Το Πεντάγωνο, σταμάτησε προσωρινά να δέχεται παραδόσεις του F-35 που κατασκευάστηκαν από τη Lockheed Martin , αφού διαπίστωσε ότι ένα κράμα που χρησιμοποιείται σε μαγνήτες στις αντλίες στροβιλομηχανών του τζετ, παρήχθη στην Κίνα.
Η στροβιλομηχανή F-35, η οποία κατασκευάζεται από τη Honeywell , παρέχει ισχύ για την εκκίνηση του κινητήρα και κατά τη συντήρηση του εδάφους. Η Honeywell, ενημερώθηκε από τον προμηθευτή της αντλίας λιπαντικού ότι, ένας από τους προμηθευτές μαγνητών της, είχε χρησιμοποιήσει ένα κράμα κοβαλτίου και σαμαρίου που κατασκευάζεται στην Κίνα, δήλωσε η εκπρόσωπος της Lockheed Martin, Laura Siebert.
Κινέζοι αναλυτές, επιβεβαίωσαν στα κρατικά μέσα μαζικής ενημέρωσης Global Times, ότι η εξάρτηση του αμερικανικού στρατού από κινεζικά προϊόντα σπάνιων γαιών, αποκαλύφθηκε από μια νομοθετική ρύθμιση, που επιτρέπει στο κράμα με κινεζική προέλευση να συνεχίσει να χρησιμοποιείται σε μαχητικά αεροσκάφη F-35.
Ωστόσο ως αποτέλεσμα, η Κίνα μπορεί να επιλέξει να περιορίσει την εξαγωγή τέτοιων στρατηγικών πόρων, για να προστατεύσει την εθνική της ασφάλεια.
Οι EurAsian Times ανέφεραν ότι, το Πεντάγωνο ανέστειλε προσωρινά την παράδοση των μαχητικών αεροσκαφών F-35 αφού ανακάλυψε ότι ένας μαγνήτης στη στροβιλομηχανή της Honeywell, κατασκευάστηκε χρησιμοποιώντας ένα κράμα κοβαλτίου και σαμαρίου που αναπτύχθηκε στην Κίνα. Ένας έλεγχος, αποκάλυψε ότι το κινεζικό κράμα υπάρχει και στα 825 F-35 που παραδόθηκαν μέχρι σήμερα, ανεξάρτητα από παραλλαγή ή αγοραστή.
Λίγες μέρες αφότου το Πεντάγωνο σταμάτησε την παράδοση, το Γραφείο Κοινής Παραγωγής F-35 ενημέρωσε ότι, είχε αποφασίσει να ζητήσει παραίτηση από την εθνική ασφάλεια για να επιτρέψει τη συνέχιση των παραδόσεων, παρόλο που το Lightning II Joint Strike Fighter περιέχει ένα κινεζικό εξάρτημα που παραβιάζει την αγορά του Πενταγώνου.
Συμμορφούμενος με το αίτημα του F-35 JPO, ο επικεφαλής αγοραστής όπλων του Πενταγώνου, William LaPlante, υπέγραψε την απαλλαγή στις 8 Οκτωβρίου που επιτρέπει τη χρήση του κράματος. Οι κανονισμοί των ΗΠΑ, απαγορεύουν οποιοδήποτε μη εγκεκριμένο κινεζικό εξάρτημα στο αεροσκάφος.
Σύμφωνα με το breakingdefense, ο Ράσελ Γκόμαερ εκπρόσωπος του F-35 JPO, ανέφερε πως το γραφείο προγράμματος F-35 εκτίμησε ότι, το κινεζικό κράμα δεν παρουσιάζει κίνδυνο ασφάλειας που θα μπορούσε να εκθέσει το stealth jet σε επιθέσεις στον κυβερνοχώρο ή άλλες κακοτεχνίες και έχει ήδη εντοπιστεί, μια εναλλακτική πηγή για το κράμα.
Σύμφωνα με τον LaPlante, η αποδοχή του αεροσκάφους απαιτείται για λόγους εθνικής ασφάλειας. Είπε ότι, αυτή η παραίτηση ισχύει μέχρι να γίνει αποδεκτό το τελευταίο αεροσκάφος που καλύπτεται από τη σύμβαση, κάτι που αναμένεται να συμβεί τον Οκτώβριο του 2023.
Ωστόσο, η παραίτηση έχει θεωρηθεί στην Κίνα ως αμερικανική εξάρτηση από μέταλλα σπάνιων γαιών που παράγονται στην Κίνα. Η Κινεζική κρατική δημοσίευση China Daily, ανέφερε νωρίτερα ότι το περιστατικό έδειξε μια γελοία κατάσταση υψηλού άγχους, που έχει επιβάλει η αμερικανική κυβέρνηση λόγω του αυτοπροκαλούμενου «κόκκινου συναγερμού».
Πλάνη της εφοδιαστικής αλυσίδας των ΗΠΑ ή εξάρτηση από την Κίνα;
Σύμφωνα με τον Yang, διευθυντή μιας κρατικής επιχείρησης σπάνιων γαιών στο Ganzhou, η Κίνα έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη μεσαία παραγωγή μαγνητών σπάνιων γαιών, και την προσπάθεια των ΗΠΑ να απαγορεύσουν τις εισαγωγές κράματος προέλευσης Κίνας από στρατιωτικό εξοπλισμό, είναι πρακτικά «μια αποστολή αδύνατη» τόσο από βραχυπρόθεσμη όσο και από μακροπρόθεσμη προοπτική.
«Η Κίνα είναι η μόνη χώρα στον κόσμο που έχει αναπτύξει την ικανότητα εξαγωγής μετάλλων από σπάνιες γαίες σαμαρίου και κοβαλτίου, πράγμα που σημαίνει ότι το μεσαίο προϊόν οξείδιο του σαμαρίου κατασκευάζεται σχεδόν 100% σε κινεζικά εργοστάσια. Επίσης, αντιπροσωπεύουμε πάνω από το 70% του τελικού προϊόντος μαγνητών σπάνιων γαιών σαμάριου-κοβαλτίου. Πώς μπορεί η Ουάσιγκτον να αφαιρέσει κινεζικά προϊόντα σπάνιων γαιών από τα τζετ της σε ένα τέτοιο σενάριο;» είπε ο Yang.
Σύμφωνα με ερευνητές, άλλα όπλα και εξοπλισμός των ΗΠΑ ενδέχεται να περιέχουν κινεζικά αντικείμενα σπάνιων γαιών. Αυτό το επιχείρημα Κινέζων αναλυτών είναι βάσιμο, καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται απαγορευμένο κινεζικό εξάρτημα σε ένα F-35.
Το Πεντάγωνο, αναγκάζεται να αναστείλει τους κανόνες τακτικά για να διατηρήσει το πρόγραμμα μαχητικών σε καλό δρόμο για το 2023. Άλλα στρατιωτικά αεροσκάφη, όπως αρκετά μαχητικά Lockheed Martin F-16 και το βομβαρδιστικό Boeing B-1B, βρέθηκαν επίσης να περιέχουν κινεζικά στοιχεία το 2014!
Ο Wei Dongxu, στρατιωτικός εμπειρογνώμονας με έδρα το Πεκίνο, δήλωσε ότι η Κίνα θα πρέπει να σκεφτεί την επιβολή αυστηρότερων ελέγχων στις εξαγωγές προϊόντων σπάνιων γαιών, τα οποία αποτελούν στρατηγικούς πόρους, επειδή οι ΗΠΑ τα χρησιμοποιούν για στρατιωτικούς σκοπούς που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την κυριαρχία, την εδαφική ακεραιότητα και την ανάπτυξη της Κίνας.
Οι αντίπαλοι της Κίνας, συμπεριλαμβανομένης της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας, αναπτύσσουν F-35 στον Ινδο-Ειρηνικό. Επιπλέον, η Lockheed Martin είναι μια από τις αμερικανικές εταιρείες όπλων που η Κίνα έχει επιβάλει κυρώσεις, για την παροχή όπλων και εξοπλισμού στην Ταϊβάν, κάτι που θα μπορούσε να είναι ένας ακόμη λόγος για να απαγορεύσει το Πεκίνο την εξαγωγή κράματος στον αμερικανικό αμυντικό γίγαντα.
Από την πλευρά τους, οι ΗΠΑ κατηγόρησαν τη χρήση του κράματος ως πλάνη της εφοδιαστικής αλυσίδας, που έχουν δεσμευτεί να εξετάσουν βαθιά και να διορθώσουν. Την εποχή της απαγόρευσης τον περασμένο μήνα, ο LaPlante είπε ότι το κύριο πρόβλημα δεν ήταν το ίδιο το κράμα αλλά πόσο περίπλοκη μπορεί να είναι η αλυσίδα εφοδιασμού για την αμυντική βιομηχανική βάση. Δήλωσε ότι, οι εργολάβοι έπρεπε να κατανοήσουν καλύτερα τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.
Το JPO ανέφερε σε δήλωση ότι, μια εναλλακτική πηγή για το κράμα θα χρησιμοποιηθεί στο μέλλον. Επιπλέον, η Lockheed Martin διαβεβαίωσε το Πεντάγωνο ότι οι μαγνήτες που παράγονται από διαφορετικό κράμα που χρησιμοποιεί εξαρτήματα από τις Ηνωμένες Πολιτείες, θα χρησιμοποιούνται στο μέλλον στην παραγωγή στροβιλομηχανών.