Πηγές στην ουκρανική υπηρεσία πληροφοριών επιβεβαίωσαν στην εφημερίδα Kyiv Post ότι δύο ρωσικά αεροσκάφη ελέγχου και διοίκησης καταρρίφθηκαν, αλλά δεν έδωσαν περισσότερες λεπτομέρειες.
Το Κίεβο επιβεβαίωσε την κατάρριψη δύο ρωσικών αεροσκαφών διοίκησης σε μια καταστροφική ημέρα για την Πολεμική Αεροπορία του Κρεμλίνου.
Οι Ουκρανοί ανακοίνωσαν ότι τα δύο ρωσικά ρωσικά αεροσκάφη διοίκησης καταρρίφθηκαν το απόγευμα της Κυριακής σε μια από τις χειρότερες ημέρες για την αεροπορία της Μόσχας από την έναρξη της ευρείας κλίμακας εισβολής, αλλά δεν είπαν το πως, ενώ οι Ρώσοι δεν επιβεβαιώνουν ούτε διαψεύδουν.
Πότε έγινε το περιστατικό και ποια σενάρια ήλθαν στην δημοσιότητα
Ουκρανικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν το βράδυ της Κυριακής, ένα αεροσκάφος έγκαιρης προειδοποίησης ραντάρ A-50 καταρρίφθηκε το απόγευμα της Κυριακής λίγο μετά την απογείωση πάνω από τη Θάλασσα του Αζόφ στην περιοχή Κουρουλίνκα στην Ζαπορίζια στη νότια Ουκρανία.
Ένα ακόμη ρωσικό αεροσκάφος Ilyushin Il-22 υπέστη επίσης ζημιές σε επίθεση και αναγκάστηκε να κάνει αναγκαστική προσγείωση στην Ανάπα στη ρωσική πλευρά της Αζοφικής Θάλασσας.
Πηγές στην Κεντρική Διεύθυνση Πληροφοριών της Ουκρανίας (HUR) επιβεβαίωσαν ότι τα δύο αεροσκάφη χτυπήθηκαν, λέγοντας ότι «επιβεβαιώνουμε το γεγονός» αλλά πρόσθεσαν: «Δεν σχολιάζουμε τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν».
Η ουκρανική υπηρεσία πληροφοριών δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες και δεν είναι γνωστό ποια όπλα κατέρριψαν τα δύο αεροσκάφη.
Σύμφωνα με το RBC-Ukraine, το ρωσικό αεροσκάφος έγκαιρης προειδοποίησης ραντάρ A-50 εξαφανίστηκε από τα ραντάρ και σταμάτησε να ανταποκρίνεται σε κλήσεις, με τον πιλότο ενός ρωσικού μαχητικού αεροσκάφους Su-30 να επιβεβαιώνει ότι το αεροσκάφος χτυπήθηκε.
Μόλις λίγα λεπτά νωρίτερα, ένα ρωσικό Ilyushin Il-22 υπέστη ζημιά με τους Ουκρανούς να υποκλέπτουν κλήση SOS που έγινε από το πλήρωμα του αεροσκάφους, στην οποία αναφέρθηκε: «Ζητείται επειγόντως ασθενοφόρο και πυροσβεστικό πλήρωμα».
Σύμφωνα με δεδομένα ανοιχτού κώδικα, η Ρωσία είχε εννέα αεροσκάφη A50 σε υπηρεσία και 30 IL-22M.
Η απώλεια δύο αεροσκαφών διοίκησης μέσα σε μια μέρα θα σήμαινε το χειρότερο 24ωρο για τη ρωσική αεροπορία από την έναρξη της πλήρους κλίμακας εισβολής στην Ουκρανία.
Όπως και στις επιθέσεις της Κυριακής, το οπλικό σύστημα που χρησιμοποιήθηκε δεν αποκαλύφθηκε, αλλά οι εικασίες πρότειναν την πιθανή χρήση του αντιαεροπορικού πυραυλικού συστήματος Patriot.
Αμέσως μετά τις αναφορές για την κατάρριψη των δύο ρωσικών αεροσκαφών ελήφθησαν και πολλοί ειδικοί και μεγάλα μέσα ενημέρωσης άρχισαν να εικασίες για το τι συνέβη.
Το ερώτημα όλων ήταν πώς η ουκρανική αεράμυνα μπόρεσε να χτυπήσει στόχους πολύ πέρα από το εύρος της εμβέλειας της.
Μια θεωρία που διατυπώθηκε από το Forbes και άλλους ήταν ότι, επειδή τις τελευταίες εβδομάδες η Ουκρανία μπόρεσε να εντείνει τη χρήση ηλεκτρονικού πολέμου για να εμποδίσει τη ρωσική αεροπορική και πυραυλική δραστηριότητα, έτσι πιθανόν τα δύο ρωσικά αεροσκάφη να είχαν εκτραπεί κατά λάθος έξω από τις συνήθεις «ασφαλείς ζώνες».
Ένα άλλο σενάριο ήταν ότι ένας πιλότος ή πιλότοι της Ουκρανίας κατάφεραν να πραγματοποιήσουν μια «ύπουλη» επίθεση με βλήματα αέρος-αέρος προτού επιστρέψουν στην ασφάλεια πάνω από το ουκρανικό έδαφος.
Ένα τρίτο σενάριο που έγινε σε ένα ουκρανικό κανάλι Telegram ήταν ότι το ρωσικό IL-22 είχε πράγματι χτυπηθεί από τα δικά του μέσα αεράμυνας που είχαν αναπτυχθεί για την προστασία της γέφυρας του Κερτς που συνδέει την Κριμαία με την ηπειρωτική Ρωσία.
Μια θεωρία που δεν έχει ακόμη εκφραστεί, καθώς οι αναφορές ανέφεραν ότι το A-50 χτυπήθηκε «λίγο μετά την απογείωση», ήταν ότι μία από τις ομάδες ειδικών δυνάμεων της Ουκρανίας ή μια ομάδα ανταρτών είχε πλησιάσει αρκετά ώστε να χρησιμοποιήσει ένα φορητό α/α σύστημα (MANPAD) ή άλλο όπλο για να το χτυπήσει.
Ότι και να έχει γίνει, αυτό που βλέπουμε είναι η όλο και βαθύτερη ανάμειξη της δύσης στον πόλεμο στην Ουκρανία, μπροστά στην διαφαινόμενη ήττα των Ουκρανών, και αυτό είναι σίγουρα πολύ επικίνδυνη εξέλιξη.