Μερικά μαχητικά αεροσκάφη έχουν μείνει στην ιστορία ως τα πιο γρήγορα , τα πιο ακριβά ή τα πιο προηγμένα . Ωστόσο, τα νούμερα στην υπηρεσία έχουν επίσης σημασία.
Φυσικά, σύμφωνα με το AeroTime, πρέπει να συμπεριληφθούν αρκετές επιφυλάξεις καθώς συλλέγουμε τα δεδομένα. Ίσως δεν μάθουμε ποτέ με βεβαιότητα ακριβείς αριθμούς. Μερικά από τα αεροσκάφη μπορεί να μην είναι επιχειρησιακά, να χάνονται στη μάχη ή να χρησιμοποιούνται για ανταλλακτικά. Ωστόσο, αυτοί οι αριθμοί είναι όσο πιο κοντά μπορούμε να φτάσουμε στην αλήθεια.
10. Northrop F-5: πάνω από 400
Ένα από τα παλαιότερα τζετ σε αυτόν τον κατάλογο, το F-5 αναπτύχθηκε στη δεκαετία του 1950 και έχει δει πολλές συγκρούσεις από τότε. Από τα περισσότερα από 2.600 που κατασκευάστηκαν, λίγο περισσότερα από 400 εξακολουθούν να θεωρούνται επιχειρησιακά, τα περισσότερα από τα οποία υπηρετούν μεταξύ άλλων με τις αεροπορικές δυνάμεις της Βραζιλίας, του Ιράν, της Νότιας Κορέας και της Ταϊβάν.
Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ο πραγματικός αριθμός των επιχειρησιακών F-5 να είναι πολύ μικρότερος, καθώς τα περισσότερα από αυτά τα αεροσκάφη είναι εξαιρετικά παλιά.
9. Eurofighter Typhoon: πάνω από 570
Δημιουργημένο ως κοινό ευρωπαϊκό μαχητικό αεροσκάφος, το Eurofighter Typhoon δεν λειτουργεί μόνο από ευρωπαϊκές αεροπορικές δυνάμεις (ισπανική, γερμανική, ιταλική, αυστριακή και Βασιλική Πολεμική Αεροπορία του Ηνωμένου Βασιλείου), αλλά και από πολλές χώρες της Μέσης Ανατολής. Έχει εξαχθεί στο Κατάρ, το Ομάν, τη Σαουδική Αραβία και το Κουβέιτ.
Επιπλέον, το τζετ είναι ακόμα σε παραγωγή και οι χώρες συνεχίζουν να κάνουν παραγγελίες για αυτό. Έτσι, οι αριθμοί του είναι πιθανό να αυξηθούν για τα επόμενα χρόνια.
8. Chengdu J-10: πάνω από 580
Ένα τζετ τέταρτης γενιάς που σχεδιάστηκε από την Κίνα τη δεκαετία του 1990, το J-10 έγινε γρήγορα ένας από τους πιο δημοφιλείς τύπους αεροσκαφών στον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό της Κίνας. Ενώ πολύ λίγα J-10 έχουν ποτέ εξαχθεί (το Πακιστάν είναι η μόνη άλλη χώρα που τα έχει παραλάβει ), έχει κατασκευαστεί αρκετά μεγάλος αριθμός.
Λόγω της μυστικότητας της Κίνας, δεν μπορούμε πραγματικά να πούμε πόσα από αυτά τα αεροσκάφη έχουν κατασκευαστεί. Οι εκτιμήσεις κυμαίνονται από 200 έως σχεδόν 600, αν και υψηλότεροι αριθμοί είναι πιο πιθανό να ισχύουν, καθώς η παραγωγή του αεροσκάφους βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη τα τελευταία χρόνια.
7. Lockheed Martin F-35 Lightning II: πάνω από 750
Το μόνο μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς σε αυτόν τον κατάλογο, το F-35 προοριζόταν να αντικαταστήσει προηγούμενα αεροσκάφη όπως το F-16, το F/A-18 και το Harrier σε διάφορους κλάδους του αμερικανικού στρατού. Πολλές άλλες χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, το Ισραήλ, η Αυστραλία, η Γερμανία και άλλες, παρήγγειλαν επίσης το τζετ, και ήταν μια τεράστια επιτυχία στις εξαγωγές.
Αν και πρωτοποριακό από πολλές απόψεις, αρχικά το F-35 είχε μια σειρά από προβλήματα και η ανάπτυξή του ξεπέρασε κατά πολύ τον προϋπολογισμό του. Ωστόσο, με τα προβλήματα που έχουν πλέον ξεπεραστεί, η Lockheed Martin συνέχισε να αυξάνει την παραγωγή του αεροσκάφους, επομένως, οι αριθμοί αυξάνονται με συνεχή ρυθμό.
6. Οικογένεια MiG-29: πάνω από 800
Η σοβιετική απάντηση στο F-16, το MiG-29 Fulcrum ήταν ένα σχετικά ελαφρύ και φθηνό μαχητικό αεροσκάφος, που προοριζόταν να συμπληρώσει το βαρύτερο Su-27. Εξήχθη σε όλο τον κόσμο και παραμένει λειτουργικό σε πολλές χώρες, με δεσμούς του παρελθόντος με την ΕΣΣΔ.
Στη δεκαετία του 2000, η Ρωσία ανέπτυξε μια αναβαθμισμένη έκδοση του τζετ, το MiG-35. Ωστόσο, δεν ήταν επιτυχής και έγιναν πάνω από δώδεκα. Εν τω μεταξύ, ο παγκόσμιος στόλος των παλαιών MiG-29 συνεχίζει να μειώνεται, καθώς πολλά Fulcrum αποσύρονται, ενώ άλλα καταστρέφονται κατά τη διάρκεια διεθνών συγκρούσεων, όπως ο συριακός εμφύλιος πόλεμος και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
5. McDonnel Douglas F/A-18 Hornet: πάνω από 820
Αναπτύχθηκε ως ελαφρύ μαχητικό αεροσκάφος και επιθετικό αεροσκάφος για το Ναυτικό των Ηνωμένων Πολιτειών (USN), το F/A-18, γνωστό και απλά ως F-18, εξήχθη επίσης στην Αυστραλία, τον Καναδά, την Ισπανία και άλλες χώρες, χρησιμοποιείται δε ως κανονικό μαχητικό αεροσκάφος.
Στη δεκαετία του 1990 αναπτύχθηκε μια βαριά αναβαθμισμένη έκδοση, το F/A-18E/F Super Hornet, η οποία εξακολουθεί να είναι στην παραγωγή. Εν τω μεταξύ, το USN είχε αρχίσει να αποσύρει τις παλιές εκδόσεις A, B, C και D, αντικαθιστώντας τις με τις νέες παραλλαγές που κυκλοφόρησαν. Έτσι, παρόλο που παρήχθησαν περισσότερα από 2.000 Hornet, λιγότερα από τα μισά παραμένουν σε λειτουργία.
4. McDonnel Douglas F-15 Eagle: πάνω από 960
Όχι μόνο ένα από τα πιο δημοφιλή, το F-15 θεωρείται το πιο επιτυχημένο μαχητικό αεροσκάφος που κατασκευάστηκε ποτέ. Σημείωσε περισσότερες από 100 νίκες σε αερομαχίες, ενώ στην πραγματικότητα δεν καταρρίφθηκε ποτέ από άλλα αεροσκάφη.
Εκτός από τις ΗΠΑ, μεγάλος αριθμός F-15 λειτουργεί από το Ισραήλ, την Ιαπωνία, το Κατάρ, τη Νότια Κορέα, τη Σαουδική Αραβία και τη Σιγκαπούρη. Το τζετ εξακολουθεί να παράγεται ως Boeing F-15EX σε σχετικά μικρό αριθμό.
3. Οικογένεια MiG-21: πάνω από 1.100
Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι, το MiG-21 δεν είναι μόνο ένα από τα παλαιότερα μαχητικά αεροσκάφη που βρίσκονται ακόμη σε υπηρεσία , αλλά και ένα από τα πιο δημοφιλή. Στα χαρτιά, περισσότερα από 330 πρωτότυπα MiG-21 εξακολουθούν να λειτουργούν σε όλο τον κόσμο, καθώς και περισσότερα από 440 από τα κινεζικά αντίγραφά του, που ονομάζονται Chengdu J-7, και παρόμοιος αριθμός Chengdu F-7, εκδόσεις εξαγωγής του το J-7.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να έχετε κατά νου ότι αυτοί οι αριθμοί είναι πολύ πιθανό να είναι λάθος. Πολλά από τα αεροσκάφη είναι εξαιρετικά παλιά και πιθανότατα δεν είναι σε καλή κατάσταση, επομένως το MiG-21 θα πρέπει πιθανώς να κατατάσσεται μερικές θέσεις χαμηλότερα. Αλλά δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να το γνωρίζουμε με βεβαιότητα.
2. Οικογένεια Sukhoi Su-27: πάνω από 1.200
Το Sukhoi Su-27 Flanker, που αναπτύχθηκε στη Σοβιετική Ένωση ως απάντηση στο F-15, ήταν εξαιρετικά δημοφιλές και επιτυχημένο. Γέννησε μια τεράστια οικογένεια, με τη Sukhoi να συνεχίζει να παράγει αναβαθμισμένες εκδόσεις όπως το Su-30, το Su-34 και το Su-35, ενώ η Κίνα ανέπτυξε αρκετά εγχώρια αντίγραφα όπως το Shenyang J-11 και το J-16 .
Μόνο περίπου 400 αυθεντικά Su-27 παραμένουν επιχειρησιακά σήμερα και ο αριθμός αυτός μειώνεται. Ωστόσο, τα παράγωγα του Flanker εξακολουθούν να παράγονται σε μεγάλους αριθμούς και να εξάγονται σε όλο τον κόσμο. Ως αποτέλεσμα, είναι πιθανό ότι αυτό το τζετ θα παραμείνει στους ουρανούς για τις επόμενες δεκαετίες.
1. General Dynamics F-16 Fighting Falcon: πάνω από 2.100
Αρχικά αναπτύχθηκε ως φθηνότερο και ελαφρύτερο αντίστοιχο του F-15, το F-16 έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή και πιο αναγνωρίσιμα μαχητικά αεροσκάφη στον κόσμο, με περισσότερα από 4.500 να έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα. Ο τύπος παραμένει στην παραγωγή μέχρι σήμερα.
Καθώς τα παλιά F-16 συνεχίζουν να αποσύρονται, νέες και αναβαθμισμένες εκδόσεις μπαίνουν στην παραγωγή. Επιπλέον, όλο και περισσότερες χώρες συνεχίζουν να παραγγέλνουν το αεροσκάφος.
Σύμφωνα με τον σημερινό κατασκευαστή Lockheed Martin, οι γραμμές παραγωγής F-16 είναι υπερβολικά καταπονημένες, η εταιρεία δεν μπορεί να συμβαδίσει με τις παραγγελίες και έχει αναγκαστεί να καθυστερήσει ορισμένες πολυαναμενόμενες παραδόσεις .
Χρησιμοποιείται από περισσότερες από 20 χώρες και είναι σίγουρα, το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο μαχητικό αεροσκάφος στον κόσμο και πιθανότατα, θα παραμείνει σε αυτή τη θέση για το άμεσο μέλλον.