Η γαλλική αμυντική εταιρεία Arquus, προσφέρθηκε να αναβαθμίσει τον ελληνικό στόλο ελαφρών τεθωρακισμένων οχημάτων VBL στα πρότυπα Ultima.
Ο εκσυγχρονισμός αυτών των οχημάτων θα μπορούσε να γίνει στην Ελλάδα, είτε από τον ελληνικό στρατό, είτε από βιομηχανικό εταίρο που επωφελείται από την υποστήριξη της Arquus. Το VBL Ultima του Ελληνικού στρατού, θα μπορούσε να οπλιστεί με αντιαρματικούς πυραύλους Akeron MP, ενώ οι συζητήσεις με την MBDA βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η συνεργασία της Arquus με τον Ελληνικό Στρατό ξεκίνησε το 1997, με την παράδοση της πρώτης παρτίδας 13 οχημάτων Panhard VBL. Όλα αυτά τα χρόνια, ο συνολικός αριθμός οχημάτων που παραδόθηκαν έφτασε τα 240, καθιστώντας τον έναν από τους μεγαλύτερους στόλους VBL σε υπηρεσία στον κόσμο.
Προσφάτως, η εταιρεία προέβη με δική της πρωτοβουλία στην αναβάθμιση δύο VBL του Ελληνικού Στρατού στην έκδοση Ultima, στο εργοστάσιο του Σεν Ναζαίρ. Τα πρώτα 13 οχήματα του τύπου παραδόθηκαν στον Ελληνικό Στρατό το 1997 και με επιμέρους συμβάσεις που ανατέθηκαν τα επόμενα έτη, ο συνολικός αριθμός τους ανέρχεται πλέον σε 240, καθιστώντας τον έναν από τους μεγαλύτερους χρήστες του οχήματος.
Όλα αυτά τα χρόνια, η Arquus υποστήριξε αποτελεσματικά τα οχήματα σε ελληνική χρήση, προσφέροντας στον Ελληνικό Στρατό αυτονομία συντηρήσεως μέχρι και 5ου Κλιμακίου (Εργοστασιακό επίπεδο).
Το VBL Ultima είναι ένα νέο πρότυπο για το VBL, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση των δυνατοτήτων του οχήματος, που αναπτύχθηκε για τον Γαλλικό Στρατό και εφαρμόζεται επί του παρόντος από την Arquus στο εργοστάσιό της στο Saint-Nazaire.
Σύμφωνα με αυτό το νέο πρότυπο, ο αρχικός κινητήρας ντίζελ 95 ίππων αντικαθίσταται από έναν νέο κινητήρα ντίζελ 130 ίππων, καθώς και από ένα νέο κιβώτιο ταχυτήτων, που επιτρέπει ταχύτητα μεγαλύτερη από τα 95 km/h του αρχικού προτύπου, καθώς και βελτιωμένη επιτάχυνση.
Τα αναβαθμισμένα VBL διαθέτουν επίσης, ένα νέο σύστημα υποβοήθησης πέδησης και βελτιωμένα συστήματα εμπρός και πίσω ανάρτησης, για την προσαρμογή του αυξημένου ωφέλιμου φορτίου και τη βελτίωση της συμπεριφοράς του οχήματος. Τέλος, το νέο πρότυπο περιλαμβάνει κλιματισμό για βελτίωση της άνεσης κατά τη λειτουργία.
Όπως σημειώνεται από την εταιρεία, «το VBL Ultima έχει λάβει πολύ καλές κριτικές από το προσωπικό του Ελληνικού Στρατού, το οποίο εκτίμησε την αύξηση της κινητικότητας, της ασφάλειας, της αξιοπιστίας και της άνεσης, ενώ παράλληλα προσέφερε στο όχημα νέες δεκαετίες λειτουργικής ζωής».
Επιπλέον, η Γαλλική εταιρεία προσβλέπει σε πρόσκληση υποβολής προσφορών με στόχο την παροχή στον ελληνικό στρατό με 5.000 οχήματα τακτικής μεταφοράς 4×4. Έτσι, η Arquus υπέβαλε την αίτηση για το VLRA, ένα φορτηγό «στιβαρό, εύκολο στη συντήρηση και δοκιμασμένο στη μάχη». Αυτό το όχημα «μπορεί έτσι να λειτουργεί αυτόνομα χωρίς να χρειάζεται μονάδες υποστήριξης, μακροχρόνια εκπαίδευση ή βαρύ εξοπλισμό συντήρησης. Αυτή η ιδέα έχει πείσει αρκετούς στρατούς σε όλο τον κόσμο, καθώς και ορισμένες ευρωπαϊκές ειδικές δυνάμεις», υποστηρίζει ο Arquus.
Ως προς το φορτηγό όχημα VLRA, αυτό είναι ένα ελαφρύ φορτηγό 4×4 που διακρίνεται από την απλότητα και ανθεκτικότητα κατασκευής, που συνεπάγονται ευκολία συντηρήσεως και επισκευών. Το όχημα είχε εκτεθεί και στην DEFEA 2021 και σε περίπτωση επιλογής, μπορεί να συμπραχθεί στην Ελλάδα, σε συνεργασία με βιομηχανικό εταίρο.