Η Elta Systems, θυγατρική της Israel Aerospace Industries, συνεργάστηκε με τον Γερμανό κατασκευαστή σόναρ Atlas Elektronik, για να αναπτύξει ένα σύστημα ανθυποβρυχιακού πολέμου, έναν τομέα στον οποίο η εταιρεία θέλει να αυξήσει το αποτύπωμά της.
Ενώ η πλειονότητα των αμυντικών εταιρειών που είναι παρόντες στην Αεροπορική Έκθεση του Παρισιού, επικεντρώνονται στην προώθηση των αεροδιαστημικών τους εγχειρημάτων, ο ισραηλινός ειδικός στα ραντάρ έχει προσέξει επίσης μια επέκταση στην υποβρύχια αγορά.
Σε μια πρωτοποριακή κίνηση, η εταιρεία Elta ένωσε τις δυνάμεις της με την Atlas, θυγατρική της γερμανικής εταιρείας παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, Thyssenkrupp Marine Systems.
Μαζί, πρόκειται να αποκαλύψουν ένα καινοτόμο κοινό προϊόν, την παραλλαγή ανθυποβρυχιακού πολέμου «BlueWhale» (ASW). Αυτό το επαναστατικό σύστημα εκμεταλλεύεται τη δύναμη του αυτόνομου υποβρύχιου οχήματος (AUV) της Elta, που συγχωνεύεται έξυπνα με τη ρυμουλκούμενη τριπλή διάταξη παθητικού σόναρ της Atlas.
«Το μοναδικό χαρακτηριστικό αυτής της προσθήκης είναι ότι, επιτρέπει στο σύστημα να λειτουργεί σε βάθη που χρησιμοποιούνται γενικά από υποβρύχια, για να αποφευχθεί η ανίχνευση με τη χρήση σόναρ χαμηλής συχνότητας», είπε ο Yoav Tourgeman, διευθύνων σύμβουλος της Elta Systems.
Πρόσθεσε ότι, το διευρυνόμενο σύνολο πιθανών εφαρμογών για αυτόνομα υποβρύχια συστήματα, εμπορικά ή στρατιωτικά, είναι μέρος αυτού που οδηγεί την εταιρεία να εξερευνήσει περαιτέρω τις δυνατότητές τους.
Το «BlueWhale» ASW, είναι εξοπλισμένο με έναν πομπό τελευταίας τεχνολογίας. Αυτή η έξυπνη συσκευή είναι ικανή διστατικής ανίχνευσης και παρακολούθησης, κάνοντας ακόμη και τους πιο κρυφούς υποβρύχιους στόχους δύσκολο να μην ανιχνευθούν. Ο Tourgeman επιβεβαίωσε ότι, πολλά ενδιαφερόμενα μέρη ήταν σε συζητήσεις με την εταιρεία, αλλά το αν η Γερμανία ήταν μεταξύ αυτών παραμένει ένα δελεαστικό μυστήριο.
Ενώ το «BlueWhale» ASW θα μπορούσε να είναι ενδιαφέρον για το γερμανικό ναυτικό, ορισμένοι εμπειρογνώμονες του ναυτικού έχουν εκφράσει αμφιβολίες σχετικά με το εάν η χώρα θα ήταν ο πελάτης που θα εκτοξεύσει τις πωλήσεις, με βάση τους τρέχοντες οικονομικούς περιορισμούς.
«Από γενική άποψη, θα ήταν ενδιαφέρον για αυτούς, ειδικά με βάση τους πρόσφατα δημοσιευμένους στόχους του γερμανικού ναυτικού για το 2035 και μετά, οι οποίοι δίνουν μεγάλη έμφαση στα συστήματα χωρίς πληρώματα στον υποβρύχιο τομέα ως τρόπο να ταιριάξουν τις αυξανόμενες επιχειρησιακές απαιτήσεις με πόρους», δήλωσε ο Johannes Peters, επικεφαλής του Κέντρου Ναυτιλιακής Στρατηγικής και Ασφάλειας στο Ινστιτούτο Πολιτικής Ασφάλειας στο Πανεπιστήμιο του Κιέλου.
Ωστόσο, σημειώνει το πλήθος των μεγάλων έργων που έχει σε εξέλιξη η χώρα στον ναυτικό τομέα, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης της νέας φρεγάτας F-126, των υποβρυχίων U212-CD και της αγοράς αεροσκαφών θαλάσσιας περιπολίας P-8 από την Boeing.
«Δεδομένου αυτού του πλαισίου, απλά δεν υπάρχει προϋπολογισμός για μια βραχυπρόθεσμη ή μεσοπρόθεσμη προμήθεια και είναι πολύ απίθανο ο πρώτος πελάτης που ανακηρύχθηκε να είναι η Γερμανία», είπε ο Peters.
Δυνατότητες του «BlueWhale»
Το «BlueWhale» προορίζεται για μυστικές επιχειρήσεις συλλογής πληροφοριών, για τον εντοπισμό υποβρυχίων και τη συλλογή ακουστικών πληροφοριών.
Το μεγάλο AUV, έχει πραγματοποιήσει με επιτυχία χιλιάδες ώρες βυθισμένης και αυτόνομης λειτουργίας.
Το «BlueWhale» χρησιμοποιεί ραντάρ και ηλεκτροοπτικά συστήματα, τοποθετημένα σε τηλεσκοπικό ιστό, για να ανιχνεύει θαλάσσιους και παράκτιους στόχους.
Είναι επίσης εξοπλισμένο με ειδικά σόναρ, για να επιτρέπει την ανίχνευση τόσο επανδρωμένων όσο και μη επανδρωμένων υποβρυχίων και χαρτογράφηση ναρκών στον βυθό της θάλασσας.
Μια ειδική σουίτα αισθητήρων εξασφαλίζει ασφαλή διέλευση για το υποβρύχιο τόσο κάτω όσο και κοντά στην επιφάνεια της θάλασσας.
Η «Γαλάζια φάλαινα» είναι εξοπλισμένη με τηλεσκοπικό ιστό, όπως το περισκόπιο επανδρωμένου υποβρυχίου, ύψους πολλών μέτρων, στο οποίο είναι τοποθετημένα ραντάρ και ηλεκτροοπτικά συστήματα ανίχνευσης θαλάσσιων και παράκτιων στόχων.
Χρησιμοποιώντας μια κεραία δορυφορικών επικοινωνιών στον ιστό, τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν μπορούν να μεταφερθούν σε πραγματικό χρόνο σε θέσεις διοίκησης, οπουδήποτε στον κόσμο, στη θάλασσα ή στην ξηρά.
Η ανίχνευση υποβρυχίων και τα δεδομένα συλλογής ακουστικής νοημοσύνης ενεργοποιούνται χρησιμοποιώντας ένα σόναρ, μήκους πολλών δεκάδων μέτρων, που ρυμουλκείται από το «BlueWhale», και από σόναρ πλευρικής διάταξης με συστοιχίες δεκτών προσαρτημένες και στις δύο πλευρές της πλατφόρμας.
Παράλληλα, η ανίχνευση ναρκών πραγματοποιείται με τη χρήση ενός αποκλειστικού συνθετικού βυθομέτρου, που είναι προσαρτημένο στις πλευρές του σκάφους. Το BlueWhale διαθέτει μια σουίτα αισθητήρων, για να εξασφαλίσει την ασφαλή μετάβασή του κάτω από το νερό ή κοντά στην επιφάνεια.