Η Turkish Aerospace Industries αναζητά πιθανούς πελάτες και συνεργάτες για το πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών TF-X stealth.
Η εταιρεία βρίσκεται στην Αεροπορική Έκθεση της Σιγκαπούρης, φέρνοντας μαζί μια πλήρους κλίμακας μακέτα του αεροσκάφους.
Αναζητά συνεργάτες και βλέπει ευκαιρίες σε ασιατικές χώρες που ενδιαφέρονται επίσης για το Hurjet.
"Ειδικότερα, οι πιθανοί πελάτες για το εκπαιδευτικό μας αεροσκάφος jet Hurjet ενδιαφέρονται να προμηθευτούν αυτό το αεροσκάφος", αναφέρει η εταιρεία, προσθέτοντας:
«Για παράδειγμα, η Hurjet ανταγωνίζεται ήδη με άλλες εταιρείες στον διαγωνισμό για το Μαλαισιανό ελαφρύ μαχητικό αεροσκάφος και το προηγμένο αεροσκάφος εκπαίδευσης».
Η Turkish Aerospace είναι «ανοιχτή σε οποιαδήποτε πιθανή συνεργασία».
«Όσο νωρίτερα συμβεί η εμπλοκή, τόσο περισσότερο η ενδιαφερόμενη χώρα μπορεί να επωφεληθεί από μια συνεργασία, καθώς μπορεί να έχει ευκαιρίες να συμμετάσχει σε δραστηριότητες σχεδιασμού και ανάπτυξης εκτός από ευκαιρίες παραγωγής», λέει η εταιρεία.
Το δικινητήριο TF-X είναι μια εγχώρια προσπάθεια της Τουρκίας να κατασκευάσει ένα μαχητικό stealth. Στην αγορά των αεροσκαφών πέμπτης γενιάς κυριαρχεί επί του παρόντος το αεροσκάφος της Αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin, το F-35.
Παράλληλα αεροσκάφη όπως το TF-X της Turkish Aerospace, το KF-21 της Korea Aerospace Industries και το Sukhoi Su-57 της Ρωσίας αναζητούνσυνεργάτες και μελλοντικούς αγοραστές.
Το πρόγραμμα TF-X έχει προγραμματιστεί να φτάσει σε προκαταρκτική αναθεώρηση σχεδιασμού το 2022, με δοκιμαστικές πτήσεις αεροσκαφών και λειτουργίας κινητήρα προγραμματισμένες για τον Μάρτιο του 2023.
Η πρώτη πτήση αναμένεται πριν από το τέλος του 2025.
Η Turkish Aerospace κατασκευάζει κατά κύριο λόγο το TF-X για την τουρκική αεροπορία και σχεδιάζει να ξεκινήσει τις παραδόσεις σε αυτήν το 2029.
Ανάλογα με τη διαμόρφωση του TF-X, ο κατασκευαστής πιστεύει ότι μπορεί να ξεκινήσει την εξαγωγή του μαχητικού stealth στη δεκαετία του 2030.
Η εταιρεία αναζητά επίσης συνεργάτες για το προηγμένο εκπαιδευτικό και ελαφρύ αεροσκάφος μάχης Hurjet. Αυτό το μονοκινητήριο αεροσκάφος διπλής θέσης είναι υπερηχητικό.
Η Turkish Aerospace λέει ότι είναι ανοιχτή σε συμφωνίες μεταφοράς τεχνολογίας, καθώς και σε συμφωνίες τοπικής παραγωγής ανταλλακτικών, συναρμολόγησης εξαρτημάτων και τελικής γραμμής συναρμολόγησης με τους πιθανούς πελάτες του Hurjet.
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Από τα παραπάνω επισημαίνουμε τις εξής σημαντικές ημερομηνίες, σύμφωνα με τους Τούρκους, αναφορικά με το TF-X:
Η πρώτη του πτήση αναμένεται το 2025, οι πρώτες παραδόσεις του στην τουρκική πολεμική αεροπορία θα ξεκινήσουν το 2029 και η εξαγωγή του σε τρίτες χώρες το 2030.
Όπως είχαμε αναφέρει σε προγενέστερο άρθρο μας είχε αναγγελθεί στις αρχές του 2022 από την Τουρκία, ότι "δεκαέξι εργοστάσια θα λειτουργήσουν στη Ζώνη Διαστημικής και Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας στην πρωτεύουσα Άγκυρα, έναν κόμβο μηχανικής για την κατασκευή του πρωτοποριακού μαχητικού αεροσκάφους TF-X ".
«Θα πάρει τη θέση της στους ουρανούς το 2029 ως η δύναμη κρούσης της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, αφού ολοκληρώσει επιτυχώς τις διαδικασίες δοκιμών της. Περίπου 2.300 μηχανικοί που συμμετέχουν στο έργο θα εκτελέσουν τις εργασίες τους σε αυτόν τον κόμβο», είxε πεί τότε ο Ερντογάν, προσθέτοντας:
"Η κυβέρνηση πρόκειται να ολοκληρώσει τον εγχώριο σχεδιασμό και την ανάπτυξη του TF-X έως το 2029, το οποίο θα αντικαταστήσει τον γηρασμένο στόλο F-16 της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας"
Επισημαίνεται επίσης ότι ξεχωριστά, η Τουρκία αναπτύσσει το αεροσκάφος Hurjet, το οποίο στοχεύει να έχει προηγμένες ικανότητες ως εκπαιδευτικό αεροσκάφος και αεροσκάφος παροχής εγγύς αεροπορικής υποστήριξης στα μαχόμενα τμήματα του στρατού.
Αν και όταν...
Οποιαδήποτε πρόβλεψη για την πορεία των τουρκικών εξοπλιστικών προγραμμάτων που βρίσκονται σε εξέλιξη και την τήρηση των εξαγγελθέντων χρονοδιαγραμμάτων από τους Τούρκους, θα ήταν τουλάχιστον επισφαλής για να μην πω σίγουρα λάθος.
Οι βασικοί λόγοι που συνηγορούν προς τούτο είναι δύο.
Ο πρώτος είναι η κάκιστη τουρκική οικονομία που οδηγεί την χώρα προς την καταστροφή, με συνέπεια να μην υπάρχουν οι οικονομικοί πόροι χρηματοδότησης των εξοπλιστικών προγραμμάτων της Τουρκίας.
Ο δεύτερος είναι η ρευστή και πολωμένη πολιτική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα και η οποία μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρες εκλογές ή ακόμη και σε ανατροπή του καθεστώτος Ερντογάν.
Τυχόν αλλαγή στη διακυβέρνηση της χώρας, θα σημάνει και προσπάθεια προσέγγισης της νέας τουρκικής κυβέρνησης με τις ΗΠΑ και ΕΕ σε κάποιο βαθμό καλύτερο τουλάχιστον από αυτόν του Ερντογάν σήμερα, γεγονός που μπορεί να έχει τη δυναμική εξοπλιστικού επαναπροσδιορισμού της Τουρκίας.
Ο Ερντογάν προκειμένου να γαντζωθεί στην εξουσία έχει ενεργοποιήσει όλα τα δικά του ΜΜΕ, τα οποία σε καθημερινή βάση βομβαρδίζουν τους Τούρκους πολίτες με δυθυραμβικά σχόλια για υποτιθέμενα τρομερά επιτεύγματα της κυβέρνησης του, σε μια προσπάθεια να αποσπάσει την προσοχή του λαού του από τα πολύ σοβαρά προβλήματα της καθημερινότητας του.
Ποιός θα κυριαρχεί αεροπορικά σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο την περίοδο τουλάχιστον 2022-2029;
Δύο είναι τα σημεία ειδικού ενδιαφέροντος που δίνουν απάντηση στο παραπάνω σοβαρότατο ερώτημα.
Το πρώτο είναι ότι το TF-X θα ενταχθεί επιχειρησιακά στην Τουρκική πολεμική αεροπορία από το 2029 και μετά και μάλιστα με τις πλέον ιδανικές προϋποθέσεις, οι οποίες είναι πάρα πολύ αμφίβολο ότι θα συντρέχουν, όπως προείπαμε.
Αυτές συνίστανται στην ανάκαμψη της τουρκικής οικονομίας και στη συνέχιση της προσήλωσης στο εν λόγω έργο παραγωγής του υπόψιν μαχητικού αεροσκάφους και από την επόμενη τουρκική κυβέρνηση, αφού ο Ερντογάν δεν θα βρίσκεται στην εξουσία σίγουρα μέχρι τότε.
Το δεύτερο είναι ότι ο Ερντογάν κάνει λόγο ότι το TF-X θα αντικαταστήσει το γηρασμένο στόλο των F-16 της χώρας του.
Συνεπώς, είτε δεν προτίθεται ο Τούρκος Πρόεδρος να προβεί σε αγορά ρωσικών ή κινεζικών ή άλλων μαχητικών αεροσκαφών μέχρι τότε ως ενδιάμεση λύση για την πολεμική αεροπορία της χώρας του, είτε βρίσκει κλειστές πόρτες των Διεθνών αγορών, με επικρατέστερο το δεύτερο.
Τα παραπάνω μας οδηγούν αβίαστα στο συμπέρασμα ότι η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία των 24 Rafale, των 80 αναβαθμισμένων F-16 της σε Viper και των F-35, τα οποία αναμένεται να αποκτήσει σύμφωνα με εκτιμήσεις τα επόμενα 3 έτη, θα κυριαρχεί πλήρως της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο.
Τελικά ποιος θα πρέπει να είναι προσεκτικός στο τι λέει και τι κάνει έναντι του άλλου;
Η Ελλάδα ή η Τουρκία;. Μάλλον η Τουρκία