Το F-15EX είναι ένα μαχητικό αεροσκάφος επόμενης γενιάς, που αναπτύσσεται από την Boeing για την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF). Είναι η τελευταία επανάληψη της σειράς σχεδίασης αποστολής F-15 Eagle και μια αναβαθμισμένη έκδοση του μαχητικού αεροσκάφους τέταρτης γενιάς F-15.
Το νέο μαχητικό είναι η πιο προηγμένη παραλλαγή των εκδόσεων πολλαπλών ρόλων, παντός καιρού ημέρας και νύχτας της οικογένειας αεροσκαφών F-15. Το μαχητικό αεροσκάφος θα παρέχει τη δυνατότητα μεταφοράς μεγάλου αριθμού πυραύλων για την υποστήριξη του αεροσκάφους F-35 , ακολουθώντας πίσω από το F-35, για να προσφέρει δύναμη πυρός για να καταστρέψει τις απειλές που εντοπίζονται από το F-35 κατά τη διάρκεια πολεμικών επιχειρήσεων.
Η USAF σκοπεύει να αποκτήσει 144 F-15EX από την Boeing. Η 142 Wing στο Πόρτλαντ, θα γίνει η πρώτη επιχειρησιακή μονάδα που θα πετάξει με το αεροσκάφος, ενώ η 173η Πτέρυγα Μάχης αναμένεται να χρησιμεύσει ως επίσημη εκπαιδευτική μονάδα F-15EX το 2024.
Λεπτομέρειες ανάπτυξης και παράδοσης F-15EX
Η διαδικασία για την απόκτηση του αεροσκάφους F-15EX ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2019. Το πρόγραμμα F-15EX εγκρίθηκε βάσει του Νόμου Εθνικής Άδειας Άμυνας για το οικονομικό έτος 2020, ο οποίος υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2019. Το πρόγραμμα ρεκόρ περιλαμβάνει την αγορά οκτώ F- Αεροσκάφη 15EX στην πρώτη παρτίδα, με μελλοντικά σχέδια για αγορά τουλάχιστον 144 μονάδων για την αντικατάσταση του γηρασμένου στόλου F-15C/D της Εθνικής Φρουράς του Όρεγκον Αεροπορίας και την ανανέωση του υπάρχοντος στόλου F-15.
Η Boeing εξασφάλισε συμβόλαιο 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, για την παραγωγή της πρώτης παρτίδας οκτώ προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών F-15EX τον Ιούλιο του 2020. Η εταιρεία είναι υπεύθυνη να παρέχει υπηρεσίες σχεδίασης, ανάπτυξης, ενοποίησης, κατασκευής, δοκιμών, επαλήθευσης, πιστοποίησης, παράδοσης, συντήρησης και τροποποίησης για το αεροσκάφος. Το αεροσκάφος κατασκευάζεται στις εγκαταστάσεις παραγωγής Boeing F-15 στο St Louis στο Μιζούρι των ΗΠΑ.
Ο πρώτος κινητήρας F110-GE-129 για το αεροσκάφος παραδόθηκε στην USAF τον Σεπτέμβριο του 2020. Η παρθενική πτήση του μαχητικού αεροσκάφους πραγματοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2021, ενώ η USAF δέχτηκε επίσημα το πρώτο F-15EX από την Boeing τον Μάρτιο του 2021.
Το αεροσκάφος, έφυγε από τις εγκαταστάσεις της Boeing στο St Louis και έφτασε στην αεροπορική βάση Eglin (AFB) στη Φλόριντα, για να υποβληθεί σε συνδυασμένες αναπτυξιακές και επιχειρησιακές δοκιμές. Οι ολοκληρωμένες δοκιμές, θα επικεντρωθούν στην επίτευξη των στόχων δοκιμής και στον εντοπισμό τυχόν προβλημάτων συστήματος για διόρθωση, πριν από την αύξηση της παραγωγής και την παράδοση.
Το δεύτερο αεροσκάφος, αναμένεται να παραδοθεί τον Απρίλιο του 2021, ενώ τα υπόλοιπα έξι αεροσκάφη, που βρίσκονται στην παρτίδα ένα, έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν το 2023.
Η Boeing έλαβε άδεια από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, για την παροχή μαχητικών αεροσκαφών F-15EX στην Ινδική Πολεμική Αεροπορία (IAF) τον Ιανουάριο του 2021.
Η USAF εξέδωσε αίτημα για προτάσεις για την προμήθεια έως και 461 κινητήρων και συναφών εξαρτημάτων, που καλύπτουν την παρτίδα δύο έως την παρτίδα εννέα για το F-15EX τον Φεβρουάριο του 2021.
Σχεδιασμός και χαρακτηριστικά του μαχητικού αεροσκάφους F-15EX
Το εξελιγμένο διθέσιο μαχητικό αεροσκάφος έχει μήκος 19,45 μέτρα, πλάτος 13,05 μέτρα και ύψος 18,54 μέτρα. Έχει κενό βάρος 14.500 κιλά, ενώ, το μέγιστο βάρος απογείωσης του αεροσκάφους είναι 37.000 κιλά. Μπορεί να εκτοξεύσει υπερηχητικά όπλα μήκους έως και 22 πόδια, παρέχοντας πλεονέκτημα σε μελλοντικές συγκρούσεις κοντινών «ομοτίμων». Το αεροσκάφος μπορεί να λειτουργήσει από έναν μόνο πιλότο και έχει αυξημένη χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου.
Στο τζετ είναι εγκατεστημένο ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου (EW), προηγμένα συστήματα πιλοτηρίου, σύγχρονοι αισθητήρες και ραντάρ και τα πιο πρόσφατα συστήματα αποστολής και δυνατότητες λογισμικού. Διαθέτει αρχιτεκτονική συστημάτων ανοιχτής αποστολής (OMS) με προηγμένα συστήματα διαχείρισης μάχης (ABMS), που επιτρέπουν την ταχεία ενσωμάτωση των πιο πρόσφατων τεχνολογιών αεροσκαφών και διασφαλίζοντας ότι η πλατφόρμα θα παραμείνει σχετική για πολλές δεκαετίες.
Το OMS θα παρέχει επίσης τη δυνατότητα, να λειτουργεί ανεξάρτητα όταν βρίσκεται σε απομόνωση και να επανασυνδέεται στο παγκόσμιο δίκτυο cloud, όταν είναι εφικτές οι συνθήκες.
Στο αεροσκάφος, θα εγκατασταθούν χειριστήρια πτήσης fly-by-wire και το ραντάρ APG-82(V)1 ενεργής ηλεκτρονικής σαρωμένης συστοιχίας (AESA), θα του προσφέρει εκτεταμένη εμβέλεια και βελτιωμένες δυνατότητες τροχιάς πολλαπλών στόχων και εμπλοκής ακριβείας.
Το ραντάρ θα παρέχει τη δυνατότητα ανίχνευσης, αναγνώρισης και παρακολούθησης πολλαπλών στόχων αέρα και επιφανείας σε μεγαλύτερες αποστάσεις, υποστηρίζοντας ενημερωμένη και ταχύτερη λήψη αποφάσεων κατά τη διάρκεια συγκρούσεων.
Κινητήρας και απόδοση
Το μαχητικό αεροσκάφος F-15EX, τροφοδοτείται από δύο κινητήρες F110-GE-129, με τον καθένα να παράγει ώθηση 29.000 λίβρες.
Το αεροσκάφος μπορεί να πετάξει με ταχύτητα 2,5 Mach, γεγονός που το καθιστά το ταχύτερο μαχητικό αεροσκάφος στον κόσμο. Έχει εμβέλεια 1.200 nm επιτρέποντάς του να χτυπήσει βαθείς στόχους.
Το F-15EX πραγματοποίησε την πρώτη του επιχειρησιακή δοκιμαστική αποστολή, σε συνεργασία με F-15C και F-15E, στην αεροπορική βάση Nellis από τις 18 έως τις 25 Οκτωβρίου 2021. Αυτή είναι η πρώτη μεγάλης κλίμακας αποστολή, σε ένα ρεαλιστικό περιβάλλον μάχης όπως αυτή της Nellis AFB.
Πρώτη αποστολή με τα F-15C
Ήταν εντός της τεράστιας περιμέτρου της αεροπορικής βάσης Nellis, που το F-15EX, υποβλήθηκε στην πρώτη του επιχειρησιακή δοκιμαστική αποστολή σε συνεργασία με F-15C και F-15E από τις 18 έως τις 25 Οκτωβρίου. «Ποτέ δεν πραγματοποιήσαμε επιχειρησιακές δοκιμές πλήρους κλίμακας με το F-15EX, καθώς βρίσκεται στα χέρια της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ μόνο για έξι μήνες», δήλωσε ο αντισυνταγματάρχης Kenneth Juhl, πιλότος F-15 στην US Air Λειτουργικό Κέντρο Δοκιμών και Αξιολόγησης Δυνάμεων. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν δύο F-15EX σε υπηρεσία. Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, τα παρέλαβε από την αεροπορική βάση Eglin της Φλόριντα τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2021.
Στο Nellis, το AFOTEC Detachment 6 ηγείται των πρώτων επιχειρησιακών δοκιμών και αξιολογήσεων του F-15EX, με μονάδες από το Eglin και το Nellis AFB, την Εθνική Φρουρά του Όρεγκον και της Φλόριντα Αεροπορίας και εργολάβους. Το F-15X έχει υποβληθεί σε μια σειρά δοκιμών ανάπτυξης, για να διασφαλιστεί ότι το αεροσκάφος πληροί τις απαιτούμενες προδιαγραφές κατασκευής και τα πρότυπα ασφαλείας. Πέταξε επίσης επιχειρησιακές αποστολές ως μέρος του Northern Edge στην Αλάσκα.
Ψηφιακά χειριστήρια πτήσης
«Ο κύριος στόχος είναι να παρέχουμε την αρχική ώθηση για επιχειρησιακές δοκιμές και αξιολόγηση, για να αξιολογήσουμε πραγματικά την πλατφόρμα από άκρη σε άκρη, με την προσθήκη ενός ρεαλιστικού περιβάλλοντος απειλής που έχουμε εδώ στο Nellis.» δήλωσε ο Colton Myers, διευθυντής του δοκιμαστικού έργου F-15EX. «Μία από τις μεγάλες βελτιώσεις του F-15 EX, είναι ότι είναι ένα ψηφιακό σύστημα ελέγχου πτήσης, επομένως ένα αεροπλάνο με ηλεκτρικά χειριστήρια πτήσης, σε σύγκριση με το παραδοσιακό μοντέλο C, το οποίο είναι ένα τυπικό υδρομηχανικό αεροπλάνο πλήρως ελεγχόμενο από τον πιλότο, ενώ τώρα ένας υπολογιστής είναι αυτός που ελέγχει το αεροπλάνο», πρόσθεσε.