Περισσότερα από 20 μαχητικά αεροσκάφη από συμμάχους και εταίρους του ΝΑΤΟ συμμετείχαν σε μια εκπαιδευτική άσκηση «μεγάλης κλίμακας» στον εναέριο χώρο της Βαλτικής.
Η δραστηριότητα ξεκίνησε στην αεροπορική βάση Αμάρι στην Εσθονία και συμμετείχαν στρατιωτικές δυνάμεις από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Φινλανδία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Εσθονία και την Ολλανδία.
Στην άσκηση αναπτύχθηκαν L-39 Albatrosses, F-15 Eagles, Eurofighter Typhoons, F/A-18 Hornets, Rafales και F-35 Lightning II.
Ενίσχυση της Συλλογικής Άμυνας
Ο στόλος χρησιμοποίησε διάφορες τακτικές και διαδικασίες για να ολοκληρώσει πραγματικές προκλήσεις στον αμφισβητούμενο αεροπορικό τομέα. Καθ' όλη τη διάρκεια της άσκησης, τα πολυεθνικά μαχητικά αεροσκάφη υποστηρίζονταν από ανεφοδιασμούς αέρος-αέρος.
«Αυτή η άσκηση εκπαιδεύεται για την ενσωμάτωση υψηλών δυνατοτήτων Συμμάχων και Συνεργατών, ενισχύοντας την ικανότητά μας να παρέχουμε πολεμική αεροπορική ισχύ μεγαλύτερη από το άθροισμα των μερών της», δήλωσε ο διοικητής της Royal Air Force Wing, Σκοτ ΜακΚολ.
«Η συγκέντρωση μιας άσκησης 7 εθνών σε αυτή την κλίμακα, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, αποτελεί απόδειξη της ευελιξίας και της απρόσκοπτης συνεργασίας μας».
«Η ικανότητα συνεργασίας σε έναν πολυεθνικό τομέα ενισχύει τη συλλογική μας άμυνα και καταδεικνύει την ικανότητά μας να διαλειτουργούμε αποτελεσματικά στην περιοχή της Βαλτικής και σε όλο το ΝΑΤΟ και το μελλοντικό έδαφος του ΝΑΤΟ».
«Κανένα όριο» στη διαλειτουργικότητα του ΝΑΤΟ
Σύμφωνα με το ΝΑΤΟ, τα έθνη πέτυχαν πολλά ορόσημα κατά τη διάρκεια της άσκησης. Η εκδήλωση σηματοδότησε την επιστροφή της φινλανδικής Πολεμικής Αεροπορίας στην Αεροπορική Βάση Αμάρι μετά από μακρά διακοπή λόγω της πανδημίας.
«Η Φινλανδική Πολεμική Αεροπορία συνεργάζεται τακτικά με τους Εταίρους του ΝΑΤΟ για την ενίσχυση της κοινής μας ασφάλειας και σταθερότητας στην Ευρώπη, αυτό περιλαμβάνει ασκήσεις και εκδηλώσεις εκπαίδευσης στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας και στον Ανώτατο Βορρά», δήλωσε η Φινλανδή Πρέσβης στην Εσθονία Βέσα Βασάρα.
Η άσκηση περιελάμβανε επίσης τη συνεργασία του κοινού βρετανο-γερμανικού αποσπάσματος Eurofighter που βρίσκεται στην Εσθονία.
«Δεν θα υπάρξει ποτέ όριο στο να πάμε για ακόμη καλύτερη διαλειτουργικότητα του ΝΑΤΟ. Οι επιχειρησιακές σχέσεις με την Εσθονία και το Ηνωμένο Βασίλειο είναι, φυσικά, δοκιμασμένες, αποτελεσματικές και αληθινές», δήλωσε η Γερμανίδα πρέσβειρα στην Εσθονία Ανέτ Κλάιν.
Το ΝΑΤΟ ετοιμάζεται για εναέριο πόλεμο στην Ουκρανία
Στις 3 Απριλίου, η Πολωνία επιβεβαίωσε ότι είχε μεταφέρει τα μαχητικά της MiG-29 στην Ουκρανία. Ο επικεφαλής του Γραφείου Διεθνούς Πολιτικής του Πολωνού Προέδρου ισχυρίστηκε ότι η μεταφορά της πρώτης παρτίδας έχει ολοκληρωθεί. Νωρίτερα, ο Πολωνός πρόεδρος ανακοίνωσε την προμήθεια των πρώτων τεσσάρων Mig-29. Ο συνολικός αριθμός των αεροσκαφών που προετοιμάστηκαν για την Ουκρανία δεν αποκαλύφθηκε. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Βαρσοβία διαθέτει συνολικά 40 μαχητικά MiG-29, εκ των οποίων μόνο τα 29 βρίσκονται σε λειτουργία.
Στα τέλη Μαρτίου, η Σλοβακία έστειλε επίσης τέσσερα MiG-29 στο Κίεβο. Συνολικά, η Μπρατισλάβα συμφώνησε να παράσχει 13 μαχητικά. Τα υπόλοιπα αεροσκάφη θα πρέπει να παραδοθεί «τις επόμενες εβδομάδες». Στο Κρεμλίνο, αυτές οι αποφάσεις ονομάστηκαν «απόρριψη παλαιού, περιττού εξοπλισμού».
Την 1η Απριλίου, τα Σκόπια επιβεβαίωσαν επίσημα την απόφασή τους να προμηθεύσει την Ουκρανία με 12 επιθετικά ελικόπτερα Mi-24. Έως και 6 από αυτά φέρεται να αναβαθμίστηκαν. Τα αεροσκάφη προσαρμόστηκαν για αλληλεπίδραση με το ΝΑΤΟ. Τα ελικόπτερα έλαβαν νέα αεροηλεκτρονικά, σύστημα νυχτερινής όρασης Aviators, σύστημα πλοήγησης και υπέρυθρο φωτισμό. Τα Σκόπια αγόρασαν αυτά τα ελικόπτερα από την Ουκρανία το 2001, όταν το Κίεβο πουλούσε παλιό σοβιετικό στρατιωτικό εξοπλισμό. Τώρα το Κίεβο προσπαθεί να πάρει πίσω τα ελικόπτερα του.
Νωρίτερα αναφέρθηκε ότι τα Σκόπια μεταφέρουν τέσσερα επιθετικά αεροσκάφη Su-25 στην Ουκρανία, τα οποία αγοράστηκαν επίσης από το Κίεβο. Το αεροσκάφος δεν έχει πετάξει από το 2004. Τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι Ουκρανοί στρατιωτικοί μηχανικοί με ναζιστικά σύμβολα εντοπίστηκαν να επιθεωρούν και να επισκευάζουν το Su-25 σε στρατιωτικό αεροδρόμιο στα Σκόπια τον Ιούνιο. Απαντώντας σε επίσημα αιτήματα δημοσιογράφων, το υπουργείο Άμυνας των Σκοπίων ούτε επιβεβαιώνει ούτε διαψεύδει πληροφορίες για μεταφορά επιθετικών αεροσκαφών στο Κίεβο.
Στις 3 Απριλίου, ο εκπρόσωπος Τύπου της Διοίκησης της Αεροπορίας της AFU δήλωσε ότι ο ουκρανικός στρατός έχει ήδη τρεις ταξιαρχίες μαχητικών MiG-29 και δύο ταξιαρχίες Su-27 σε υπηρεσία. Παράλληλα, σημείωσε ότι πρόκειται για παλιά σοβιετικά μαχητικά τέταρτης γενιάς, που είναι ηθικά και σωματικά ξεπερασμένα. Μία ταξιαρχία περιλαμβάνει τρεις μοίρες των 12 αεροσκαφών η καθεμία. Δηλαδή να είναι περίπου 108 μαχητικά σε 3 ταξιαρχίες. Ωστόσο, ουκρανικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι υπάρχουν μόνο 72 αεροσκάφη MiG-29 στις ουκρανικές ταξιαρχίες.
Έτσι, αυτές οι ταξιαρχίες πιθανότατα δεν είναι ακόμη ολοκληρωμένες. Η ουκρανική Πολεμική Αεροπορία έχασε πολλά αεροσκάφη και επαγγελματίες πιλότους από την έναρξη της ρωσικής εισβολής. Η ρωσική αεράμυνα εξακολουθεί να αναχαιτίζει ουκρανικά αεροσκάφη σχεδόν σε καθημερινή βάση. Χωρίς την καταστολή της ρωσικής αεράμυνας, κάτι που δεν είναι δυνατό χωρίς την άμεση εμπλοκή των δυνάμεων του ΝΑΤΟ, ο αριθμός των ξένων αεροσκαφών που αποστέλλονται στην Ουκρανία δεν παίζει κανέναν σημαντικό ρόλο.