Μετά το Εθνικό Αεροσκάφος Μάχης της Τουρκίας, το οποίο πραγματοποίησε την επίσημη τελετή εξόδου από το υπόστεγο τον Μάρτιο 2023, (ονομάζεται roll-out), η τουρκική εταιρεία «ASELSAN» ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε τα σχέδια του τουρκικού κράνους μαχητικού πέμπτης γενιάς και είπε ότι, σύντομα θα μοιραστεί πολλές εκπλήξεις για το κράνος.
«Έχουμε αναπτύξει το ολοκληρωμένο σύστημα απεικόνισης κράνους ASELSAN TULGAR για το Εθνικό Αεροσκάφος Μάχης (MMU), το οποίο είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα στην πορεία προς την ανεξαρτησία στον εναέριο χώρο μας. Χάρη στο ειδικό κράνος, ο πιλότος του MMU θα δει σαν το αεροπλάνο να μην έχει άτρακτο», ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση στον ιστότοπό της στο Twitter.
Κράνος ASELSAN TULGAR
Σύμφωνα με την εταιρεία παραγωγής το ολοκληρωμένο σύστημα απεικόνισης κράνους TULGAR, που παράγεται από την ASELSAN, διαθέτει χαρακτηριστικά που θα είναι τα πρώτα στον κόσμο. Αυτό το σύστημα, είναι ένα πολύ ιδιαίτερο και κρίσιμο σύστημα που μπορεί να εφαρμοστεί μόνο σε πολεμικά αεροσκάφη πέμπτης γενιάς.
«Χάρη στο σύστημα, τα δεδομένα εικόνας των τοπικών και εθνικών πολεμικών αεροσκαφών θα προστατεύονται χάρη στο TULGAR. Με αυτόν τον τρόπο, το σύστημα θα προστατεύει πλήρως την Τουρκία», ανέφερε η ASELSAN.
Πληροφορίες σχετικά με τις λεπτομέρειες του συστήματος έχουν κοινοποιηθεί στους επίσημους λογαριασμούς Twitter της Aselsan. Σύμφωνα με αυτήν, το κράνος TULGAR θα έχει έγχρωμη πρόσοψη, η οποία είναι η πρώτη του είδους της στον κόσμο. Επιπλέον, αυτή η τεχνολογία θα έχει χαρακτηριστικά που δεν αποκτηθούν από καμία χώρα του κόσμου, υπονοώντας σαφώς ότι δεν θα πωληθεί σε τρίτες χώρες. «Η ASELSAN παρήγαγε αυτό το σύστημα για τα πολεμικά της αεροπλάνα πέμπτης γενιάς», αναφέρεται.
Όσον αφορά τις δυνατότητες που παρέχει το σύστημα σχετικά με τις γωνίες θέασης, οι πιλότοι θα μπορούν να βλέπουν την άτρακτο σαν να μην υπάρχει.
«Μπορούμε να πούμε ότι αυτή η γωνία έχει παρόμοιες ιδιότητες με τη γωνία που βλέπουμε μπροστά από το αυτοκίνητο σε αγώνες αγώνων αυτοκινήτων. Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι ότι, το σύστημα έχει μια πολύχρωμη διεπαφή. Η διεπαφή, η οποία έχει μόνο ασπρόμαυρο σε άλλες τεχνολογίες κάμερας, θα είναι έγχρωμη χάρη στο TULGAR», αναφέρει η εταιρεία.
Το σύστημα θα διαθέτει επίσης σύστημα παρακολούθησης κεφαλής. Το κράνος TULGAR θα διαθέτει ένα υβριδικό (αδρανές) σύστημα ανίχνευσης κεφαλής. «Αδρανειακό οπτικό σύστημα ονομάζεται ένα σύνολο αισθητήρων που μετρούν τη γωνιακή θέση και τη μετατόπιση ενός αντικειμένου σε τρισδιάστατο χώρο, χρησιμοποιώντας ενσωματωμένα γυροσκόπια και επιταχυνσιόμετρα», αναφέρει.
Το Πενταπόσταγμα, για να κατανοήσουν οι αναγνώστες του τι σημαίνει ειδικό κράνος πιλότου, παραθέτει για παράδειγμα τι απαιτείται για το κράνος του F-35:
Για να λειτουργήσει το σύστημα παρακολούθησης, το κράνος πρέπει να εφαρμόζει με ακρίβεια. Γίνεται τρισδιάστατη σάρωση του κεφαλιού του πιλότου και εισάγεται σε μια κεντρική βάση δεδομένων. Από αυτό, οι τεχνικοί αναπτύσσουν λογισμικό που οδηγεί τις μηχανές φρεζαρίσματος για να κόψουν την επένδυση αφρού με λέιζερ.
Τα μάτια ενός πιλότου, μετρώνται με ένα μετρητή κόρης για να ευθυγραμμιστεί η συσκευασία οπτικών στο γείσο, σε απόσταση δύο χιλιοστών από το κέντρο κάθε κόρης για να διασφαλιστεί ότι, οι εικόνες που προβάλλονται στην προσωπίδα του, συγκλίνουν στο φυσικό του οπτικό πεδίο.
Όταν ο πιλότος επιστρέφει για την τελική τοποθέτηση της επένδυσης στο εξωτερικό του κέλυφος, το γείσο και οι τροφοδοσίες της οθόνης του προσαρμόζονται ώστε να διασφαλίζεται ότι, εμφανίζεται μόνο μία ενιαία εικόνα.
Οι τεχνικοί αφιερώνουν τέσσερις ώρες σε μια περίοδο δύο ημερών, για να διαμορφώσουν την επένδυση του κράνους στο κεφάλι ενός μεμονωμένου πιλότου, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι οι οπτικοί αισθητήρες του κράνους είναι ευθυγραμμισμένοι με τις κόρες οφθαλμών του πιλότου.
Οι μετρήσεις διασφαλίζουν επίσης ότι, το κράνος στηρίζεται στο κεφάλι του πιλότου, έτσι ώστε το κέντρο βάρους του να ευθυγραμμίζεται με τη σπονδυλική στήλη του πιλότου, προκειμένου να αποφευχθούν τραυματισμοί στον αυχένα κατά την εκτίναξη ή τους ελιγμούς υψηλού G.
Επειδή το κράνος είναι κατασκευασμένο κατά παραγγελία, και εκτιμάται ότι κοστίζει τουλάχιστον 400.000 $ το καθένα, οι πιλότοι δεν το χρησιμοποιούν κατά τη διάρκεια της σχολής πτήσεων και της εκπαίδευσης προσομοιωτών. Οι πιλότοι δεν λαμβάνουν το πιο περίπλοκο κράνος που έχει κατασκευαστεί ποτέ, μέχρι να τους αναθέσουν σε μια Πολεμική Μοίρα ενεργού υπηρεσίας F-35.
Η τουρκική Aselsan αναφέρει ότι λόγω της σημασίας τους, τα ενσωματωμένα στο κράνος συστήματα ελέγχου πρέπει να αναπτυχθούν σε εθνικό επίπεδο. Σε περίπτωση που προμηθεύονται από το εξωτερικό, υπάρχουν καταστάσεις απαίτηση υψηλών τιμών για αυτά, η παροχή προϊόντων χαμηλής απόδοσης, ή η μη δυνατότητα ενημέρωσης.
Κρίνουμε σημαντικό να αναφέρουμε ότι, τα ενσωματωμένα σε κράνος συστήματα ελέγχου χρησιμοποιούνται κυρίως σε αεροσκάφη και μπορούν να αποκτήσουν διαφορετικά χαρακτηριστικά, ανάλογα με την πλατφόρμα στην οποία χρησιμοποιούνται.
Ενώ δεν υπάρχει συμβατότητα εκτινασσόμενων καθισμάτων για πλατφόρμες ελικοπτέρων, καθώς αυτό είναι ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα για τις πλατφόρμες αεροσκαφών, η Τουρκική ASELSAN που η εμπειρία της είναι υποτίθεται μόνο για ελικόπτερα, θα παράξει το κράνος του νέου τουρκικού μαχητικού.