Ο Temel Kotil, Γενικός Διευθυντής της Τουρκικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (TUSAŞ), δήλωσε ότι υπάρχουν χώρες που θέλουν να συμμετάσχουν στο έργο του Εθνικού Αεροσκάφους Μάχης, ενώ παράλληλα τόνισε ότι, η Τουρκία θα μπορούσε να αναλάβει τον εκσυγχρονισμό των F-16 Block 70 στην παραγωγή ή τη συναρμολόγηση από τις ΗΠΑ ( αντίστοιχα στην Ελλάδα η ΕΑΒ).
«Είπαμε ότι φιλοδοξούμε με την κατασκευαστική μας ικανότητα. Είπαμε στη Lockheed Martin ότι, μπορούσαμε να συναρμολογήσουμε το F-16. Από εκεί ήρθαν οι ομάδες και είδαν τι κάναμε. Αν μας επιτρέψουν, μπορούμε να το κάνουμε και θα θέλαμε να το κάνουμε», ανέφερε.
Ως παράδειγμα ανέφερε πως έχουν (Τουρκία) πραγματοποιήσει τη δομική ενίσχυση των Block 30s με την υποστήριξη της Lockheed Martin και αυτό σημαίνει ότι, μπορούν να βελτιωθούν ακόμη περισσότερο.
Ο Temel Kotil ανακοίνωσε ότι, το Εθνικό Αεροσκάφος Μάχης TF-X θα ολοκληρωθεί στο τέλος των επόμενων 5 ετών και ότι τα Hürjet και Atak-2 θα παραδοθούν το 2025.
Τονίζοντας ότι ο υπολογιστής πτήσης, τα ηλεκτρονικά συστήματα και τα συστήματα καυσίμων βρίσκονται στο Εθνικό Αεροσκάφος Μάχης, ο Κοτίλ είπε ότι θα ξεκινήσουν τον κινητήρα τις επόμενες ημέρες. Ο Kotil είπε, «Θέλουμε να το πετάξουμε το συντομότερο δυνατό στο τέλος του χρόνου».
Αν συμβεί κάτι τέτοιο θα αποτελεί τεράστια, για τους Τούρκους, ανατροπή των χρονοδιαγραμμάτων. Θα μπορούσε επίσης, μια τέτοια εξέλιξη, να επηρεάσει τον χρόνο ένταξης του αεροσκάφους σε υπηρεσία.
Ενσωματωμένα συστήματα αναζήτησης και παρακολούθησης υπέρυθρων και ηλεκτρο-οπτικής στόχευσης
Ένα άλλο είναι ότι η Τουρκική Αεροδιαστημική Βιομηχανία αναφέρει ότι, η κατασκευή του αρχικού πρωτοτύπου του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους επόμενης γενιάς TF-X, προχωρά σταθερά από τότε που κυκλοφόρησαν οι πρώτες εικόνες του αεροσκάφους πέρυσι .
Σύμφωνα με ξένο μέσο ενημέρωσης, αυτό φέρεται να περιλαμβάνει την εγκατάσταση ενός συστήματος αισθητήρων αναζήτησης και παρακολούθησης υπερύθρων ή IRST, ακριβώς μπροστά από το πιλοτήριο και ένα σύστημα ηλεκτρο-οπτικής στόχευσης πολλαπλών χρήσεων EOTS, κάτω από το εμπρόσθιο τμήμα της ατράκτου.
Κανένα άλλο προηγμένο σχέδιο αεροσκάφους μάχης που βρίσκεται επί του παρόντος ή βρίσκεται σε εξέλιξη, δεν φαίνεται να έχει παρόμοια διαμόρφωση με εντελώς ξεχωριστά εσωτερικά συστήματα IRST και EOTS.
Είτε η πρώτη πτήση έρχεται νωρίς είτε όχι, και ενώ η διαμόρφωση του TF-X θα μπορούσε να αλλάξει περισσότερο όσο περνάει ο καιρός, είναι αξιοσημείωτο ότι φαίνεται να αναδύεται τώρα με ξεχωριστό IRST και EOTS. Αν και το δηλωμένο σχέδιο από τουλάχιστον το 2020 ήταν να ενσωματωθούν και τα δύο αυτά συστήματα στο τζετ, δεν ήταν ακριβώς σαφές πώς θα εγκατασταθούν και τα δύο.
Είναι ενδιαφέρον ότι η φαινομενική εγκατάσταση IRST μοιάζει, σε γενικές γραμμές, με τον τρόπο με τον οποίο το TacIRST της Lockheed Martin έχει ενσωματωθεί στο επιθετικό αεροσκάφος F-5 Advanced Tiger. Το TacIRST στα F-5 διαθέτει αισθητήρα υπερύθρων με σταθερό οπτικό πεδίο πάνω από τη μύτη, αλλά δεν είναι stealth.
Η Τουρκία προσπαθεί να εξισορροπήσει την αεροπορική υπεροχή της Ελλάδας στο Αιγαίο, καθώς με την ολοκλήρωση των F-16 Block 70, των Rafale και την επερχόμενη αγορά των F-35, η κυριαρχία της Ελληνικής πολεμικής αεροπορίας είναι αναμφισβήτητη.
Τα συστήματα IRST επικεντρώνονται στον εντοπισμό και την παρακολούθηση εναέριων απειλών, με την υπέρυθρη υπογραφή τους σε εκτεταμένες εμβέλειες. Τα IRST δεν επηρεάζονται από κανένα χαρακτηριστικό του στοχευόμενου αεροσκάφους που έχουν σχεδιαστεί για να μειώνουν τη διατομή του ραντάρ και είναι απρόσβλητα σε επιθέσεις ηλεκτρονικού πολέμου, που προορίζονται να διαταράξουν τα κύματα ραντάρ και άλλες εκπομπές ραδιοσυχνοτήτων.
Ένα IRST είναι επίσης, ένας απίστευτα ισχυρός σύντροφος για το ραντάρ, όπου μπορούν να συνεργαστούν για να εντοπίσουν, να παρακολουθήσουν και να εμπλέξουν στόχους.
Ένα ενσωματωμένο EOTS, όπως αυτό που συναντάμε σε όλες τις παραλλαγές του F-35 Joint Strike Fighter, μπορεί να έχει κάποιο βαθμό ικανότητας τύπου IRST, αλλά προορίζεται κυρίως να παρέχει μια εικόνα υψηλότερης πιστότητας στόχων και άλλων αντικειμένων ενδιαφέροντος σε μικρότερες εμβέλειες και να ορίσει με λέιζερ αυτούς τους στόχους, εάν χρειάζεται.
Ως εκ τούτου, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για στόχευση εχθρικών δυνάμεων, συμπεριλαμβανομένων στο έδαφος ή στη θάλασσα, καθώς και σε πιο γενικές εργασίες επιτήρησης και αναγνώρισης για να δώσουν στον πιλότο αυξημένη επίγνωση της κατάστασης.
Οι ξεχωριστές δυνατότητες IRST και EOTS στο TF-X, θα μπορούσαν να είναι ωφέλιμες με διάφορους τρόπους. Στην πιο βασική του μορφή, θα έδινε στο αεροσκάφος μια ειδική ικανότητα IRST, ενώ θα επέτρεπε στον πιλότο να χρησιμοποιεί το EOTS για άλλες εργασίες ταυτόχρονα.
Η δικτύωση IRST σε πολλά αεροσκάφη μαζί (μια δυνατότητα που όπως ισχυρίζονται οι Τούρκοι μπορεί να έχει και το TF-X), προσφέρει μια επιλογή για ταχύτερο τριγωνισμό των δεδομένων για τον προσδιορισμό της εμβέλειας, καθώς και απλώς για την παροχή ιχνών υψηλότερης ποιότητας σε έναν στόχο.
Φυσικά, πολλά για το TF-X και τις δυνατότητές του μένουν να φανούν, παρά την προφανή πρόοδο στην κατασκευή του αρχικού πρωτοτύπου και τα σχόλια του Διευθύνοντος Συμβούλου της TUSAS, Kotil, σχετικά με την ταχύτητα με την οποία η εταιρεία ελπίζει τώρα να απογειώσει αυτό το τζετ στον αέρα.
Συγκεκριμένα, δεν είναι ακόμη απολύτως σαφές ποιοι κινητήρες θα χρησιμοποιηθούν στο μαχητικό. Το δηλωμένο σχέδιο, ήταν η χρήση κινητήρων Pratt & Whitney F110, εκδόσεις των οποίων συναρμολογούνται κατόπιν άδειας στην Τουρκία, τουλάχιστον για τα αρχικά πρωτότυπα, αλλά η ψυχρότητα τα τελευταία χρόνια στις σχέσεις ΗΠΑ-Τουρκίας έχει δημιουργήσει πιθανά εμπόδια. Το τελικό σχέδιο της TUSAS, είναι να χρησιμοποιήσει εγχώρια ανεπτυγμένους κινητήρες για την τροφοδοσία των τζετ.
Ακόμα κι αν το TF-X κατακτήσει τον ουρανό για πρώτη φορά φέτος, ενώ αυτό θα ήταν ένα τεράστιο επίτευγμα, είναι μόνο ένα μέρος της διαδικασίας ανάπτυξης. Θα χρειαστεί ακόμη πολλή δουλειά για την ενσωμάτωση και την απόδειξη των διαφόρων συστημάτων του αεροσκάφους, συμπεριλαμβανομένων των IRST και EOTS, καθώς και τεράστιες ποσότητες κώδικα λογισμικού και άλλων στοιχείων που είναι απαραίτητα για την ενεργοποίηση βασικών δυνατοτήτων όπως η σύντηξη αισθητήρων.