Σε μια ιστορική κίνηση, η Φινλανδία άνοιξε τον εναέριο χώρο της για αποστολές επιτήρησης και πληροφοριών του ΝΑΤΟ, επιτρέποντας στη συμμαχία να παρακολουθεί πιο στενά τις ρωσικές δραστηριότητες στην περιοχή.
Ανοίγοντας τον εναέριο χώρο της για αποστολές επιτήρησης και πληροφοριών του ΝΑΤΟ, η Φινλανδία ελπίζει να ενισχύσει την επίγνωση της κατάστασης και την αποτρεπτική της στάση στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας. Ελπίζει επίσης, να συμβάλει στην περιφερειακή σταθερότητα και ασφάλεια με την ανταλλαγή πληροφοριών με άλλους εταίρους.
Μετά από δύο επεισόδια με τη ρωσική αεροπορία, οι αποστολές πληροφοριών που εκτελούνται υπό το ΝΑΤΟ στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας θα γίνουν πιο περίπλοκες.
Έτσι, μετά τη σύγκρουση ενός μαχητικού αεροσκάφους Su-27 «Flanker» με ένα αμερικανικό αεροσκάφος MQ- 9 Reaper, την περασμένη εβδομάδα, το Πεντάγωνο επανεκτίμησε την ισορροπία «οφέλους/κινδύνου» τέτοιων επιχειρήσεων, και αποφάσισε ότι τα drones του θα πετούσαν στο εξής νοτιότερα της Κριμαίας.
Προηγουμένως, και μη θέλοντας να εγκαταλείψει την εκτέλεση αποστολών πληροφοριών κοντά στα εδάφη που ελέγχονται από τις ρωσικές δυνάμεις στην Ουκρανία, μετά από ένα περιστατικό στο οποίο ένα Su-27 εκτόξευσε έναν πύραυλο αέρος-αέρος κοντά σε ένα από τα RC -135 Rivet Joint, η Βασιλική Αεροπορία έχει τώρα τα «κατασκοπευτικά» αεροπλάνα της συνοδευόμενα από μαχητικά Eurofighter Typhoon.
Τούτου λεχθέντος, οι αποστολές πληροφοριών στην περιοχή της Βαλτικής (και πέρα από αυτήν), είναι πιθανό να είναι λιγότερο ταραχώδεις και σίγουρα ευκολότερες στο μέλλον. Και αυτό χάρη στη Φινλανδία, της οποίας η ένταξη στο ΝΑΤΟ είναι επικείμενη μετά το πράσινο φως από την Τουρκία και την Ουγγαρία (που ακόμα εμποδίζουν τη Σουηδία).
Το Ελσίνκι άνοιξε τον εναέριο χώρο του, σε ένα RC-135 Rivet Joint της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, προκειμένου να του επιτρέψει να συλλέγει πληροφορίες σημάτων (αναχαίτιση ραδιοεπικοινωνιών και σημάτων που εκπέμπονται από τα εχθρικά ραντάρ), κοντά στα σύνορα με τη Ρωσία.
Το εν λόγω RC-135 Rivet Joint απογειώθηκε από το Ηνωμένο Βασίλειο και πέταξε πάνω από την Ολλανδία και τη Γερμανία, πριν περάσει από τον ρωσικό θύλακα του Καλίνινγκραντ κατά την άφιξή του στη Λιθουανία. Στη συνέχεια συνέχισε το δρόμο του προς το Ελσίνκι, πριν ακολουθήσει δύο φορές (μία στο εξωτερικό ταξίδι, μία άλλη στο δρόμο της επιστροφής) μέρος των 1340 χιλιομέτρων των συνόρων μεταξύ Φινλανδίας και Ρωσίας.
Τέτοιες αποστολές είναι βέβαιο ότι θα ενταθούν στο μέλλον. Παρόμοιες πτήσεις στον εναέριο χώρο της Φινλανδίας θα πραγματοποιούνται επίσης, στο μέλλον, με διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών, επανδρωμένα ή μη επανδρωμένα. «Αυτές οι πτήσεις πραγματοποιούνται υπό εθνική διεύθυνση και επίβλεψη, σύμφωνα με τους φινλανδικούς νόμους και κανονισμούς», ανέφερε το φινλανδικό υπουργείο Άμυνας.
Αυτές οι αποστολές πληροφοριών θα είναι ακόμη πιο σημαντικές, αφού η Μόσχα υποσχέθηκε να ενισχύσει τη δυτική στρατιωτική της περιφέρεια, μετά την ανακοίνωση της υποψηφιότητας της Φινλανδίας για το ΝΑΤΟ.
«Οι πτητικές λειτουργίες με διεθνείς εταίρους, αποτελούν μέρος της κανονικής διμερούς και πολυμερούς συνεργασίας. Αυτές οι πτήσεις θα καταστήσουν δυνατή την ανάπτυξη της διαλειτουργικότητας, τη βελτίωση της κοινής επίγνωσης της κατάστασης και την ενίσχυση της εθνικής άμυνας», αναφέρει το φινλανδικό υπουργείο Άμυνας.
Υπενθυμίζουμε ότι, όσον αφορά τον ηλεκτρονικό πόλεμο, οι φινλανδικές αεροπορίες διαθέτουν πολύ περιορισμένους πόρους, με βάση το αεροσκάφος CASA C-295M.