Η Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας (SBU) έχει ασκήσει ποινική δίωξη εναντίον ενός υψηλόβαθμου Ρώσου στρατιωτικού, κατηγορώντας τον ότι εξέδωσε διαταγές για την καταστροφή του αεροσκάφους An-225, που συνήθως ονομάζεται Mriya.
Στις 19 Μαΐου, η Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας (SBU) έκανε μια δήλωση μέσω του καναλιού της στο Telegram, παρουσιάζοντας στοιχεία που εμπλέκουν τον υποστράτηγο Ανατόλι Κοντσεβόι, τον αναπληρωτή διοικητή των Αερομεταφερόμενων Δυνάμεων της Ρωσικής Ομοσπονδίας.
Σύμφωνα με την SBU, ήταν υπό τις διαταγές του Κοντσεβόι που οι ρωσικές δυνάμεις ανέλαβαν προσωρινά τον έλεγχο του αεροδρομίου Γκοστόμελ στο πλαίσιο μιας μεγάλης κλίμακας εισβολής. Εάν ο υποστράτηγος Ανατόλι Κοντσεβόι συλληφθεί και κριθεί ένοχος, ενδέχεται να αντιμετωπίσει μέγιστη ποινή φυλάκισης 15 ετών.
Το Mriya, γνωστό ως το μεγαλύτερο αεροπλάνο φορτίου παγκοσμίως, δημιουργήθηκε ως κρίσιμο στοιχείο του σοβιετικού διαστημικού προγράμματος. Ο πρωταρχικός σκοπός του ήταν να διευκολύνει τη μεταφορά του διαστημικού λεωφορείου Buran και σημαντικών στοιχείων πυραύλων.
Ωστόσο, η λαμπρή κληρονομιά του An-225 Mriya κατέληξε σε θλιβερό τέλος όταν οι ρωσικές δυνάμεις εξαπέλυσαν επίθεση στο αεροδρόμιο Γκοστόμελ.
Όταν ξεκίνησε η ρωσική εισβολή στις 24 Φεβρουαρίου 2022, το αεροσκάφος An-225 Mriya στάθμευσε στο αεροδρόμιο Γκοστόμελ, το οποίο λειτουργεί ως έδρα της εταιρείας Antonov. Βρίσκεται κοντά στην πρωτεύουσα της Ουκρανίας, Κίεβο, το αεροδρόμιο έγινε στόχος επίθεσης την πρώτη ημέρα της εισβολής. Σύμφωνα με πληροφορίες, Ρώσοι αλεξιπτωτιστές αναπτύχθηκαν στην τοποθεσία για να δημιουργήσουν μια στρατηγική βάση για περαιτέρω αναπτύξεις στρατευμάτων.
Σύμφωνα με την SBU, ο υποστράτηγος Ανατόλι Κοντσεβόι χρησιμοποίησε εξειδικευμένες μονάδες από αερομεταφερόμενα στρατεύματα και στρατιωτική αεροπορία για να εισβάλει βίαια στο αεροδρόμιο Γκοστόμελ. Ωστόσο, οι ουκρανικές δυνάμεις απέκρουσαν με επιτυχία τη ρωσική επίθεση στο αεροδρόμιο Hostomel.
Σε πρόσφατη συνέντευξη, ο Ουκρανός Υποστράτηγος Κιρίλο Μπουντάνοφ, επικεφαλής της Διεύθυνσης Αμυντικών Πληροφοριών της Ουκρανίας (GUR), είπε ότι η νίκη του Γκοστόμελ ήταν απαραίτητη για την ύπαρξη της Ουκρανίας. Παρά τις προσπάθειες των ουκρανικών δυνάμεων, η νίκη στη μάχη για το αεροδρόμιο Γκοστόμελ ήρθε πολύ αργά για να σώσει το Mriya. Η SBU επιβεβαίωσε ότι οι Ρώσοι εισβολείς κατέστρεψαν με επιτυχία το εμβληματικό αεροσκάφος κατά τη διάρκεια των έντονων μαχών.
Κατηγορίες που επιβλήθηκαν από την Ουκρανία σε βάρος Ρώσου Στρατηγού
Η SBU αποφάσισε ότι ο Ρώσος στρατηγός είναι ένα κρίσιμο μέλος της ανώτατης στρατιωτικής διοίκησης στη Ρωσική Ομοσπονδία. Ισχυρίστηκαν ότι συμμετείχε άμεσα στον σχεδιασμό, την προετοιμασία και την εκτέλεση ένοπλης επίθεσης κατά της Ουκρανίας. Επιπλέον, από το 2019, ο Κοντσεβόι φέρεται να έχει οργανώσει εκπαίδευση για αλεξιπτωτιστές στη Ρωσία και τη Λευκορωσία για να στοχεύουν και να καταλαμβάνουν στρατηγικές τοποθεσίες εντός της Ουκρανίας.
Με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν, η SBU ενημέρωσε τον Κοντσεβόι για την υποψία εναντίον του βάσει δύο άρθρων του Ουκρανικού Ποινικού Κώδικα, που σχετίζονται συγκεκριμένα με την καταπάτηση της εδαφικής ακεραιότητας της Ουκρανίας και τον σχεδιασμό και την εκτέλεση επιθετικού πολέμου.
Η SBU δεν έκανε ρητή αναφορά στο πώς θα συλλάμβανε έναν Ρώσο στρατηγό. Τον Μάρτιο, η SBU συνέλαβε τον Σερχίι Μπίτσκοφ, τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Antonov, με τους ισχυρισμούς ότι έλαβε αποφάσεις που επέτρεψαν στις ρωσικές δυνάμεις να καταστρέψουν το An-225 Mriya, το μεγαλύτερο αεροσκάφος στον κόσμο, κατά την αρχική φάση της ευρείας κλίμακας εισβολής της Ουκρανίας.
Ο Μπίτσκοφ φέρεται να κατηγορείται ότι εμπόδισε τον ουκρανικό στρατό να κατασκευάσει αμυντικές δομές στο αεροδρόμιο Γκοστόμελ περιορίζοντας την πρόσβαση στην επικράτεια της εγκατάστασης για την Εθνική Φρουρά.
Τον Νοέμβριο του 2022, η Antonov Company, η ουκρανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών, ανακοίνωσε επίσημα ότι η διαδικασία σχεδιασμού για την ολοκλήρωση της κατασκευής του δεύτερου An-225 Mriya, του μεγαλύτερου αεροσκάφους στον κόσμο, ήταν ήδη σε εξέλιξη.
Το μέλλον του νέου αεροσκάφους παραμένει αβέβαιο λόγω διαφόρων παραγόντων, ιδίως του σημαντικού κόστους που σχετίζεται με την ανάπτυξή του. Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις σκέψεις, είναι δύσκολο να προσδιοριστεί η πιθανότητα το νέο αεροσκάφος να τεθεί σε λειτουργία σύντομα.