H Σουηδική Αεράμυνα με τα φτερά της «τέταρτης γενιάς».
Το JAS 39 θεωρείται μια πλατφόρμα υψηλών επιδόσεων- αισθητήρων και όπλων, μέρος ενός ευρύτερου αμυντικού μηχανισμού. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι σε αντίθεση με άλλα Δυτικά μαχητικά, το Gripen αναβαθμίζεται συνεχώς, μέσω νεότερου λογισμικού για τα διάφορα υποσυστήματά του, κάτι που είχε προβλεφθεί στη σχεδίασή του. Έτσι, οι νέες εκδόσεις του λογισμικού του FBW, για παράδειγμα, παραδίδονται στις επιχειρησιακές Μοίρες κάθε έξι μήνες.
Μια αναφορά στις αρχές Δεκεμβρίου 2019 από το εσωτερικό της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας (ΛΔΚ), αποκαλύπτει προηγουμένως μη δημοσιευμένες τεχνικές λεπτομέρειες των ρωσικής κατασκευής Su-27 της Αεροπορίας του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLAAF), που έχασαν την πλειοψηφία των εμπλοκών σε κοινή άσκηση τον Νοέμβριο του 2015 με την 701 Μοίρα Μαχητών της Βασιλικής Αεροπορίας της Ταϊλάνδης (RTAF). Αυτή η μονάδα της Ταϊλάνδης λειτουργεί οκτώ Saab JAS-39C και τέσσερα JAS-39D Gripen.
Οι δεσμεύσεις, γνωστές ως Falcon Strike 2015, ήταν η πρώτη από τις τρεις τέτοιες ασκήσεις και περιγράφηκαν λεπτομερώς σε μια διάλεξη που δόθηκε από έναν από τους πιο διακεκριμένους πιλότους της PLAAF, τον Ανώτερο Συνταγματάρχη Li Chunghua Hua στο Northwestern Polytechnical University της ΛΔΚ στο Xi'an, στην επαρχία Shaanxi.
Ο Λι περιγράφεται ως ένας από τους πιο έμπειρους πιλότους Sukhoi Su-27SK/J-11A στην PLAAF, με περίπου 3.200 ώρες σε γρήγορα τζετ, πολλές από αυτές στα ρωσικής κατασκευής Sukhoi. Οι αποκαλύψεις του, είναι άνευ προηγουμένου και αξιολογούνται από τις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες, ως καταδεικνύοντας μια αυξανόμενη ανησυχία στο σώμα αξιωματικών σχετικά με τις ελλείψεις στο καθεστώς εκπαίδευσης του στελέχους πιλότων της PLAAF.
Αυτές οι πρώτες ασκήσεις διεξήχθησαν στη Βασιλική αεροπορική βάση της Ταϊλάνδης Korat και έδειξαν τα πλεονεκτήματα του μικρότερου και πιο τεχνολογικά προηγμένου Gripen έναντι του ρωσικού Sukhoi. Αρκετά από τα αθροίσματα του Li από την άσκηση είναι:
Η απόδοση του JAS-39 ήταν στο χειρότερο επίπεδο εντός του φακέλου εντός οπτικού εύρους (WVR). Σε διάστημα δύο ημερών, οι πιλότοι της PLAAF κατέρριψαν 25 Gripen με απώλεια μόνο ενός Su-27. Το Su-27 έχει ένα πλεονέκτημα σε σχέση με τις επιδόσεις του JAS-39, λόγω των ισχυρότερων κινητήρων Salyut AL-31F και το σουηδικό αεροσκάφος είχε μειονέκτημα, επειδή ήταν εξοπλισμένο με το παλαιότερης γενιάς AIM-9L Sidewinder, αντί της τρέχουσας -γενιάς πυραύλου Diehl IRIS-T.
Μόλις η άσκηση πέρασε σε μάχη εκτός οπτικού εύρους (BVR), η υπεροχή του JAS-39 έγινε εύκολα εμφανής. Το σουηδικό αεροσκάφος κατέρριψε 41 Su-27, σε διάστημα τεσσάρων ημερών με απώλεια μόνο εννέα JAS-39.
Τα Su-27 που συμμετείχαν από την PLAAF λειτουργούσαν με μια τροποποιημένη έκδοση του ραντάρ NIIP N001, που μπορούσε να εκτοξεύσει τον πύραυλο αέρος-αέρος ενεργού προέλευσης Vympel RVV-AE (AAM). Αλλά η αποτελεσματική εμβέλεια ανίχνευσης, ήταν μόνο 120 χιλιόμετρα σε σύγκριση με το Ericsson PS-05/A του JAS-39 στα 160 χιλιόμετρα. Το Raytheon AIM-120 AAM του Gripen, ξεπέρασε επίσης το RVV-AE στα 80 χιλιόμετρα έναντι μόλις 50 χιλιομέτρων για τον ρωσικό πύραυλο.
Ο Li δήλωσε ότι η πολύ μικρότερη διατομή ραντάρ (RCS) του JAS-39C/D στα 1,5-2,0 m 2 ήταν ένας σημαντικός παράγοντας, καθώς το πολύ μεγαλύτερο Su-27 είναι πιο εύκολο να εντοπιστεί σε 12 τετραγωνικά μίλια. Το JAS-39 μπορεί επίσης να εκτοξεύσει, έως και τέσσερα AIM-120 ταυτόχρονα, αλλά το Su-27 μπορεί να εκτοξεύσει μόνο ένα RVV-AE τη φορά.
Το Gripen πέτυχε το 88 τοις εκατό των στόχων του σε 19 μίλια ή περισσότερο, ενώ το Su-27 είχε μόλις το 14 τοις εκατό των στόχων του σε αυτό το εύρος. Το RTAF είχε επίσης 10 επιτυχίες σε απόσταση μεγαλύτερη από 31 μίλια, σε σύγκριση με μηδενικές επιτυχίες σε μεγάλες αποστάσεις από το Su-27.
Στις επόμενες ασκήσεις, η PLAAF τα πήγε καλύτερα στέλνοντας το Chengdu J-10A - και στη συνέχεια το 2019 το J-10C - στη θέση του Su-27. Ο Li επεσήμανε ότι το J-10C ταιριάζει περισσότερο με το JAS-39C/D, καθώς «το ραντάρ ενεργής συστοιχίας του, βελτιώνει σημαντικά την απόσταση ανίχνευσης και την ικανότητα επίθεσης πολλαπλών στόχων, την εισαγωγή αέρα DSI (χωρίς εκτροπή) του J-10C, μειώνει την περιοχή αναχαίτισης του ραντάρ ενώ ο πύραυλος PL-15 αυξάνει την εμβέλεια, καθιστώντας τον μια πλατφόρμα πάνω από τον ορίζοντα».
Ο Li σχολίασε επίσης ότι η επόμενη γενιά του Gripen, το JAS-39E, είναι πιθανό να διαθέτει ακόμη πιο προηγμένες επιδόσεις μάχης. Το ενδιαφέρον του για το αεροσκάφος, παραλληλίζεται με ένα ευρύτερο σύνολο αναλύσεων εντός της κοινότητας πληροφοριών PLA, που έχει προσηλωθεί στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη του Gripen ως πρότυπο για τη βιομηχανία της ΛΔΚ που πρέπει να ακολουθήσει.