Σύμφωνα με την γνωστή κινεζική σελίδα ενημέρωσης South China Morning Post Κινέζοι ερευνητές αναφέρουν πως έχουν δημιουργήσει τον πρώτο υπερ-υπερηχητικό κινητήρα κυμάτων έκρηξης (hypersonic detonation wave engine) του κόσμου, ο οποίος μπορεί να προωθήσει ένα αεροπλάνο με ταχύτητα 9 μαχ. Μπορεί δηλαδή να πετύχει ταχύτητα 9 φορές μεγαλύτερη από αυτή του ήχου, χρησιμοποιώντας παράλληλα οικονομικό καύσιμο jet.
Ο κινητήρας πέρασε από πολλές επιτυχημένες δοκιμές εδάφους στο τούνελ υπερηχητικών δονήσεων JF-12 του Πεκίνου, ανέφερε η σελίδα South China Morning Post.
"Δεν έχουν ξανά γίνει δημόσια αποτελέσματα για υπερ-υπερηχητικούς κινητήρες κυμάτων έκρηξης που χρησιμοποιούν κηροζίνη," είπαν οι ερευνητές.
Οι ερευνητές αποκάλυψαν τεχνικές πληροφορίες σχετικά με τον κινητήρα κηροζίνης σε μία έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Experiments in Fluid Mechanics στις 11 Νοεμβρίου. Οι δοκιμές εκτελέστηκαν νωρίτερα αυτό το έτος, ανέφερε η σελίδα.
Η ομάδα που πειραματίζονταν με τον κινητήρα, ο οποίος παράγει ώθηση εκμεταλλεύοντας την ενέργεια μίας σειράς εκρήξεων, κινείται υπό την ηγεσία του Liu Yunfeng, ενός ανώτερου μηχανικού του Ινστιτούτου Μηχανικής, της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών.
Ο Κινητήρας Κηροζίνης
Συγκριτικά με άλλους υπερ-υπερηχητικούς κινητήρες όπως κινητήρες τύπου scramjet, ένας κινητήρας εκρήξεων μπορεί να επιχειρήσει πιο αποτελεσματικά και με μεγαλύτερη ισχύ.
Μία σειρά από εκρήξεις ξεκινούν από το κύμα έκρηξης (detonation wave). Αυτές οι εκρήξεις συμβαίνουν σχεδόν ακαριαία και παράγουν πολύ περισσότερη ενέργεια από ότι ένας παραδοσιακός κινητήρας κατανάλωσης με την ίδια ποσότητα καυσίμου, ειδικά σε ταχύτητες άνω των 8 μαχ.
Οι κινητήρες εκρήξεων έχουν αναπτυχθεί από επιστήμονες από όλον τον κόσμο, ωστόσο συνήθως χρησιμοποιούν καύσιμο υδρογόνου, το οποίο είναι ακριβό και εύφλεκτο.
Το καύσιμο jet, γνωστό και ως RP-3, το οποίο συναντάται συχνά σε κινεζικά αεροδρόμια, είναι αυτό που δίνει ενέργεια στον κινητήρα του Yunfeng.
Λόγω της μεγάλης πυκνότητάς του σε ενέργεια και της εύκολης δυνατότητάς του να αποθηκεύεται και να μεταφέρεται, "η κηροζίνη είναι το καύσιμο επιλογής για τους κινητήρες αεριωθούμενου αέρα (air-breathing engines)," δήλωσε ο Yunfeng.
Αν και η ιδέα χρήσης καυσίμου jet για να προωθηθεί μία υπερ-υπερηχητική πτήση υπάρχει εδώ και χρόνια, "δεν είναι εύκολη η πυροδότηση," είπε ο Κινέζος.
Πιο συγκεκριμένα, οι ερευνητές έχουν αντιμετωπίσει προβλήματα κατά την πυροδότηση της κηροζίνης σε ζεστό κινούμενο αέρα.
Σύμφωνα με υπολογιστικές προσομοιώσεις, ένας κινητήρας που δουλεύει με κηροζίνη θα χρειάζονταν τμήμα πυροδότησης δέκα φορές μεγαλύτερο από έναν κινητήρα που δουλεύει με υδρογόνο.
Την λύση στο πρόβλημα φαίνεται όμως πως βρήκαν οι Κινέζοι ερευνητές, μεγαλώνοντας την βαλβίδα εισόδου αέρα της επιφάνειας του κινητήρα.
Ο Σκοπός
Ο μακροπρόθεσμος σκοπός της Κίνας είναι να εκμεταλλευτεί τις υπερ-υπερηχητικές πτήσεις για εμπορική χρήση. Θέλει δηλαδή να ολοκληρώνονται πολιτικές πτήσεις από κάθε γωνία του κόσμου μέσα σε μόλις λίγες ώρες.
Βέβαια εννοείται πως η υπερ-υπερηχητική τεχνολογία θα έχει μεγάλη χρήση και στον στρατιωτικό κλάδο, με την Κίνα ήδη να έχει τους υπερ-υπερηχητικούς πυραύλους DF-17 και YJ-21 έτοιμους.