Εάν το B-21 πετάξει το 2022 (όπως σκοπεύεται) και εντάξει τις δυνατότητες αέρος-αέρος που αναφέρθηκαν, τότε θα μπορέσει επιτέλους να καλύψει την 'υπόσχεση' πολλαπλών ρόλων που έθεσε το Α-12 πριν 30 χρόνια!
Το νέο stealth βομβαρδιστικό B-21 της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας θα μπορούσε να πετάξει το 2022. Τουλάχιστον ένας αξιωματικός της αεροπορίας της χώρας πιστεύει πως το βομβαρδιστικό της Northrop Grumman θα μπορούσε να διαθέτει δυνατότητες αέρος-αέρος, έτσι ώστε το αεροσκάφος να ανοίγει τον δρόμο προς τον στόχο του.
Υπάρχει όμως ιστορία με ένα βομβαρδιστικό το οποίο θα είχε ως δευτερεύων ρόλο αποστολές αέρος-αέρος. Στα τέλη της δεκαετίας του '80 και στις αρχές της δεκαετίας του '90, το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό πλήρωσε την General Dyamics και την McDonnell Douglas δισεκατομμύρια δολάρια για να αναπτύξει το A-12 Avenger II, ένα setalth βομβαρδιστικό το οποίο απονειώνονταν από αεροπλανοφόρα και σχεδιάστηκε για να αντικαταστήσει το A-6 Intruder του ναυτικού.
Το A-12 σχεδιάστηκε για να κουβαλάει δύο AIM-12 μεσαίας εμβέλειας πυραύλους αέρος-αέρος, ως προσθήκη του οπλισμού αέρος-εδάφους που διέθετε. Αλλά, το υπουργείο άμυνας των ΗΠΑ ακύρωσε το Α-12 το 1991.
Τι πήγε λάθος; Ο κόσμος, για ακόμη μία φορά, άλλαξε...
Τον Ιούλιο του 1990, όταν το Ιράκ εισέβαλε στο Κουβέιτ, ο τότε υπουργός άμυνας των ΗΠΑ, Dick Cheney, ζήτησε από το κογκρέσο περισσότερο χρήματα για το Α-12. Το αίτημά του όμως απορρίφθηκε. Τότε ήταν που φάνηκε πως η μείωση του στρατιωτικού προϋπολογισμού των ΗΠΑ ήταν σοβαρή...
Αφού οι Ιρακινοί εισέβαλλαν στο Κουβέιτ, οι Αμερικανοί αξιωματικοί της αεροπορίας αναγκάστηκαν να ζητήσουν ακόμα περισσότερα χρήματα. Η μάχη για χρηματοδοτήσεις σε συνδυασμό με τις επικείμενες στρατιωτικές πράξης επιβεβαίωσαν το γεγονός πως κάποια προγράμματα θα καθυστερούσαν, θα μειώνονταν ή θα τερματίζονταν.
Το Α-12 κατέληξε να είναι ένα από τα προγράμματα που τερματίστηκαν οριστικά.
Ο Cheney σταμάτησε να υποστηρίζει το συμβόλαιο του Α-12 στις 5 Ιανουαρίου του 1991, ελευθερώνοντας περισσότερα από 500 εκατομμύρια δολάρια για τον επερχόμενο πόλεμο, ο οποίος ξεκίνησε μόλις 10 μέρες αργότερα. Από την άλλη, το πρόγραμμα του F-22 κατάφερε να 'επιβιώσει', αν και η αεροπορία δεν κατάφερε να αποκτήσει τα 750 Raptors που παρήγγειλε αρχικά. Εν τέλει, στον προϋπολογισμό 'χώρεσαν' 187 από τα εξελιγμένα μαχητικά.
Το πρόγραμμα του F-22 λέγεται ότι κατάφερε να επιβιώσει επειδή ήταν δημόσια γνωστό, σε αντίθεση με την μυστική ανάπτυξη του Α-12.
Πάντως, γενικά η ανάπτυξη του Α-12 δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Μπορεί την στιγμή της ακύρωσής του να βρίσκονταν σε ένα σχετικά καλό επίπεδο, αλλά το να φτάσει μέχρι εκεί ήταν αρκετά περίπλοκο. Η κατασκευή ενός εξελιγμένο βομβαρδιστικού με δυνατότητες απόδοσης σε αερομαχίες είναι μία πραγματική πρόκληση. Για αυτόν τον λόγο, το μυστικό Α-12 συνάντησε αρκετά θέματα κατά την διάρκεια ανάπτυξής του.
Σε αντίθεση με το Α-12 όμως, η αμερικανική αεροπορία επιμένει πως η ανάπτυξη του B-21 προχωράει χωρίς κανένα σημαντικό πρόβλημα. Φυσικά, το B-21 πρόγραμμα είναι απολύτως απόρρητο, πράγμα που σημαίνει πως κανείς δεν μπορεί να επιβεβαιώσει τις δηλώσεις της αεροπορίας.
Αλλά, εάν το B-21 πετάξει το 2022 και διαθέτει τις δυνατότητες αέρος-αέρος που αναφέρθηκαν, θα μπορούσε μετά από 30 χρόνια, να ολοκληρώσει την 'υπόσχεση' του Α-12 αεροσκάφους. Σύντομα, όλα θα γίνουν γνωστά.