Η ανάγκη της Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας, να αντιμετωπίσει τα Ρωσικά μαχητικά αεροσκάφη στους ουρανούς πάνω από την Ουκρανία, γίνεται ολοένα και πιο εμφανής. Αν και η Ουκρανική αεράμυνα μπόρεσε να αντιμετωπίσει σε κάποιο βαθμό τα Ρωσικά πολεμικά αεροσκάφη, ο ουρανός παραμένει προς το παρόν υπέρ των Ρωσικών Αεροπορικών και Διαστημικών Δυνάμεων (VKS).
Ο Σουηδός υπουργός Άμυνας αποκάλυψε ότι, η σκανδιναβική χώρα εξετάζει το ενδεχόμενο εκπαίδευσης Ουκρανών πιλότων στα μαχητικά της JAS-39 Gripen, καθώς ένας διεθνής συνασπισμός για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη δυτικών αεροσκαφών στην Ουκρανία διαμορφώνεται σιγά σιγά.
Η Σουηδία έχει μέχρι στιγμής υποστηρίξει ότι, χρειάζεται τα μαχητικά Gripen για τη δική της εδαφική άμυνα. Ωστόσο, ο Σουηδός υπουργός Άμυνας Τζόνσον είπε ότι, η χώρα του εξετάζει ένα αίτημα από την Ουκρανία να αφήσει τους πιλότους της να πετάξουν το Σουηδικό αεροπλάνο με «θετικό πνεύμα».
«Αυτό θα μπορούσε, για παράδειγμα, να σημαίνει δοκιμαστικές πτήσεις, χρησιμοποιώντας προσομοιωτές, μαθαίνοντας περισσότερα για το εκτεταμένο σύστημα εδάφους που αποτελεί μέρος του συστήματος Gripen», είπε στις 25 Μαΐου, αναφερόμενος σε αυτό ως «πρόγραμμα εξοικείωσης».
Η ανακοίνωση έρχεται όταν η απαίτηση της Ουκρανίας για δυτικά μαχητικά αεροσκάφη, επεξεργάζεται μεταξύ των συμμάχων του ΝΑΤΟ. Για παράδειγμα, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία ανακοίνωσαν νωρίτερα αυτό το μήνα ότι, θα εκπαιδεύσουν Ουκρανούς πιλότους μαχητικών να πετούν με τα δυτικά μαχητικά αεροσκάφη τέταρτης γενιάς.
Αν και η εστίαση έχει μετατοπιστεί πάντα στην παράδοση μαχητικών F-16 στην Ουκρανία, η εκπαιδευτική ενότητα στο Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι τέτοια που θα επιτρέπει στους Ουκρανούς πιλότους να πετούν οποιοδήποτε αεροσκάφος τέταρτης γενιάς, συμπεριλαμβανομένων των Eurofighter Typhoon, F-16 ή ακόμη και το Saab Gripen.
SAAB Gripens – Καλύτερη επιλογή για την Ουκρανία
Tο Royal United Services Institute (RUSI) που εδρεύει στο Ηνωμένο Βασίλειο, ανέφερε σε έκθεσή του, ότι αφού εξέτασαν τον ρωσικό αεροπορικό πόλεμο και τις απαιτήσεις για την ουκρανική αεράμυνα, το σουηδικό αεροσκάφος ήταν «μακράν ο καταλληλότερος υποψήφιος» δυτικής κατασκευής, καθώς τα συγκεκριμένα αεριωθούμενα θα μπορούσαν να καλύψουν επιχειρησιακές ανάγκες.
Προειδοποίησε επίσης ότι, η παράδοση του αεροσκάφους, μαζί με εκτοξευτές SAM, πυρομαχικά πυραύλων και αυτοκινούμενα αντιαεροπορικά πυροβόλα είναι όλα κρίσιμα για την αποτροπή μιας νέας ρωσικής εκστρατείας κρούσης, η οποία, εάν δεν αμφισβητηθεί, θα μπορούσε να οδηγήσει σε δραματική αλλαγή στην τρέχουσα «ορμή» του πολέμου.
Κάτι περισσότερο από μια καλή ευκαιρία
Αλλά γιατί το Gripen είναι κάτι περισσότερο από μια καλή ευκαιρία για την Ουκρανία, να αρχίσει τακτικά να καταρρίπτει ρωσικά μαχητικά. Όλα έχουν να κάνουν με τη λειτουργικότητα και την τακτική. Οι Σουηδοί ανέπτυξαν το SAAB JAS 39 Gripen, ακριβώς για να αντιμετωπίσουν μια Ρωσική επίθεση.
Ολόκληρη η δομή και τα χαρακτηριστικά του Gripen σε συνδυασμό με τις τακτικές μάχης και αεροπορίας των Σουηδών, μπορεί να δώσει ένα σοβαρό πλεονέκτημα έναντι των Ρώσων ανταγωνιστών του Su-30 ή Su-35.
Το SAAB JAS 39 Gripen, έχει σχεδιαστεί για να εκτελεί σύντομες απογειώσεις και προσγειώσεις. Το αεροπλάνο μπορεί πραγματικά, να προσγειωθεί σε ένα διάδρομο μήκους μόνο 600 μέτρων και να απογειωθεί από ένα διάδρομο μήκους μόλις 500 μέτρων. Η πίστα δεν χρειάζεται να είναι πολύ φαρδιά, αρκεί να είναι εντός 16 μέτρων. Αυτό καθιστά το μαχητικό εξαιρετικά κατάλληλο για να κρύβεται σε μικρά αεροδρόμια, μονοπάτια, αυτοκινητόδρομους ή περιοχές κρυμμένες στο δάσος.
Είναι ενδιαφέρον ότι αυτό το μαχητικό, δεν χρειάζεται ειδικό χώρο για να συντηρηθεί, αλλά μπορεί να γίνει από κινητές ομάδες οπουδήποτε στην Ουκρανία.
Για παράδειγμα, ο κινητήρας μπορεί εύκολα να διαχωριστεί από το περίβλημα που πρόκειται να συντηρηθεί ξεχωριστά. Επίσης, το πάνελ και η καταπακτή φόρτωσης είναι τοποθετημένα σε ένα σημείο του αεροσκάφους, κάνοντας το σέρβις εξαιρετικά γρήγορο.
Έτσι, όλα αυτά, το εύκολο και γρήγορο σέρβις και η απογείωση από μικρούς διαδρόμους, μπορούν να συνδυαστούν με τη σημαντική τακτική σουηδική πρακτική, υπεροχή αέρα χαμηλού επιπέδου από διάσπαρτες βάσεις.
Δηλαδή, ένας μεγάλος αριθμός μαχητικών πετά σε χαμηλά υψόμετρα, αποφεύγοντας τα ραντάρ, και αναπτύσσονται σε μεγάλο αριθμό αεροδρομίων μικρά, μεγάλα, ιδιωτικά, κρυφά. Οι ενέργειες αυτές, γίνονται συνεχώς για να μπερδεύεται ο εχθρός ώστε να μην ξέρει σε ποια στιγμή σε ποιο αεροδρόμιο υπάρχει αεροσκάφος ή όχι. Παρεμπιπτόντως, αυτή η τακτική είναι που έχει λάβει αναγνώριση και έπαινο από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ.
Αναπτύσσοντας τα μαχητικά της σε δεκάδες βάσεις, η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία θα μπορεί να αναπτύξει συγκεκριμένες τακτικές για τη διεξαγωγή αεροπορικής μάχης με τα Su-30 ή Su-35.
Τα Gripen, είναι πολύ καλά οπλισμένα και συχνά ξεπερνούν τους δυτικούς ανταγωνιστές τους. Διαθέτουν προηγμένα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, που είναι εξ ορισμού βελτιστοποιημένα για την καταστολή ρωσικών μαχητικών.
Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό, εκτός από τους πυραύλους κατά πλοίων, το Gripen είναι οπλισμένο με έναν από τους καλύτερους πυραύλους αέρος-αέρος πέρα από το ορατό βεληνεκές, τον γαλλικό πύραυλο Meteor.