Το Su-25 Grach («Rook»), (γνωστό και ως Frogfoot), είναι αεροσκάφος εγγύς αεροπορικής υποστήριξης (CAS) της Σοβιετικής εποχής. Η Sukhoi Design Bureau, το ανέπτυξε για να στοχεύει μικρούς, σταθερούς και κινούμενους επίγειους στόχους.
Οι πιλότοι μαχητικών της Ρωσίας και της Ουκρανίας, επιχειρούν τα αεροσκάφη τους Su-25 κοντά στο έδαφος, κυρίως για να αποφύγουν τον εντοπισμό τους από τα συστήματα ραντάρ του αντιπάλου.
Αλλά, η προσέγγιση χαμηλών πτήσεων αφήνει το αεροσκάφος ευάλωτο στα εχθρικά MANPADS, υπεύθυνα για τις περισσότερες καταρρίψεις αεροσκαφών και από τις δύο πλευρές, στη συνεχιζόμενη σύγκρουση.
Το Frogfoot, έχει υποστεί σημαντικές απώλειες στη συνεχιζόμενη σύγκρουση, με τις αεροπορικές δυνάμεις και των δύο πλευρών να το χρησιμοποιούν κυρίως για χερσαίες επιθέσεις. Το αεροσκάφος είναι επίσης, το «πιο καταρριφθέν» μαχητικό στη σύγκρουση στην Ουκρανία.
Οι Ρώσοι μπροστά σε αυτό το πρόβλημα, αποφάσισαν το εκπαιδευτικό αεροσκάφος μάχης Yak-130 να αναβαθμιστεί στην έκδοση επίθεσης του Yak-130M, δημιουργώντας Μοίρες για την εκτέλεση ειδικών αποστολών.
Η νέα επιθετική έκδοση του αεροσκάφους θα προσαρμοστεί στους πιο πρόσφατους τύπους κατευθυνόμενων όπλων, και ως εκ τούτου, θα εγκατασταθεί ένα νέο ραντάρ και ένα νέο σύστημα παρατήρησης με οπτοηλεκτρονικό σύστημα.
Αυτά τα συμπεράσματα βασίζονται στο γεγονός ότι, νωρίτερα η Concern Radioelectronic Technologies (KRET), η οποία είναι μέρος της Rostec, ανακοίνωσε ότι ένα νέο ραντάρ και ένα νέο οπτικοηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης και πλοήγησης (OEPNK) δημιουργήθηκαν για το ρωσικό εκπαιδευτικό αεροσκάφος μάχης Yak-130.
Σύμφωνα με τον πρώτο αναπληρωτή γενικό διευθυντή της εταιρείας KRET, Vladimir Mikheev, λαμβάνοντας υπόψη αυτόν τον εκσυγχρονισμό, στο πλαίσιο πολλών σεναρίων πολεμικής χρήσης, θα φέρει τα πιθανά τεχνικά χαρακτηριστικά του Yak-130 πιο κοντά στις δυνατότητες του Su- 25SM2 και θα του επιτρέπουν να χτυπά επίγειους και εναέριους στόχους, αλλά χωρίς να εισέρχεται στην εχθρική ζώνη αεράμυνας.
Το νέο ραντάρ του Yak-130 θα λειτουργεί υπό τον έλεγχο ενός κεντρικού υπολογιστή μάχης (BTsVM), σε συνδυασμό με το νέο σύστημα OEPNK του αεροσκάφους, το οποίο θα επιτρέψει τη χρήση των πιο πρόσφατων πυραύλων υψηλής ακρίβειας.
Όσον αφορά την πρόσθετη θωράκιση για την έκδοση επίθεσης του αεροσκάφους, δεν υπάρχουν ακόμη πληροφορίες. Ωστόσο, νωρίτερα υπήρχαν πληροφορίες ότι, το αναβαθμισμένο Yak-130 θα λάβει άλλους πιο σύγχρονους κινητήρες.
Το 2016, το Κέντρο Έρευνας και Παραγωγής Salyut ανέφερε ότι για την έκδοση επίθεσης του Yak-130M, που βασίζεται στον κινητήρα AI-222-25, εργάζονταν σε ένα νέο προϊόν SM-100 με ψηφιακό σύστημα ελέγχου.
Διπλή διάρκεια ζωής κινητήρα
Το κέντρο Τύπου της Rostec ανακοίνωσε επίσης ότι, σε αντίθεση με τους κανονικούς κινητήρες AI-222-25, ο νέος σταθμός ηλεκτροπαραγωγής του κινητήρα SM-100 θα έπρεπε να έχει αυξήσει την ώθηση του μετακαυστήρα, καθώς και να έχει βελτιώσει τα υψομετρικά χαρακτηριστικά της ταχύτητας και τα δυναμικά χαρακτηριστικά. Αλλά η ολοκλήρωση των εργασιών στον κινητήρα SM-100 και η περαιτέρω πιστοποίησή τους δεν αναφέρθηκαν επίσημα.
Ωστόσο, ο επικεφαλής του συγκροτήματος Έρευνας και Παραγωγής Salyut, Alexei Gromov, επιβεβαίωσε αργότερα τις πληροφορίες ότι η διάρκεια ζωής του πρωτότυπου του εκσυγχρονισμένου σταθμού ηλεκτροπαραγωγής AI-222-25 διπλασιάστηκε.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο κινητήρας θα είναι εξοπλισμένος με ηλεκτρονικό ψηφιακό αυτόματο σύστημα ελέγχου και παρακολούθησης (FADEC). Έχει χαμηλότερο ειδικό βάρος και χαμηλότερη ειδική κατανάλωση, που παρέχει υψηλή αναλογία ώσης προς βάρος, επιτρέπει σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου και αυξάνει σημαντικά την απόσταση μιας απευθείας πτήσης.
Επίσης, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αναβαθμισμένου σταθμού ηλεκτροπαραγωγής, θα καταστήσουν δυνατή τη χρήση της έκδοσης του αεροσκάφους Yak-130M όχι μόνο για εκπαίδευση αλλά και για σκοπούς μάχης.