειλεί φραστικά για την ώρα η Τουρκία, με τις σχέσεις Άγκυρας και Τελ Αβίβ να είναι κάτι παραπάνω από εχθρικές, ενώ αρκετοί αναλυτές "βλέπουν" μια στρατιωτική αναμέτρηση Ισραήλ-Τουρκίας πολύ πιθανή μελλοντικά.
Ωστόσο υπάρχει και μια νέα σημαντικότατη παράμετρος για τις ΗΠΑ και την στήριξη του Τράμπ ή όχι έναντι των Κούρδων της Συρίας και την δημιουργία Κουρδικού κράτους, αφού στο παιχνίδι η Τουρκία βάζει την Κίνα!
Η Τουρκία βάζει στο Κουρδικό ζήτημα την Κίνα μέσω του "Belt and Road"
Διεθνές ΜΜΕ σε σχετικό με το θέμα άρθρο του με τίτλο, "Η Κίνα «Σχεδιάζει» με 60 δισεκατομμύρια δολάρια να προβεί στην αναβάθμιση των Τουρκικών Σιδηροδρόμων- Θα μπορούσε να προσφέρει στην Ευρώπη μια εναλλακτική λύση στα ρωσικά δρομολόγια", επισημαίνει:
Τούρκος αξιωματούχος αποκάλυψε ότι η Κίνα ενδιαφέρεται να βοηθήσει την Άγκυρα να εκσυγχρονίσει το σιδηροδρομικό της δίκτυο με επένδυση περίπου 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ο Μπουράκ Νταγκλίογλου, Πρόεδρος του κυβερνητικού γραφείου προώθησης της Τουρκίας "Invest in Turkey", μοιράστηκε λεπτομέρειες σχετικά με τις προτεινόμενες αναβαθμίσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας του.
Αυτές οι αναβαθμίσεις περιλαμβάνουν την ηλεκτροδότηση των υφιστάμενων γραμμών, την κατασκευή νέων εσωτερικών γραμμών, μια γέφυρα στην Κωνσταντινούπολη και μια σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας που συνδέει την Κωνσταντινούπολη με την Άγκυρα.
Η ανάπτυξη της σιδηροδρομικής υποδομής της Τουρκίας θεωρείται βασικό στοιχείο στην πρωτοβουλία "Belt and Road" της Κίνας για τη σύνδεση Ευρώπης και Ασίας.
Η Τουρκία ήταν μεταξύ των πρώτων χωρών που υποστήριξαν την Πρωτοβουλία Belt and Road (BRI).
Το 2015, η Τουρκία και η Κίνα επισημοποίησαν τη συνεργασία τους μέσω μνημονίου κατανόησης, με στόχο να συγχρονίσουν το BRI με την Πρωτοβουλία Middle Corridor.
Η κρατική εταιρεία CRRC Zhuzhou Electric Locomotive της Κίνας, η οποία ήδη λειτουργεί εργοστάσιο στην Τουρκία, αναμένεται να παίξει ρόλο στις αναβαθμίσεις. Η εταιρεία άφησε το στίγμα της στην Κωνσταντινούπολη πέρυσι, παρουσιάζοντας το ταχύτερο τρένο του μετρό της πόλης.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, άλλοι εργολάβοι θα κληθούν επίσης να υποβάλουν προσφορές σε ανοιχτό διαγωνισμό που έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει σύντομα.
Ο Νταγκλίογλου εξέφρασε τη σιγουριά για το ενδιαφέρον της Κίνας, δηλώνοντας: «Ενδιαφέρονται για τα έργα… Εφόσον προσφέρουν ανταγωνιστική προσφορά στον διαγωνισμό, είναι ευπρόσδεκτοι να συμμετάσχουν. Υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες για σιδηροδρομικές επενδύσεις».
Σημαντικές οι κινεζικές επενδύσεις στην Τουρκία
Εκτός από τις σιδηροδρομικές επενδύσεις, η Κίνα έχει επίσης δείξει ενδιαφέρον για τον τεχνολογικό τομέα της Τουρκίας, ιδιαίτερα τα ηλεκτρικά οχήματα και τα ενεργειακά έργα.
Από τα μέσα του 2024, οι κινεζικές επενδύσεις στην Τουρκία ανήλθαν συνολικά σε 6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, κατανεμημένες σε 1.300 εταιρείες.
Ο τουρισμός είναι ένας άλλος τομέας αυξανόμενης συνεργασίας μεταξύ των δύο εθνών.
Ο Νταγκλίογλου σημείωσε ότι 300.000 Κινέζοι τουρίστες επισκέφτηκαν την Τουρκία το 2024, μια ελαφρά αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά εξακολουθεί να είναι κάτω από τον αριθμό των 500.000 που ήταν πριν από την πανδημία το 2019.
Η Άγκυρα εργάζεται για να επεκτείνει την τουριστική της συνεργασία με κινεζικές επαρχίες για να ευαισθητοποιήσει και να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες.
«Θα θέλαμε να αναπτύξουμε τη συνεργασία μας και στους τομείς του τουρισμού και των πολιτιστικών δραστηριοτήτων», πρόσθεσε ο Δαγκλίογλου.
Η Τουρκία στοχεύει να καθιερωθεί ως βασικός σιδηροδρομικός κόμβος για το ευρασιατικό εμπόριο
Η Τουρκία τοποθετείται ως κεντρικός κόμβος για το ευρασιατικό εμπόριο, ιδιαίτερα καθώς οι ευρωπαίοι αναζητούν εναλλακτικές λύσεις στη Ρωσική οδό, λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία.
Παρά το αυξανόμενο ενδιαφέρον για εναλλακτικές διαδρομές, το σιδηροδρομικό εμπορευματικό δίκτυο Κίνας-Ευρώπης εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη διαδρομή που διέρχεται από τη Ρωσία.
Πάνω από το 90% της σιδηροδρομικής κίνησης μεταξύ Κίνας και Ευρώπης χρησιμοποιεί τον Βόρειο Διάδρομο, ο οποίος διέρχεται από τη Ρωσία και τη Λευκορωσία.
Ωστόσο, οι κυρώσεις της ΕΕ και τα αντίποινα που επιβλήθηκαν από το Κρεμλίνο προκαλούν προβληματισμό.
Για παράδειγμα, οι Ιταλοί εξέφρασαν ανησυχίες πέρυσι ότι τα εμπορευματοκιβώτια που ταξίδευαν στη σιδηροδρομική γραμμή Κίνας-Ευρώπης σταμάτησαν στη Ρωσία για επιθεωρήσεις ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν περιείχαν αγαθά που εμπίπτουν στη λίστα εμπάργκο της χώρας.
Η Μόσχα εξήγησε ότι ενώ ορισμένα διαμετακομιστικά φορτία από την Κίνα που προορίζονταν για την ΕΕ αντιμετώπιζαν πρόσθετους ελέγχους, αυτές οι περιπτώσεις δεν ήταν συχνές.
Οι περισσότερες αποστολές που υποβλήθηκαν σε πρόσθετο έλεγχο έκτοτε έχουν εκτελωνιστεί για παράδοση πέρα από τα τελωνειακά σύνορα της Ρωσίας.
Η Ρωσία διευκόλυνε τις παραδόσεις σιδηροδρομικού φορτίου από την Κίνα στην ΕΕ
Στην πραγματικότητα, η Ρωσία συνέχισε να διευκολύνει τη σιδηροδρομική διαμετακόμιση φορτίου μέσω της επικράτειάς της με τυπικό τρόπο, χωρίς να επιβάλλει πρόσθετους ελέγχους στις αποστολές εκτός εάν κρινόταν αυτό απαραίτητο.
Σύμφωνα με τις εκθέσεις, οι διαμετακομιστικές παραδόσεις σιδηροδρομικού φορτίου από την Κίνα στην ΕΕ μέσω Ρωσίας αυξήθηκαν το 2024 σε σύγκριση με το 2023.
Ωστόσο, η χωρητικότητα των ρωσικών σιδηροδρόμων έχει αποδειχθεί ανεπαρκής για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση για σιδηροδρομική κυκλοφορία μεταξύ Κίνας και Ευρώπης.
Ο Μεσαίος διάδρομος του "Belt and Road"
Κατά συνέπεια, έχει δοθεί αυξανόμενη εστίαση στην ανάπτυξη του Μεσαίου Διαδρόμου, όπου η Τουρκία βρίσκεται σε θέση να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο.
Ο Μέσος Διάδρομος είναι μια πολύ πιο σύντομη διαδρομή σε σύγκριση με τον Βόρειο Διάδρομο, που εκτείνεται από την Κίνα μέσω της Κεντρικής Ασίας, της Κασπίας Θάλασσας, του νότιου Καυκάσου και της Τουρκίας προς την Ευρώπη.
Καθώς η Ευρώπη επιδιώκει επίσης να μειώσει την εξάρτησή της από τη Ρωσία, η Τουρκία είναι πρόθυμη να παρουσιαστεί ως βιώσιμη εναλλακτική λύση μέσω αυτού του διαδρόμου.
Ο Τζέϊαντ Μένον , ανώτερος συνεργάτης στο Ινστιτούτο ISEAS-Yusof Ishak, εξήγησε ότι μια σιδηροδρομική σύνδεση μέσω Τουρκίας θα μπορούσε να προσφέρει μια ταχύτερη και πιο αξιόπιστη διαδρομή για το "China Railway Express" για να φτάσει στην Ευρώπη.
Παρά αυτή τη δυνατότητα, ο Μένον προειδοποίησε ότι η σιδηροδρομική υποδομή της Τουρκίας παραμένει ένας «αδύναμος κρίκος» στο ευρύτερο δίκτυο μεταξύ Κίνας και Ευρώπης.
Πρόσθεσε ότι οποιαδήποτε διακοπή σε αυτή τη διαδρομή θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο ολόκληρο το σύστημα.
Η τεράστια σημασία των Κουρδικών εδαφών
Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε την τεράστια σημασία που έχουν για την υλοποίηση της Μεσαίας διαδρομής του "Belt and Road" μέσω Τουρκίας, οι ΝΑ επαρχίες της στις οποίες διαβιούν Κούρδοι από τις οποίες θα διέρχονται σιδηροδρομικώς τα Κινεζικά εμπορεύματα με προορισμό την ΕΕ.
Κοινώς η δημιουργία ενός Κουρδικού κράτους, προτεκτοράτου των ΗΠΑ-Ισραήλ, που θα περιλαμβάνει εδάφη απότο Βόρειο Ιράκ, την ΒΑ Συρία και τη ΝΑ Τουρκία, θα αποστερεί από την Κίνα την Μεσαία διαδρομή του "Belt and Road", υποβαθμιζοντας σημαντικότατα την γεωπολιτική σημασία της Τουρκίας.
Συνεπώς έχει κάθε συμφέρον ο Τράμπ να συνεχίζει να υποστηρίζει τους Κούρδους της Συρίας SDF και την δημιουργία Κουρδικού κράτους, αφού αυτό αποτελεί σημαντικό σκαλοπάτι για την διατήρηση της Παγκόσμιας κυριαρχίας των ΗΠΑ έναντι της Κίνας.