Ως παγκόσμια ναυτική δύναμη καθιερώνεται πλέον η Κίνα, σύμφωνα με ειδικούς, καθώς το πολεμικό της ναυτικό διαθέτει ήδη δύο υπερσύγχρονα αεροπλανοφόρα.
Η Κίνα επιθυμεί να αποκτήσει τουλάχιστον έξι αεροπλανοφόρα, τα τέσσερα εκ των οποίων θέλει να είναι επιχειρησιακά μέχρι το 2030, σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές που επικαλούνται τοπικά ΜΜΕ.
Για να δώσουμε ένα μέτρο σύγκρισης, οι ΗΠΑ διαθέτουν αυτή τη στιγμή 10 επιχειρησιακά αεροπλανοφόρα και ναυπηγούν άλλα δύο.
Η China Shipbuilding Industry Corporation ανέφερε νωρίτερα φέτος, ότι σχεδιάζει να επιταχύνει τη διαδικασία για τεχνολογικά άλματα στα πυρηνοκίνητα αεροπλανοφόρα, ενώ έκανε λόγο και για νέας γενιάς πυρηνοκίνητα, αθόρυβα υποβρύχια και έξυπνα, μη επανδρωμένα επιθετικά και αμυντικά συστήματα για χρήση στις θάλασσες και τους ωκεανούς.
Η Κίνα επιδιώκει να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τις ναυτικές δυνάμεις της, με την ένταξη του τρίτου αεροπλανοφόρου. Σύμφωνα με κινεζικά μέσα ενημέρωσης, η κατασκευή του νέου πολεμικού πλοίου ίσως ολοκληρωθεί μέσα στο 2021.
Η Κίνα πιθανότατα θα καθελκύσει το τρίτο αεροπλανοφόρο της φέτος. Θα είναι το δεύτερο αμιγώς κινεζικό αεροπλανοφόρο, το οποίο θα διαθέτει συστήματα υψηλής τεχνολογίας, τα οποία ναι μεν θα κατασκευαστούν από την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, όμως αρκετοί θεωρούν ότι έχουν «κλαπεί» από αμερικανικές εταιρείες.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της κινεζικής εφημερίδας Global Times, το νέο αεροπλανοφόρο αναμένεται να τεθεί επίσημα σε υπηρεσία το 2025.
Σε αντίθεση με το πρώτο αεροπλανοφόρο της Κίνας, που έχει βασιστεί σε σοβιετικό σχεδιασμό, αλλά και το δεύτερο αεροπλανοφόρο της, το «Shandong», το νέο αυτό αεροπλανοφόρο δεν θα διαθέτει σύστημα «ski-jump» στο κατάστρωμα του, για την απογείωση των μαχητικών αεροσκαφών.
Στην κινεζική φρενίτιδα εξοπλισμών, τα αεροπλανοφόρα παίζουν κρίσιμο ρόλο στον έλεγχο του Ειρηνικού που επιδιώκει το Πεκίνο. Ήδη το κινεζικό ναυτικό έχει δύο αεροπλανοφόρα, τα Liaoning και Shandong, τα οποία μοιάζουν μεταξύ τους καθώς το πρώτο είναι το παλαιό ρωσικό Varyag κλάσης Kuznetsov, ενώ το Shandong είναι σε μεγάλο βαθμό αντίγραφο του.
Το τρίτο όμως αεροπλανοφόρο που ήδη κατασκευάζεται στα ναυπηγεία Jiangnan στη Σαγκάη, από ότι φαίνεται από δορυφορικές φωτογραφίες αλλά και από φωτογραφίες που έχουν κυκλοφορήσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα αποτελεί μια νέα κλάση. Σύμφωνα με ανάλυση του Center for Strategic and International Studies (CSIS), ήδη το μέγεθος του εκτιμάται σε 325 μέτρα (ενώ τα δύο πρώτα ήταν 304 μέτρα μήκος) ενώ το πλάτος θα αυξηθεί σε 74 μέτρα (στο μέγιστο) από 40 των αρχικών.
Η αύξηση των μεγεθών, δείχνει πως η Κίνα προχωρεί στην δημιουργία ενός πιο κλασσικού μεγάλου αεροπλανοφόρου με επίπεδο κατάστρωμα (χωρίς δηλαδή ράμπα υποβοήθησης στην πλώρη) και με ηλεκτρομαγνητικούς καταπέλτες. Μεγαλύτεροι θα είναι και οι ανελκυστήρες των αεροσκαφών, πιθανώς ικανοί να φιλοξενούν δύο αεροσκάφη, προσφέροντας έτσι και ταχύτερη ανάπτυξη τους.
Αυτές οι εξελίξεις, φανερώνουν πως το νέο αεροπλανοφόρο θα έχει και πιο μεγάλες χωρητικότητες σε αεροσκάφη και όπλα αλλά και θα μπορεί να εξαπολύει πιο βαριά μαχητικά (ίσως και ένα ναυτικό ιπτάμενο ραντάρ) και με μεγαλύτερο φόρτο. Προς το παρόν, είναι άγνωστο το τελικό εκτόπισμα του 003 (όπως αποκαλείται το υπό κατασκευή αεροπλανοφόρο) αλλά σίγουρα θα ξεπεράσει τους 70.000 τόνους έμφορτο του Shandong, προσεγγίζοντας ίσως και τους 100.000.
Το τρίτο κινεζικό αεροπλανοφόρο όταν θα να είναι έτοιμο, θα προσφέρει στην Κίνα, ένα ακόμη επίφοβο οπλικό σύστημα το οποίο αναπτύσσεται με ραγδαία ταχύτητα για τόσο μεγάλα σκάφη.
Η Κίνα σχεδιάζει τη ναυπήγηση τεσσάρων έως έξι νέων αεροπλανοφόρων, με στόχο να ανταγωνιστεί τις ΗΠΑ στο δυτικό Ειρηνικό, διατηρώντας μόνιμη παρουσία τουλάχιστον δύο σκαφών στη θάλασσα.