Την ώρα που οι Τούρκοι ονειρεύονται την πώληση των F-16 από τοις ΗΠΑ και συνομιλούν τάχα για τα F-35, στην ουσία μιλάνε αλλά για το πώς θα αποζημειωθούν για την προκαταβολή που έδωσαν και όχι για να ξαναμπούν στο πρόγραμμα των εν λόγω αεροσκαφών από το οποίο εκδιώχθηκαν από τις ΗΠΑ, ένα νέο χαστούκι έρχεται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
"Το θέμα είναι τα ρωσικά επιβατικά αεροσκάφη που μεταφέρουν τουρίστες αυτή τη φορά", όπως αναφέρει στον τίτλο άρθρο Τουρκικού ΜΜΕ, του οποίου τα κυριότερα σημεία είναι τα εξής:
"Στο προσκήνιο ήρθε το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ με νέα απειλή επιβολή κύρωσης που αφορά την τουρκική οικονομία. Αυτή τη φορά η δικαιολογία ήταν επιβατικά αεροπλάνα Boeing που μετέφεραν τουρίστες από τη Ρωσία στην Τουρκία.
Η αμερικανική διοίκηση, η οποία πέτυχε να πιέσει τις τράπεζες στην Τουρκία να απαγορεύσουν την κάρτα MIR που χρησιμοποιούν οι Ρώσοι τουρίστες, και ταυτόχρονα έστειλε απειλητικές επιστολές σε Τούρκους επιχειρηματίες να μην συναλλάσσονται με τη Ρωσία, απείλησε με νέα κύρωση στην Άγκυρα. Αυτή τη φορά το θέμα είναι επιβατικά αεροπλάνα που η Ρωσία νοικιάζει από δυτικές εταιρείες και χρησιμοποιεί.
Η διοίκηση του Λευκού Οίκου ζήτησε να μην επιτρέπεται να προσγειώνονται στην Τουρκία αεροπλάνα αμερικανικής κατασκευής που χρησιμοποιούν οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες.
Σύμφωνα με την είδηση που δημοσιεύτηκε στην Wall Street Journal, η αναπληρώτρια υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Thea Rozman Kendler, η οποία επισκέφθηκε την Τουρκία τον περασμένο μήνα, μετέφερε την τελευταία από τις σκανδαλώδεις απειλές της χώρας της στις αρχές της Άγκυρας.
Ο Ρόζμαν απείλησε ότι όσοι ανεφοδιάζουν με καύσιμα τα αεροπλάνα που πετούν στη Ρωσία και τη Λευκορωσία στα αεροδρόμια της Τουρκίας και παρέχουν ανταλλακτικά και υπηρεσίες συντήρησης, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν φυλάκιση ή πρόστιμα.
Η βάση αυτής της απειλής είναι ο περιορισμός των εξαγωγών που εφάρμοσε η κυβέρνηση Τζο Μπάιντεν τον περασμένο Φεβρουάριο στο πλαίσιο των κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Σύμφωνα με την πρακτική στις ΗΠΑ, προϊόντα που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ ή αποτελούνται από περισσότερο από 25 τοις εκατό από αμερικανικά εξαρτήματα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη Ρωσία ή τη Λευκορωσία χωρίς την άδεια του Υπουργείου Εμπορίου.
Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες στη Ρωσία και τη Λευκορωσία συνέχισαν να εκτελούν πτήσεις προς την Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη και την Αττάλεια χρησιμοποιώντας τα ναυλωμένα αεροσκάφη Boeing στους στόλους τους μετά την εν λόγω απόφαση.
Οι Αμερικανοί δηλώνουν ότι υπάρχουν περισσότερες από 2.100 από αυτές τις πτήσεις. Οι αεροπορικές εταιρείες που έχουν κατηγορηθεί περιλαμβάνουν τις Aeroflot, S7, Azur Air, Utair και Belavia με έδρα τη Λευκορωσία.
Στη Ρωσία, τα περισσότερα από τα αεροπλάνα των πολιτικών αεροπορικών εταιρειών ήταν προϊόντα Boeing ή Airbus και είχαν μισθωθεί από εταιρείες στην Ιρλανδία και τις Βερμούδες.
Η WSJ ισχυρίζεται ότι ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν υπέγραψε έναν νόμο τον περασμένο Μάρτιο που επιτρέπει τη συνεχή αλλαγή των αριθμών αδειών αεροσκαφών, καθιστώντας δύσκολη την παρακολούθηση αυτών των οχημάτων.
Η απειλή των ΗΠΑ για όσους παρέχουν υπηρεσίες σε ρωσικά αεροσκάφη στην Τουρκία είναι ο τελευταίος κρίκος των απειλών επιβολής εμπορικών κυρώσεων της Ουάσιγκτον.
Στις ειδήσεις της WSJ, σημειώνεται ότι μεγάλος αριθμός Ρώσων τουριστών έρχεται στην Τουρκία και η τουρκική οικονομία επηρεάζεται θετικά από αυτό."
Κοινώς από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι οι ΗΠΑ αντιλήφθηκαν τις κουτοπονηριές των Τούρκων και ζητούν συμμόρφωση και ευθυγράμμιση της στάσης απέναντι στη Ρωσία, με τις άλλες χώρες του ΝΑΤΟ.
Κατά τα άλλα ονειρεύεται ο Ερντογάν F-16 και F-35.
Εκτίμησή μας είναι ότι όσο ο Τούρκος Πρόεδρος είναι στην εξουσία, η Τουρκία δεν πρόκειται να αποκτήσει τίποτε από τα παραπάνω, αφού είναι δεδομένο ότι ΗΠΑ και ΕΕ, επιθυμούν την απομάκρυνσή του.