Καθώς πλησιάζει σιγά-σιγά το δεύτερο τρίμηνο του 2024 οπότε και αναμένεται να αφιχθούν στην Ουκρανία τα πρώτα F-16, η χώρα προετοιμάζει «Ειδικά Αεροδρόμια» για την φιλοξενία τους.
Καθώς η Ουκρανία εργάζεται ακούραστα για να φέρει τα F-16 στο σπίτι, ο Πρώτος Αναπληρωτής Υπουργός Άμυνας της Ουκρανίας, Αντιστράτηγος Oleksandr Pavlyuk, δήλωσε στο Telegram ότι στο πλαίσιο των προσπαθειών της, πραγματοποιεί μια ενδελεχή αξιολόγηση των αεροδρομίων της για να φιλοξενήσει τα υπόψιν μαχητικά.
Η Ουκρανία αξιολογεί-αναβαθμίζει αεροδρόμιά της για την φιλοξενία των F-16 που θα της δοθούν από χώρες του ΝΑΤΟ
Τα παραπάνω επισημαίνει σε άρθρο του Διεθνές ΜΜΕ αναφέροντας σχετικά:
"Την ίδια ώρα, Ουκρανοί μηχανικοί και πιλότοι εκπαιδεύονται στη Δύση για να πετάξουν το αεροσκάφος. Η Ουκρανία ενσωματώνει το μαχητικό πολλαπλών ρόλων F-16 στη δομή των ενόπλων δυνάμεών της.
«Εργαζόμαστε για την εφαρμογή του Fast Track. Στο πλαίσιό του πραγματοποιήθηκε αξιολόγηση των αεροδρομίων για μαχητικά πολλαπλών ρόλων. Επιπλέον, οι πιλότοι και οι μηχανικοί μας εκπαιδεύονται στο F-16 από τον Αύγουστο του 2023 μέσα από ένα ευρύ φάσμα προγραμμάτων», είπε ο Pavliuk.
Δήλωσε ότι στην Ουκρανία γίνεται περίπλοκη και αυστηρή δουλειά για την προετοιμασία της υποδομής, την ασφάλειά της, τη χρήση συστημάτων αεράμυνας και την αντιμετώπιση πολλών άλλων ανησυχιών.
Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με ιπτάμενα αεροσκάφη σοβιετικής προέλευσης όπως τα Su-24, Su-25, Su-27 και MiG-29 που η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία έχει αναπτύξει εκτενώς από την αρχή της σύγκρουσης το 2022.
Από τότε που η Ουκρανία ζήτησε μαχητικά αεροσκάφη F-16 από τους εταίρους της στο ΝΑΤΟ, ορισμένοι στρατιωτικοί αναλυτές τόνισαν τις δυσκολίες που αυτά θα αντιμετώπιζαν.
Οι εμπειρογνώμονες προειδοποίησαν ήδη από τον Απρίλιο του 2023 ότι η Ουκρανική Πολεμική Αεροπορία θα χρειαζόταν ειδικά κατασκευασμένες αεροπορικές βάσεις για την φιλοξενία των F-16, καθώς η Ρωσία θα μπορεί να είναι σε θέση να εντοπίσει και να επιτεθεί σε αυτές τις τοποθεσίες.
Εκείνη την εποχή, ο Justin Bronk, ειδικός στον εναέριο πόλεμο στο βρετανικό think tank Royal United Service Institute (RUSI), ισχυρίστηκε ότι τα αεροδρόμια και οι βάσεις στη Ρωσία και την Ουκρανία είναι ουσιαστικά αρχαϊκά και ακατάλληλα για το F-16 Fighting Falcon ή ορισμένα άλλα δυτικά αεροπλάνα.
Kίνδυνος καταστροφής των Ουκρανικών αεροδρομίων από Ρωσικούς πυραύλους
Ο Μπρονκ επεσήμανε προς τους Ουκρανούς: "εάν προβαίνατε σε επιδιορθώσεις διαδρόμων και πιθανώς εργασίες επέκτασης αυτών, αυτές θα ήταν ορατές στις πηγές στους δορυφόρους της Ρωσίας".
Σύμφωνα με στρατιωτικούς εμπειρογνώμονες, η Ουκρανία δεν διαθέτει αυτήν τη στιγμή την απαραίτητη υποδομή για να στεγάσει μαχητικά αεροσκάφη F-16.
Προειδοποίησαν περαιτέρω ότι εάν γίνουν προσπάθειες για την ανάπτυξη τέτοιων αεροδρομίων και άλλων εγκαταστάσεων, θα καταστραφούν κατά τη διάρκεια της κατασκευής ακόμη και πριν ολοκληρωθούν.
Η Ουκρανία έχει προχωρήσει πολύ από τότε και η παραδοχή της σχετικά με την αξιολόγηση και τη βελτίωση των αεροδρομίων υποδηλώνει ότι οι προκλήσεις αντιμετωπίζονται, ίσως με τη βοήθεια της Δύσης. Ωστόσο, ο Ουκρανός υπουργός δεν έδωσε πολλές λεπτομέρειες για τη φύση των εργασιών σε αυτά τα αεροδρόμια.
Η Ρωσία, από την πλευρά της, συνεχίζει να ισχυρίζεται ότι η παράδοση F-16 στην Ουκρανία δεν θα άλλαζε το παιχνίδι για τη χώρα, βασιζόμενη στο γεγονός ότι οι περισσότεροι από τους πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς της έβαλαν σχεδόν όλα τα ουκρανικά αεροδρόμια στο στόχαστρο.
Έφτασε επίσης στο σημείο να προειδοποιήσει ότι εάν αυτά τα τζετ απογειωθούν από μια γειτονική χώρα του ΝΑΤΟ, η Μόσχα θα αντιδρούσε.
Ωστόσο, θα χρειαστεί ακόμη καιρός μέχρι να παραλάβει η Ουκρανία την πρώτη παρτίδα F-16 των εταίρων της στο ΝΑΤΟ.
Τρόποι ασφαλούς ανάπτυξης των F-16 στην Ουκρανία
Ασφαλώς και θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι η Ρωσία θα επιχειρήσει με σμήνη drones και μαζική χρήση πυραύλων εδάφους-εδάφους, αέρος-εδάφους ακόμη και θαλάσσης-εδάφους να πλήξει τα Ουκρανικά αεροδρόμια που θα φιλοξενήσουν τα F-16, καταστρέφοντάς τα.
Η παροχή ισχυρότατης αντιαεροπορικής προστασίας από πλευράς Ουκρανικής αεράμυνας θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη αναφορικά με τα αεροδρόμια ανάπτυξης των F-16, ωστόσο θεωρούμε πως από μόνη της δεν θα είναι ικανή για να τα υπερασπιστεί για ικανό χρονικό διάστημα .
Έτσι τίθεται το ερώτημα, που και πως θα φιλοξενηθούν με ασφάλεια τα Ουκρανικά F-16;
Η απάντηση είναι σύνθετη κατά την εκτίμησή μας και γιαυτό εισηγούμαστε τα εξής:
1. Η παράδοση των F-16 στην Ουκρανία από χώρες της Δύσης θα πρέπει να είναι συνεχής αλλά πάντα σε μικρούς αριθμούς 2 έως 4 αεροσκαφών, από διαφορετική χώρα κάθε φορά, χωρίς καθορισμένο μοτίβο και χρονοδιάγραμμα.
Για παράδειγμα η παραλλαβή από τους Ουκρανούς, 2 μαχητικών αεροσκαφών F-16 σήμερα από την Δανία και 4 μαχητικών αύριο από την Ολλανδία και ούτω καθεξής, θα είχε ως αποτέλεσμα την μη συγκέντρωση αξιόλογης δύναμης αεροσκαφών , προκειμένου να στοχοποιηθούν και να καταστραφούν από τη Ρωσία, αφού ο μικρός αριθμός τους και η διασπορά τους σε αεροδρόμια και σε αυτοκινητόδρομους θα συνηγορούσε σε αυτό δίνοντας την δυνατότητα διαφυγής τους μετά από έγκαιρη προειδοποίηση.
2. Η παροχή εναέριου ανεφοδιασμού τους στα σύνορα με χώρα μέλος του ΝΑΤΟ, θα επαύξανε την επιβιωσιμότητά τους αλλά και την επιχειρησιακή αξιοποίησή τους ανεξαρτήτως της προσβολής των Ουκρανικών αεροδρομίων από τη Ρωσία.
3. Η δημιουργία και αποστολή στην Ουκρανία ομοιωμάτων F-16, καθώς και ένα εκτεταμένο σχέδιο παραπλανήσεώς με εγκατάσταση αυτών σε πολλά σημεία Ουκρανικών αυτοκινητοδρόμων, θα δημιουργούσε σύγχυση στους Ρώσους αλλά και αποτελεσματική προστασία των πραγματικών F-16 που θα στάθμευαν μεταξύ αυτών.
4. Για πραγματοποίηση δε σημαντικού αποφασιστικού πλήγματος κατά σημαντικών Ρωσικών στόχων, όπως ο στόλος της Μαύρης θάλασσας θα μπορούσε να γίνει απροειδοποίητα άφιξη στην Ουκρανία ταυτόχρονα σημαντικού αριθμού F-16, ακόμη και Μοίρας, από χώρα του ΝΑΤΟ που συνορεύει με αυτήν, ακολουθώντας στη συνέχεια την τακτική του touch-and-go σε Ουκρανικό αυτοκινητόδρομο ή αεροδρόμιο, ώστε να θεωρηθεί ότι αυτά ενεργούν από Ουκρανικό έδαφος και όχι από την Νατοϊκή χώρα που απογειώθηκαν και εκδήλωση άμεσης επίθεσης.
Ο αιφνιδιασμός των Ρώσων θα ήταν πάρα πόλυ πιθανός, αφού θα είχαν συνηθίσει το μοτίβο της παράδοσης από 2-4 F16 τη φορά από χώρες της Δύσης.
Στη συνέχεια αυτά θα μπορούσαν να επιστρέψουν στη γειτονική χώρα, με την Ουκρανία να δίνει στη δημοσιότητα εικόνες καταστροφής εικονικών F-16 που έπεσαν υποτίθεται κατά την επιστροφή τους από την επιχείρηση, αντικρούοντας τις Ρωσικές αντιδράσεις.
5. Τέλος είναι αναγκαία η ύπαρξη διαρκώς εν πτήσει τόσο μέρους των Ουκρανικών F-16, όσο και η ύπαρξη αεροσκαφών εγκαίρου προειδοποιήσεως του ΝΑΤΟ που θα ίπτανται σε Πολωνία -Ρουμανία-Σλοβακία, πλησίον των συνόρων τους με την Ουκρανία , προκειμένου να ενημερώνουν έγκαιρα για επικείμενη μεγάλης κλίμακας Ρωσική επίθεση.