Οι αυξανόμενες ανάγκες ψύξης και τα προβλήματα στο μαχητικό F-35 δεν έχουν τέλος, καθώς μετά την επιπλέον επισκευή του κινητήρα 38 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τώρα υπάρχει πρόβλημα με τις προγραμματισμένες αναβαθμίσεις του λογισμικού καθώς αυτές θα σταματήσουν.
Στο Πενταπόσταγμα αναφέραμε ότι, το F-35 της Lockheed Martin μπορεί να χρειαστεί 38 δισεκατομμύρια δολάρια σε πρόσθετες επισκευές κινητήρα τα επόμενα χρόνια, για να καλύψει τις αυξανόμενες απαιτήσεις ψύξης για το ραντάρ και άλλα εξαρτήματά του.
Αποδεικνύεται ότι, οι ολοένα και πιο περίπλοκοι ενσωματωμένοι υπολογιστές του F-35, χρειάζονται περισσότερες ηλεκτρικές και ψυκτικές δυνατότητες από ότι αρχικά είχε εκτιμηθεί. Αυτό απαιτεί τον κινητήρα F135 των 27 εκατομμυρίων δολαρίων (PDF), να λειτουργεί πιο «σκληρά», γεγονός που τον φθείρει πιο γρήγορα.
Παρά το γεγονός ότι τα F-35 υπηρετούν στις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ για περισσότερα από 10 χρόνια, σύμφωνα με τακτικές επίσημες εκθέσεις από διάφορες υπηρεσίες των ΗΠΑ, καθώς και έρευνες από μη κυβερνητικές οργανώσεις, τα πολεμικά αεροσκάφη F-35 υποφέρουν από πολλά προβλήματα και ελλείψεις.
Σε μια έκθεση του Γραφείου Κυβερνητικών Αρμοδιοτήτων των ΗΠΑ (GAO), διαπίστωσε ότι το κόστος της προσπάθειας εκσυγχρονισμού του Block 4 του F-35, αυξήθηκε σε 15,1 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021, 741 εκατομμύρια δολάρια περισσότερο από το εκτιμώμενο κόστος το 2020.
Μεγάλο μέρος αυτής της αύξησης, οφειλόταν σε μια αύξηση 330 εκατομμυρίων δολαρίων στο εκτιμώμενο κόστος της προσπάθειας Technology Refresh 3, μια αναβάθμιση στο υλικό και το λογισμικό του F-35 που επιδιώκει να βελτιώσει την ικανότητα επεξεργασίας, τις μονάδες προβολής και την αυξημένη μνήμη του.
Πολλαπλά προβλήματα με το λογισμικό, ζητήματα χρηματοδότησης που σταμάτησαν την ανάπτυξη λογισμικού για οκτώ μήνες το 2021 και η προσθήκη νέων δυνατοτήτων καθυστέρησε επίσης, την παράδοση των τελικών δυνατοτήτων του Block 4 (το 2029), τρία χρόνια αργότερα από ότι αρχικά αναμενόταν.
Σε μια νέα αρνητική εξέλιξη, το Υπουργείο Άμυνας θα σταματήσει να δέχεται μερικά νεότευκτα F-35 Joint Strike Fighters από τον επόμενο μήνα, καθώς καθυστερεί η αναβάθμιση του μαχητικού.
Η προγραμματισμένη διακοπή παράδοσης νέων μαχητικών φορτωμένων με υλικό Technology Refresh 3, σημαίνει ότι ο κατασκευαστής Lockheed Martin, μπορεί να χρειαστεί να αποθηκεύσει δεκάδες αεροπλάνα στο κύριο εργοστάσιό του στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας, για μεγάλο μέρος του υπόλοιπου έτους και ίσως την άνοιξη του 2024.
Η προσπάθεια Technology Refresh 3 του F-35 - μια σειρά βελτιώσεων που στοχεύουν να δώσουν στο μαχητικό καλύτερες οθόνες, μνήμη υπολογιστή και ισχύ επεξεργασίας - αρχικά αναμενόταν τον περασμένο Απρίλιο. Το TR-3 είναι απαραίτητο για να μπορέσει το F-35 να λάβει έναν πιο εκτεταμένο εκσυγχρονισμό (γνωστό ως Block 4), ο οποίος θα επιτρέψει στο μαχητικό να φέρει περισσότερα όπλα ακριβείας μεγάλης εμβέλειας, να βελτιώσει την ικανότητά του ηλεκτρονικού πολέμου και να παρέχει καλύτερη αναγνώριση στόχων.
Το χρονοδιάγραμμα TR-3 έχει υποχωρήσει σημαντικά και το Γραφείο Κοινού Προγράμματος των F-35 αναμένει τώρα να φτάσει όχι νωρίτερα από αυτόν τον Δεκέμβριο και ίσως μέχρι τον Απρίλιο του 2024, έναν ολόκληρο χρόνο πίσω από το χρονοδιάγραμμα.
Το Γραφείο Κοινού Προγράμματος F-35 ανέφερε σε δήλωση στο Defense News ότι, οι καθυστερήσεις του TR-3 θα διαταράξουν με τη σειρά τους τις παραδόσεις, προκαλώντας την ανάγκη αποθήκευσης νέων μαχητικών στο μεταξύ.
«Από αργότερα αυτό το καλοκαίρι, τα αεροσκάφη F-35 που βγαίνουν από τη γραμμή παραγωγής με υλικό TR-3, δεν θα γίνονται δεκτά έως ότου επικυρωθεί η σχετική ικανότητα μάχης, σύμφωνα με τις προσδοκίες των χρηστών μας», δήλωσε ο εκπρόσωπος του JPO Russ Goemaere.
Αυτό ελπίζουμε να μην επηρεάσει και το πρόγραμμα ενίσχυσης της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας με τα αεροσκάφη 5ης γενεάς, καθώς ο Υπουργός Ν. Παναγιωτόπουλος, επιβεβαίωσε πως τα πρώτα αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη F-35 θα έρθουν στην Ελλάδα το 2028.
Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, μπήκε και η τέταρτη υπογραφή που απαιτείται για την έγκριση της πώλησης των F-35 στην Ελλάδα, καθώς υπέγραψε και ο ρεπουμπλικανός αντιπρόεδρος της Επιτροπής Διεθνών Σχέσεων της Γερουσίας Τζίμι Ρις.
Πλέον, αναμένεται η επίσημη ενημέρωση του Κογκρέσου από την αμερικανική κυβέρνηση.
Πάντως, αυτή θα είναι η τρίτη φορά μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο που διακόπτονται οι παραδόσεις F-35. Τον Σεπτέμβριο του 2022, το Πεντάγωνο ανακοίνωσε ότι, είχε διακόψει προσωρινά τις παραδόσεις F-35 μετά την ανακάλυψη ενός κράματος κινεζικής προέλευσης που χρησιμοποιήθηκε για χρόνια για την κατασκευή ενός βασικού μαγνήτη στο μαχητικό.
Οι πτήσεις αποδοχής πριν από την παράδοση σταμάτησαν επίσης τον Δεκέμβριο, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα να σταματήσουν οι παραδόσεις, λόγω ενός προβλήματος κραδασμών του κινητήρα που οδήγησε σε ένα ατύχημα στις 15 Δεκεμβρίου με ένα F-35B.