Η δημιουργία μελλοντικά ενός ενιαίου αντιαεροπορικού συστήματος σε χαμηλό, μέσο και μεγάλο υψόμετρο με τους εγχώριους τουρκικούς αντιαεροπορικούς πυραύλους HISAR A+, HISAR O+, και SIPER αντίστοιχα, είναι κάτι πολύ φιλόδοξο από τους Τούρκους αλλά και ταυτόχρονα κάτι που θα πρέπει να μας προβληματίσει.
Πάντως δεν μας προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι, το τελευταίο χρονικό διάστημα πρίν και αμέσως μετά την άφιξη των πρώτων 6 Rafale στην Ελλάδα, αλλά και μεσούσης μείζονος οικονομικής κρίσης στην Τουρκία, ανακοινώνονται από το Ερντογανικό καθεστώς και τα "παπαγαλάκια του " στα ΜΜΕ της χώρας ,ότι μεγάλα project της πολεμικής τους βιομηχανίας ευοδώνονται, προκειμένου να ανακουφίσουν την τουρκική κοινή γνώμη.
Η αεράμυνα της Τουρκίας είναι γεγονός ότι, είναι εξαιρετικά ασθενής και προβληματική στην παρούσα φάση , αλλα και ακόμη στην περίπτωση υλοποίησης των τουρκικών ονείρων για δημιουργία δικής τους αεράμυνας, αυτή θα υπολείπεται της Ελληνικής.
Οι εικόνες ενός νέου υβριδικού συστήματος αεράμυνας της ASELSAN κοινοποιήθηκαν με Τουρκικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Οι εικόνες θεωρείται ότι περιλαμβάνονται στα αρχεία της αίτησης διπλώματος ευρεσιτεχνίας. Αν και δεν υπήρχε επίσημη δήλωση για το έργο, οι εργασίες για ένα υβριδικό σύστημα αεράμυνας ήταν σε εξέλιξη.
Το όχημα ANADOLU ISUZU Seyit 8×8 βασίζεται στη σχεδίαση, η οποία περιλαμβάνει ένα πυροβόλο των 35 χλστ. ικανό να χρησιμοποιεί πυρομαχικά σωματιδίων και 4 πυραύλους αεράμυνας παράγωγα BOZDOĞAN ή GÖKDOĞAN.
Ως αισθητήρας, ξεχωρίζουν το ραντάρ ελέγχου πυρός στον πυργίσκο και το ραντάρ AESA 4 συστοιχιών στο όχημα. Ο Γενικός Διευθυντής της TÜBİTAK SAGE Gürcan Okumuş, ανακοίνωσε ότι υπάρχουν μελέτες για τη χρήση των πυραύλων GÖKDOĞAN και BOZDOĞAN από ξηρά.
Η ASELSAN διαθέτει επίσης μια δεύτερη υβριδική ιδέα. Η ισχύς πυρός αυτής της παλαιότερης ιδέας, αποτελείται από 2 πυροβόλα των 35 mm, 12 πυραύλους αεράμυνας χαμηλού ύψους και το σύστημα İHTAR Anti-UAV. Σε αυτήν την ιδέα, η οποία μπορεί να θεωρηθεί πιο φορτωμένη και δαπανηρή, υπάρχει ένα ραντάρ αναζήτησης MAR PESA αντί για 4 ραντάρ AESA.
Ενώ το περιστρεφόμενο ραντάρ αναζήτησης τύπου MAR στο AIC ή το HİSAR-A και τα ραντάρ ελέγχου πυρός στα οχήματα KORKUT, περιλαμβάνονται στην τρέχουσα αρχιτεκτονική αεράμυνας χαμηλού ύψους της Τουρκίας, το νέο υβριδικό σύστημα αεράμυνας διαθέτει τα ραντάρ αναζήτησης και ελέγχου πυρός στο ίδιο όχημα.
Ενώ οι δυνατότητες καταστροφής κατανέμονται για να καλύψουν δύο διαφορετικά στρώματα στα συστήματα HİSAR-A και KORKUT, το υβριδικό σύστημα αεράμυνας της ASELSAN καλύπτει και τα δύο στρώματα.
Τα υβριδικά συστήματα αεράμυνας, τα οποία έχουν τις κοινές δυνατότητες ενός συστήματος σε μια ενιαία πλατφόρμα, μπορούν να καλύψουν δύο ή περισσότερα στρώματα ταυτόχρονα στην αεράμυνα. Αυτά τα συστήματα έχουν επίσης, το πλεονέκτημα της ταχείας ανάπτυξης για την άμυνα κρίσιμων περιοχών/συνοδειών.
Εμείς σε όποια των περιπτώσεων κρατάμε πολύ μικρό καλάθι στα όσα διατυμπανίζουν οι Τούρκοι, αφού η οικονομία τους βαδίζει από το κακό στο χειρότερο και η υλοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων μιας χώρας, προϋποθέτει οικονομική ευρωστεία, την οποία η Τουρκία δεν έχει.