Μετά από την καθήλωση των αεροσκαφών F-35 λόγω ελαττωματικότητας εξαρτήματος του εκτινασσόμενου καθίσματος, νέος συναγερμός έχει σημάνει στην Αμερικανική πολεμική αεροπορία, μετά από ατύχημα που συνέβη σε αεροσκάφος F-16 με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο ιπτάμενος.
Στο Πενταπόσταγμα σε άρθρο μας : Πόσα F-35 έχουν μη λειτουργικά εκτινασσόμενα καθίσματα, αναφέραμε ότι οι ανησυχίες για ελαττωματικά φυσίγγια έχουν επηρεάσει και την επιχείρηση εκπαίδευσης της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Αυτή την φορά, μια έρευνα της Πολεμικής Αεροπορίας για μια θανατηφόρα συντριβή μαχητικού αεροσκάφους το 2020, ανακάλυψε ότι βασικά εξαρτήματα του εκτινασσόμενου καθίσματος του πιλότου, μπορεί να ήταν πλαστά, σύμφωνα με τους Air Force Times.
Ο υποσμηναγός David Schmitz, πιλότος F-16 Fighting Falcon στην αεροπορική βάση της Νότιας Καρολίνας, σκοτώθηκε στις 30 Ιουνίου 2020, όταν το εκτινασσόμενο κάθισμά του δυσλειτούργησε καθώς προσπαθούσε να ξεφύγει από μια αποτυχημένη νυχτερινή προσγείωση.
Η επίσημη έρευνα της Πολεμικής Αεροπορίας τους μήνες που ακολούθησαν το ατύχημα, διαπίστωσε ότι τα ηλεκτρονικά μέσα στο κάθισμα ήταν γρατσουνισμένα, γυαλισμένα ανομοιόμορφα και έδειχναν κατά τα άλλα κακή δεξιοτεχνία.
«Αυτό σήμανε «κόκκινο συναγερμό» στο Ερευνητικό Εργαστήριο της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο ζήτησε μια πιο προσεκτική εξέταση για να επιβεβαιωθεί εάν τα κομμάτια ήταν πλαστά», αναφέρουν οι Air Force Times. «Δεν είναι σαφές εάν αυτή η ερώτηση απαντήθηκε ποτέ», συμπληρώνει.
Ενώ η Πολεμική Αεροπορία υποπτευόταν ότι μέρη του καθίσματος ήταν πλαστά, έθαψε τις πληροφορίες σε μια μη δημόσια ενότητα της έκθεσης διερεύνησης ατυχήματος.
Αυτές οι λεπτομέρειες ήρθαν στο φως, σε μια ομοσπονδιακή πολιτική αγωγή που υπέβαλε η χήρα του Schmitz, Valerie, η οποία μηνύει τρεις αμυντικές εταιρείες για αμέλεια και παραπλάνηση της Πολεμικής Αεροπορίας, σχετικά με την ασφάλεια των προϊόντων τους.
Η υπόθεση στο Περιφερειακό Δικαστήριο των ΗΠΑ στη Νότια Καρολίνα, στοχεύει τον κατασκευαστή F-16 Lockheed Martin. Η Collins Aerospace, κατασκευάζει το εκτινασσόμενο κάθισμα ACES II που είναι εγκατεστημένο σε αεροπλάνα σε όλη την Πολεμική Αεροπορία και πολλαπλές επιχειρηματικές μονάδες της Teledyne Technologies, που κατασκευάζει το ψηφιακό sequencer ανάκτησης του καθίσματος.
Ένα sequencer υποτίθεται ότι εκτελεί τα βήματα της διαδικασίας εκτόξευσης εκτός αεροσκάφους, όταν ενεργοποιείται σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Το προϊόν της Teledyne χρησιμοποιείται σε εκτινασσόμενα καθίσματα στα μαχητικά αεροσκάφη F-15, F-16, F-22 και F-117, στο επιθετικό αεροπλάνο A-10 και σε βομβαρδιστικά B-1 και B-2 σε όλο τον κόσμο.
Στην περίπτωση του Schmitz, το εκτινασσόμενο κάθισμα εκτοξεύθηκε 130 πόδια στον αέρα αλλά δεν κατάφερε να αναπτύξει το αλεξίπτωτό του. Ο αεροπόρος χτύπησε στο έδαφος περίπου επτά δευτερόλεπτα αργότερα, ενώ ήταν ακόμα δεμένος στο κάθισμά του. Σκοτώθηκε από την πρόσκρουση.
Η δημόσια έκδοση της επίσημης αναφοράς ατυχήματος της Πολεμικής Αεροπορίας , που κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 2020, κατηγόρησε τον τρόπο με τον οποίο ο Schmitz χειρίστηκε λάθος την κάθοδό του μαχητικού, καθώς και την πρόταση του επόπτη του να δοκιμάσει μια προσγείωση με γάντζο ουράς, αντί να πει στον Schmitz να εκτιναχθεί νωρίτερα.
Ο ενάγων δικηγόρος Brauchle υποστηρίζει ότι, αποκαλύπτει την πραγματική αιτία του θανάτου του Schmitz.
«Αυτό που τελικά τον σκότωσε ήταν η αστοχία του καθίσματος εκτίναξης», είπε. «Έχει μόνο μία δουλειά, και αυτή είναι να βγάλει τον πιλότο και να ανοίξει επιτυχώς το αλεξίπτωτο».
Η δημόσια έκθεση ατυχήματος αναγνώρισε ότι η δυσλειτουργία του sequencer, συνέβαλε στο θάνατο του Schmitz, αλλά δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες.
Σύμφωνα με έκθεση του Εργαστηρίου Έρευνας της Πολεμικής Αεροπορίας με ημερομηνία 3 Αυγούστου 2020, ωστόσο, η υπηρεσία υποψιάστηκε ότι αρκετά τρανζίστορ και μικροτσίπ μέσα στο sequencer ήταν πλαστά.
«Έξι τρανζίστορ δεν είχαν ομοιόμορφη επίστρωση, ήταν πολύ σκαλισμένα, είχαν σημάδια γρατσουνιών με τόξο, θεωρήθηκαν απαρχαιωμένα και υπήρχαν υπόνοιες ότι ήταν πλαστά», ανέφερε. «Ένας πυκνωτής που μπορεί να είχε καταστραφεί κατά τον χειρισμό του "εκτοπίστηκε μερικώς».
Σύμφωνα με την έκθεση της Πολεμικής Αεροπορίας, οι προμηθευτές Atmel, Analog Devices και Siliconix παρείχαν τα δυνητικά πλαστά τρανζίστορ, τσιπ μνήμης και τσιπ επιταχυνσιόμετρου.
Η συντριβή του Schmitz πυροδότησε εκ νέου συζήτηση στην Ουάσιγκτον, σχετικά με τα μέτρα που απαιτούνται για την ασφάλεια των στρατιωτικών πιλότων. Ογδόντα εννέα άνθρωποι έχουν σκοτωθεί σε ατυχήματα της Πολεμικής Αεροπορίας από το 2012, σύμφωνα με το Κέντρο Ασφάλειας της Πολεμικής Αεροπορίας . Έξι από αυτά τα περιστατικά συνέβησαν στο F-16.
Το κάθισμα του Schmitz, δεν είχε διορθωθεί εδώ και τρία χρόνια λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Η Πολεμική Αεροπορία ανέβαλε την αντιμετώπιση του προβλήματος παρά το γεγονός ότι, γνώριζε ότι θα μπορούσε να αποβεί μοιραίο, ανέφερε το Military.com.
Το Κογκρέσο ψήφισε νόμο που απαιτεί από την Πολεμική Αεροπορία και το Ναυτικό, να παρέχουν ενημερώσεις για τα εκτινασσόμενα καθίσματα τους δύο φορές το χρόνο.
Οι νομοθέτες θέλουν να μάθουν, πόσα εκτινασσόμενα καθίσματα είναι εγκατεστημένα σε κάθε ενεργή πολεμική βάση και πόσα έχουν απαλλαγή, που τα επιτρέπει να χρησιμοποιηθούν, παρά το γεγονός ότι χρειάζονται επισκευές ή ανταλλακτικά. Ζητούν επίσης, περισσότερη διαφάνεια σχετικά με το ποιος υπέγραψε σε κάθε απαλλαγή και πότε.