Έναν αγώνα δρόμου φαίνεται ότι διανύουν οι ΗΠΑ και η Lockheed Martin, προκειμένου να σώσουν το γόητρο και καμάρι τους, το F-35 από τις αρνητικές κριτικές και τα περίεργα ατυχήματα, καθώς δεν εκδίδονται επίσημα οι αιτίες πτώσεων.
Το F-35 της Lockheed Martin, το μαχητικό αεροσκάφος που ήδη πετά από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της, παραμένει αμαυρωμένο από 871 ελλείψεις λογισμικού και υλικού που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν την ετοιμότητα, τις αποστολές ή τη συντήρηση, σύμφωνα με το γραφείο δοκιμών του Πενταγώνου.
Η Lockheed έχει παραδώσει ή είναι υπό σύμβαση για 970 αεροσκάφη από δυνητικά 3.200 ή περισσότερα αεροπλάνα για τις ΗΠΑ και άλλες χώρες. Η αξιολόγηση που σκιαγραφεί τον φαινομενικά δυσεπίλυτο κατάλογο των ελαττωμάτων -είναι μειωμένος κατά μόνο δύο, από τα 873 που αναφέρθηκαν πέρυσι - παρέχει στην κυβέρνηση Μπάιντεν μια αρχή για το πρόγραμμα F-35, 398 δισεκατομμυρίων δολαρίων που διατηρεί ισχυρή υποστήριξη στο Κογκρέσο και από αγοραστές από το εξωτερικό, παρά τα προβλήματά του.
Στο Πενταπόσταγμα γράψαμε, μια αναβάθμιση λογισμικού του Πενταγώνου 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων, για αεροσκάφη F-35 εγκαθίσταται σε αεροπλάνα που έχουν ήδη αναπτυχθεί, παρόλο που είναι «ανώριμα, ελλιπή και ανεπαρκώς δοκιμασμένα», σύμφωνα με νέα αξιολόγηση του γραφείου δοκιμών του στρατού.
Παρόλο που το γραφείο προγράμματος σχεδίασε την προσπάθεια αναβάθμισης γύρω από τις έννοιες του εμπορικού «ευέλικτου λογισμικού», «δεν συμμορφώνεται με τις δημοσιευμένες βέλτιστες πρακτικές» και «συνεχώς αποτυγχάνει να προσφέρει τις δυνατότητες που περιέχονται στο κύριο πρόγραμμα του», σύμφωνα με την αξιολόγηση του νέου διευθυντή δοκιμών του Υπουργείου Άμυνας Nickolas Guertin.
Στο άρθρο μας αναφέραμε: Ένας πιθανός τομέας εστίασης είναι σαφής: το λογισμικό. Το Lockheed Martin F-35 ενσωματώνει πάνω από 8 εκατομμύρια γραμμές κώδικα υπολογιστή. Το λογισμικό που απαιτείται για την ενίσχυση των δυνατοτήτων του, μαστίζεται από ζητήματα από τότε που ξεκίνησαν οι αναβαθμίσεις το 2020. Σύμφωνα με την έκθεση, το γραφείο προγράμματος F-35 του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, έχει υιοθετήσει «βελτιώσεις διαδικασίας για την αντιμετώπιση ζητημάτων ανάπτυξης λογισμικού».
Σύμφωνα με το breakingdefense, το πρόγραμμα F-35 ολοκλήρωσε την αρχική ανάπτυξη νέου υπολογιστικού υλικού για το σύστημα logistics του τζετ, όπως ανακοίνωσε σήμερα το κοινό γραφείο προγράμματος F-35. Αυτό το ορόσημο σηματοδοτεί το πρώτο βήμα για τη μετάβαση του διαβόητου Συστήματος Πληροφοριών Αυτόνομης Λογιστικής (ALIS) του F-35, σε ένα σύγχρονο υπολογιστικό σύστημα που ονομάζεται Ενσωματωμένο Δίκτυο Επιχειρησιακών Δεδομένων ή ODIN.
Σύμφωνα με το γραφείο προγράμματος, όλοι οι μη ταξινομημένοι διακομιστές ALIS πρώτης γενιάς, έχουν πλέον αντικατασταθεί από το ODIN Base Kit, ή OBK, το οποίο είναι 75% μικρότερο και ελαφρύτερο από το παλαιό υλικό ALIS.
Το ALIS ήταν ένα διαρκές αγκάθι στα «μάτια» των συντηρητών και του λοιπού προσωπικού, που είναι επιφορτισμένο με την υποστήριξη του F-35. Αρχικά σχεδιασμένο ως ένα ολοκληρωμένο σύστημα, που θα επέτρεπε στους συντηρητές να παραγγέλνουν ανταλλακτικά, να παρέχουν τεχνικά δεδομένα και να παρακολουθούν την κατάσταση του αεροσκάφους, στην πράξη το ALIS ήταν αργό και συχνά με λάθη, βασισμένο σε ξεπερασμένη τεχνολογία υπολογιστών που δημιουργήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Ενώ τα κιτ βάσης ODIN τρέχουν επί του παρόντος το λογισμικό ALIS, το γραφείο προγράμματος ελπίζει να αναπτύξει στο μέλλον νέο λογισμικό ODIN που βασίζεται σε σύννεφο, το οποίο θα παρείχε στους συντηρητές διαισθητικές εφαρμογές για την απλοποίηση της υποστήριξης F-35.
Το νέο υλικό ODIN, το οποίο αποτελείται από δύο μονάδες που ζυγίζουν λιγότερο από 100 λίβρες η καθεμία, προσφέρει σημαντικές βελτιώσεις απόδοσης σε σύγκριση με τον παλαιό εξοπλισμό ALIS. Οι χρόνοι επεξεργασίας έχουν μειωθεί στο μισό και το υλικό είναι πιο ασφαλές και πιο εύκολο στη συντήρηση, είπε το γραφείο προγράμματος.
Δύο διεθνείς χρήστες, η Ναυτική Βάση του Πόρτσμουθ του Ηνωμένου Βασιλείου και η αεροπορική βάση Amendola της Ιταλίας, έχουν επίσης λάβει τα πρώτα τους κιτ ODIN, ενώ δύο από τα τρία κιτ στο Edwards AFB υποστηρίζουν το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ολλανδία.
Ο κύριος εργολάβος του F-35 Lockheed Martin, ο οποίος σχεδίασε το ALIS, ανέπτυξε το νέο υλικό ODIN. «Πρόσθετα κιτ ODIN πρόκειται να παραδοθούν το 2022 και όλες οι νέες αμερικανικές και διεθνείς μοίρες θα εξοπλιστούν με το νέο υλικό», δήλωσε το γραφείο προγράμματος.
Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν όλο το παλαιωμένο υλικό ALIS θα αντικατασταθεί με ODIN, με το JPO να δηλώνει ότι «εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα χρηματοδότησης και τους περιορισμούς προγραμματισμού για επιχειρησιακές μοίρες».
Σε άλλες ειδήσεις για τα F-35, η Πολεμική Αεροπορία έκανε πρόσφατα ένα βήμα προς μια αντικατάσταση επόμενης γενιάς για τον κινητήρα του F-35A. Την περασμένη εβδομάδα, η υπηρεσία εξέδωσε αίτημα για πληροφορίες σχετικά με προσαρμοστικούς κινητήρες, που θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν τον τρέχοντα κινητήρα F135 του τζετ που κατασκευάζεται από την Pratt & Whitney.
Η General Electric Aviation και οι Pratt and Whitney, που αναπτύσσουν νέα συστήματα πρόωσης ως μέρος του Προγράμματος Adaptive Engine Transition της Πολεμικής Αεροπορίας , αναμένεται να ανταποκριθούν.
Στο Πενταπόσταγμα είχαμε αναφερθεί σε άρθρο μας εκτεταμένα, πως νέος κινητήρας θα τροφοδοτήσει το F-35 και το νέο αεροσκάφος 6ης γενιάς. Ο κινητήρας GE, που ονομάζεται XA100, χρησιμοποιεί σχεδιασμό προσαρμοστικού κύκλου, που παρέχει λειτουργία υψηλής ώθησης για μέγιστη ισχύ και λειτουργία υψηλής απόδοσης, για εξοικονόμηση καυσίμου και μικρότερο χρόνο.