Οι κινεζικοί γίγαντες του διαδικτύου, όπως η Alibaba, η ιδιοκτήτρια του Tiktok ByteDance και η Tencent, μοιράστηκαν για πρώτη φορά λεπτομέρειες των αλγορίθμων τους με τις ρυθμιστικές αρχές της Κίνας.
Οι αλγόριθμοι αποφασίζουν τι βλέπουν οι χρήστες και με ποια σειρά και είναι κρίσιμοι για την ανάπτυξη των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης.
Στις ΗΠΑ, οι αλγόριθμοι αποτελούν το καλύτερα φυλαγμένο μυστικό των μεγάλων τεχνολογικών εταιριών. Όπως αναφέρει δημοσίευμα του BBC, η Meta και η Alphabet έχουν υποστηρίξει με επιτυχία ότι οι αλγόριθμοι αποτελούν εμπορικά μυστικά, εν μέσω εκκλήσεων για μεγαλύτερη διαύγεια.
Ωστόσο, στην Κίνα τα πράγματα είναι διαφορετικά, καθώς η Διοίκηση Κυβερνοχώρου (CAC) δημοσίευσε μια λίστα με τις περιγραφές 30 αλγορίθμων. Σε ανακοίνωσή της, ανέφερε ότι η λίστα αυτή θα ενημερώνεται τακτικά σε μια προσπάθεια να περιοριστεί η κατάχρηση δεδομένων.
Μεταξύ των αλγορίθμων που περιλαμβάνονται στη λίστα είναι και αυτός του ιστότοπου ηλεκτρονικού εμπορίου Taobao, ο οποίος ανήκει στην Alibaba. Όπως αναφέρει η περιγραφή, ο αλγόριθμος του Taobao «προτείνει προϊόντα ή υπηρεσίες στους χρήστες μέσω του ψηφιακού αποτυπώματος και των ιστορικών δεδομένων αναζήτησής τους».
Ο αλγόριθμος της ByteDance για το Douyin- την κινεζική έκδοση του TikTok- παρακολουθεί τα ενδιαφέροντα των χρηστών με βάση τα κλικ, τα σχόλια, τα like και τα dislike.
Ωστόσο, η Κέντρα Σέιφερ, επικεφαλής της έρευνας τεχνολογικής πολιτικής στην Trivium China, δήλωσε στο BBC ότι δεν φαίνεται να έχουν κατατεθεί οι ίδιοι οι αλγόριθμοι.
«Σε κάθε έναν από αυτούς τους αλγορίθμους έχει δοθεί ένας αριθμός καταχώρησης, ώστε η CAC να μπορεί να εστιάσει τις προσπάθειές της σε έναν συγκεκριμένο αλγόριθμο. Το ερώτημα είναι, ποιο είναι το επόμενο βήμα για να δούμε αν ένας αλγόριθμος ανταποκρίνεται στον κώδικα», εξήγησε.
Ωστόσο, ο Ζάι Γουέι, εκτελεστικός διευθυντής στο Κέντρο Έρευνας για το Δίκαιο του Ανταγωνισμού στο Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Κίνας, πιστεύει ότι τα δεδομένα περιέχουν περισσότερες πληροφορίες από αυτές που δημοσιοποιήθηκαν στο κοινό.
«Αυτό αφορά ορισμένα επιχειρηματικά μυστικά, τα οποία δεν είναι δυνατόν να δημοσιοποιηθούν στο κοινό», δήλωσε χαρακτηριστικά στο Bloomberg.
Όπως αναφέρει το BBC, οι κινεζικές ρυθμιστικές αρχές εντείνουν τον έλεγχο στις τεχνολογικές εταιρείες εδώ και σχεδόν δύο χρόνια. Η χώρα υιοθέτησε νέους κανόνες για τους αλγορίθμους τον Μάρτιο, οι οποίοι επιτρέπουν στους χρήστες να μην δίνουν τα δεδομένα τους για τη δημιουργία προτάσεων από αλγορίθμους.
Η Σέιφερ δήλωσε ότι το γεγονός ότι οι αλγόριθμοι δημοσιοποιήθηκαν είναι «αξιοσημείωτο».
«Δεν γνωρίζω καμία άλλη χώρα στον κόσμο όπου μπορείτε να δείτε μια λίστα με όλα τα κομμάτια του κώδικα που ουσιαστικά ενημερώνουν τις αποφάσεις που λαμβάνετε σχετικά με τις αγορές που κάνετε ή το περιεχόμενο που βλέπετε», τόνισε.