Η απεργιακή κινητοποίηση, που άρχισε την Παρασκευή, 15/9, στις τρεις κύριες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, τις «Μεγάλες τρεις του Ντιτρόιτ» - General Motors,Stellantis καιFord- μπορεί να «διευρυνθεί», αν δεν γίνουν καλύτερες προτάσεις, προειδοποίησε την Κυριακή, 17/9, ο επικεφαλής του συνδικάτου των εργαζομένων. Στο μεταξύ στον χορό των απεργιών μπαίνει αύριο,Δευτέρα, 18/9 και το συνδκάτο εργαζομένων στη Ford, στον Καναδά.
«Αν δεν λάβουμε καλύτερες προσφορές (...) θα προχωρήσουμε σε διεύρυνση» της απεργίας, δήλωσε ο επικεφαλής του συνδικάτου United Auto Workers (UAW) Σον Φέιν σε συνέντευξή του στο τηλεοπτικό δίκτυο CBS.
Η διαπραγμάτευση είναι σκληρή και οι δυο πλευρές απέχουν ακόμη πολύ από τη συμφωνία. Το συνδικάτο διεκδικεί αυξήσεις 40%, οι αυτοκινητοβιομηχανίες λένε πως δεν θα δεχθούν να ξεπεράσουν το 20%, ενώ απορρίπτουν άλλα αιτήματα-κλειδιά του UAW.
Το συνδικάτο έχει ετοιμάσει απεργιακό ταμείο 825 εκατ. δολαρίων, ενώ στα εργοστάσια δουλεύουν περίπου 12.700 εργαζόμενοι.
Στο μεταξύ και το καναδικό Unifor, το συνδικάτο που εκπροσωπεί τους εργάτες αυτοκινήτων στον Καναδά, ετοιμάζεται να ξεκινήσει απεργία κατά της Ford το βράδυ της Δευτέρας, 17/9.
Η αυτοκινητοβιομηχανία Ford δεν ανακοινώνει το πώς βλέπει να εξελίσσονται οι διαπραγματεύσεις για τη σύμβαση, αλλά η πρόεδρος της Unifor, Λάνα Πέιν, δήλωσε το Σάββατο στο CNNi ότι οι δύο πλευρές απέχουν πολύ, ιδίως σε οικονομικά θέματα, λέγοντας ότι το συνδικάτο απέρριψε τις δύο πρώτες προσφορές της Ford.
"Δεν είμαστε καθόλου κοντά. Υπάρχει πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει για να υπάρξει συμφωνία μέχρι τα μεσάνυχτα της Δευτέρας", δήλωσε η Payne.
Η απεργία στα εργοστάσια τριών μεγάλων αμερικανικών κατασκευαστριών αυτοκινήτων κηρύχτηκε τα μεσάνυχτα της Πέμπτης (14/9), διεκδικώντας τη σύναψη νέων συλλογικών συμβάσεων εργασίας και αυξήσεις στους μισθούς.
Ο Σον Φέιν σημείωσε πως επελέγησαν τρεις μονάδες –μια της καθεμιάς από τις λεγόμενες μεγάλες «τρεις του Ντιτρόιτ», δηλαδή τις General Motors, Stellantis και Ford– για την μαζική κινητοποίηση, καλώντας τα μέλη του συνδικάτου να είναι έτοιμα να συμμετάσχουν με τη σειρά τους στις απεργιακές κινητοποιήσεις, ανάλογα με την πορεία των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Ο Φέιν εξήγησε πως πρόκειται για τα εργοστάσια όπου παράγονται το δημοφιλές μοντέλο Bronco της Ford στο Γουέιν (Μίσιγκαν), ανοικτά ημιφορτηγά της GM στην Ουέντζβιλ (Μισούρι) και Jeep της Stellantis στο Τολέντο (Οχάιο). Τα οχήματα αυτά εισφέρουν το τρέχον διάστημα τις μεγαλύτερες πωλήσεις των «τριών του Ντιτρόιτ».
«Για πρώτη φορά στην ιστορία μας, θα απεργήσουμε όλοι στις Μεγάλες τρεις του Ντιτρόιτ», επέμεινε ο κ. Φέιν, διευκρινίζοντας πως επρόκειτο να πάει στην απεργιακή συγκέντρωση στο εργοστάσιο στη Γουέιν.
Παράλληλα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο η απεργία να γενικευτεί. «Αν χρειαστεί να απεργήσουμε όλοι, θα το κάνουμε», τόνισε.
Στο μεταξύ, εάν η απεργιακή κινητοποίηση διαρκέσει, η αμερικανική οικονομία θα υποστεί πλήγμα, καθώς πολλές εταιρείες εξαρτώνται από την αυτοκινητοβιομηχανία και τους εργαζόμενους σε αυτή.
Παρέμβαση Μπάιντεν
Να υπενθυμισουμε πως με παρέμβασή του την Παρασκευή, 15/9, ο πρόεδρος των ΗΠΑ.Τζο Μπάιντεν δήλωσε ότι «κανείς δεν ήθελε την απεργία του συνδικάτου United Auto Workers», ωστόσο «οι εργαζόμενοι θα έπρεπε να έχουν ένα μερίδιο από τα κέρδη που βγάζουν οι εταιρείες αυτές».
«Κανείς δεν θέλει μια απεργία, αλλά σέβομαι το δικαίωμα των εργαζομένων να χρησιμοποιούν τις επιλογές που έχουν», είπε ο Μπάιντεν μιλώντας σε δημοσιογράφους στον Λευκό Οίκο.
«Κατανοώ την απογοήτευση των εργαζομένων», συνέχισε, προτρέποντας τις δύο πλευρές να υπογράψουν μια συμφωνία που θα είναι επωφελής για όλους, τόσο για τα συνδικάτα όσο και τις για επιχειρήσεις.
«Τα κέρδη-ρεκόρ (των αυτοκινητοβιομηχανιών) δεν μοιράστηκαν με δίκαιο τρόπο» με τους εργαζομένους, υπογράμμισε ο Αμερικανός πρόεδρος.