Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ αναζητά έναν ανάδοχο για να βοηθήσει στην αποθήκευση τριών πρώιμων F-35 Joint Strike Fighters, δύο μοντέλων B και παραλλαγής C , τα οποία δεν χρειάζονται πλέον για σκοπούς δοκιμών πτήσης.
Αυτή η απόφαση, αντανακλά την πρόοδο που επιτέλους έχει σημειωθεί στη μετακίνηση του προγράμματος F-35, από τις επί μακρόν προβληματικές φάσεις δοκιμών του . Υπάρχει ελπίδα, ότι φέτος το Πεντάγωνο μπορεί τελικά να εγκρίνει την επίσημη παραγωγή πλήρους τιμής των τζετ, περισσότερα από 750 από τα οποία έχουν παραδοθεί σε πελάτες σε όλο τον κόσμο μέχρι σήμερα.
Τουλάχιστον 19 F-35 διαφόρων μοντέλων , συμπεριλαμβανομένων ορισμένων ειδών δοκιμής εδάφους , κατασκευάστηκαν ειδικά για σκοπούς δοκιμών ως μέρος της φάσης του προγράμματος SDD. Η Lockheed Martin, κέρδισε την πρώτη της σύμβαση Ανάπτυξης και Σχεδίασης Συστημάτων (SDD) το 2001 και αυτή η φάση είναι ακόμη τεχνικά σε εξέλιξη. Το 2018, το πρόγραμμα ολοκλήρωσε τις αναπτυξιακές πτητικές δοκιμές , μετάβαση σε επιχειρησιακές δοκιμές και αξιολόγηση.
Το eurasiantimes, αναφέρει ότι με την ολοκλήρωση του τμήματος Ανάπτυξης και Σχεδιασμού Συστημάτων (SDD) του προγράμματος πτήσεων F-35, τρία αεροσκάφη επιστήμης πτήσης NAS Patuxent River F-35 Integrated Test Force (ITF) «δεν απαιτείται πλέον να συλλέγουν δεδομένα πτήσεων». Ως εκ τούτου, καθορίστηκε στο Γραφείο Κοινού Προγράμματος F-35 (JPO), ότι αυτά τα αεροσκάφη θα συντηρηθούν μέσω ενός συστήματος συντήρησης/προστασίας (δηλ. συρρικνωμένο περιτύλιγμα) και θα μεταφερθούν αλλού για άλλες χρήσεις αργότερα.
Η διαδικασία συντήρησης στην πραγματικότητα περιλαμβάνει την εφαρμογή ενός πιο περίπλοκου συνόλου καλυμμάτων, προκειμένου να διατηρηθούν οι πίδακες στην αρχική τους κατάσταση για να προστατεύονται από ζημιά, λόγω της εγκατάστασης/αφαίρεσης του συστήματος συντήρησης, του καιρού, της υγρασίας και της διάβρωσης.
Αυτό, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την αποθήκευση stealth αεροσκαφών όπως το F-35, των οποίων τα απορροφητικά «δέρματα» ραντάρ είναι κατασκευασμένα από υλικά που είναι υπερβολικά ευαίσθητα στις περιβαλλοντικές συνθήκες.
Τα πρώιμα τζετ διαφέρουν σημαντικά σε πολλά επίπεδα, ακόμη και στη βασική τους δομή, από τα αεροσκάφη σε μεταγενέστερες παρτίδες παραγωγής.
Για παράδειγμα, οι διαφορές είναι τόσο σημαντικές που η Πολεμική Αεροπορία, εξετάζει το ενδεχόμενο να μην αναβαθμίσει ολόκληρες παρτίδες F-35A πρώιμης παραγωγής στην τρέχουσα τυπική διαμόρφωση λόγω του σχετικού κόστους.
Είναι πιθανό το Πολεμικό Ναυτικό ή το F-35 JPO, ή κάποιος άλλος κλάδος του αμερικανικού στρατού ή άλλη κυβερνητική υπηρεσία, όπως η NASA, να έχει κάποιο ενδιαφέρον να χρησιμοποιήσει αυτά τα πρώιμα F-35 για άλλα είδη δοκιμών στο μέλλον, συμπεριλαμβανομένων των καταστροφικών δοκιμών στο έδαφος ή για χρήση ως βοηθήματα εκπαίδευσης.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο συνολικός αριθμός F-35 που κατασκευάζει η Lockheed Martin κάθε χρόνο ως μέρος μιας τεχνικά χαμηλής παραγωγής, θα μπορούσε εύκολα να θεωρηθεί πλήρης παραγωγή για πολλούς άλλους τύπους στρατιωτικών αεροσκαφών.
Σύμφωνα με το eurasiantimes, η εταιρεία παρέδωσε 142 Joint Strike Fighters όλων των παραλλαγών το 2021. Αυτό, είναι οκτώ περισσότερα από τα 134 το 2019, που αντιπροσώπευαν το προηγούμενο ετήσιο ρεκόρ, και 21 περισσότερα από το 2020.
Από το 2019, η κυβέρνηση των ΗΠΑ εκτίμησε ότι θα μπορούσε να κοστίσει στην Πολεμική Αεροπορία, το Σώμα Πεζοναυτών και το Ναυτικό των ΗΠΑ περίπου 1,196 τρισεκατομμύρια δολάρια για να διατηρήσουν τους πλήρεις αναμενόμενους στόλους αεροσκαφών F-35A, B και C μέχρι το 2070.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί, ότι αυτό βασίζεται εν μέρει στην Πολεμική Αεροπορία, που δήλωσε ότι σχεδιάζει να αγοράσει συνολικά 1.763 F-35A, ένα σχέδιο προμήθειας που η υπηρεσία βρίσκεται τώρα στη διαδικασία να αποφασίσει εάν θέλει να μειώσει.
Ταυτόχρονα, η παγκόσμια οικογένεια F-35 συνεχίζει να αναπτύσσεται. Το 2021, η Ελβετία και η Φινλανδία έγιναν οι τελευταίες χώρες που ανακοίνωσαν σχέδια για την αγορά αυτών των τζετ. Πέρυσι, ο Καναδάς ανακοίνωσε επίσης ότι το F-35A, μαζί με το Gripen E της Saab , ήταν οι φιναλίστ στον τρέχοντα διαγωνισμό μαχητικών του. Εννέα χώρες, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, πετούν ήδη εκδόσεις F-35.
Ο συνολικός αριθμός παραλλαγών και δευτερευουσών παραλλαγών, φαίνεται ότι θα αυξάνεται, καθώς ο αριθμός των χειριστών αυξάνεται, επίσης, με το Ισραήλ να πετά κυρίως με την ξεχωριστή έκδοση F-35I Adir και ένας άλλος τύπος είναι τώρα υπό ανάπτυξη για έναν απροσδιόριστο ξένο πελάτη.
Καθώς το πρόγραμμα F-35 συνεχίζει να εξελίσσεται, θα είναι ενδιαφέρον να δούμε τι θα επιφυλάσσει το μέλλον για τα παλαιότερα F-35, συμπεριλαμβανομένων των τριών δοκιμαστικών αεροσκαφών που το Ναυτικό θέλει τώρα να βάλει σε μακροπρόθεσμη αποθήκευση.