Μετά το εμπάργκο που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ στην Τουρκία, η Άγκυρα πάτησε το κουμπί για άλλες εναλλακτικές λύσεις και είχε ξεκινήσει μια νέα διαδικασία με τη Νότια Κορέα. Στο πλαίσιο αυτό, στις αρχές του τρέχοντος έτους είχε πραγματοποιηθεί σημαντική επίσκεψη από τη Νότια Κορέα στην Τουρκία. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, αναμένετο να υπογραφεί μνημόνιο συνεννόησης για την προμήθεια κινητήρα του άρματος ALTAY από τη Νότια Κορέα.
Μάλιστα σε άρθρο μας αναφέραμε ότι, ο υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου, είχε υπογράψει επιστολή προθέσεων με τους συνομιλητές του σχετικά με τον κινητήρα και τα συστήματα μετάδοσης του τανκ, κατά την επίσκεψή του στη Νότια Κορέα.
Σε μια αρνητική εξέλιξη για την Τουρκία ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Χουλουσί Ακάρ, δήλωσε κατά τις διαπραγματεύσεις για τον προϋπολογισμό στο κοινοβούλιο στις 22 Νοεμβρίου ότι, ο κινητήρας και τα συστήματα μετάδοσης για τα εγχώρια άρματα μάχης και το πυροβολικό δεν μπορούν να προμηθεύονται, επικρίνοντας ξένες χώρες χωρίς να τις αναφέρει ονομαστικά.
Ισχυριζόμενος ότι η κυβέρνηση είχε κάνει κάθε είδους πολιτικές, στρατιωτικές και εμπορικές προσπάθειες για να προμηθευτεί κινητήρες και συστήματα μετάδοσης από το εξωτερικό, για τη μαζική παραγωγή του οβιδοφόρου Fırtına και του τανκ Altay, ο Akar είπε: «Δυστυχώς, αυτή η διαδικασία έχει επηρεαστεί αρνητικά και έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις λόγω φραγμών που υψώθηκαν από ορισμένες χώρες».
Το έργο Altay είναι το πρώτο κύριο πρόγραμμα ανάπτυξης αρμάτων μάχης της Τουρκίας, το οποίο περιλαμβάνει ηλεκτρονικά συστήματα διοίκησης και ελέγχου, πυροβόλο 120 χιλιοστών και πανοπλία, τα οποία θα κατασκευαστούν από Τούρκους αμυντικούς εργολάβους.
Παρά το γεγονός ότι φέρεται το Altay να είναι τουρκικό, εντούτοις φέρει σε μεγάλο βαθμό ξένα και όχι εγχώριας κατασκευής εξαρτήματα.
Συγκεκριμένα, στο άρμα Altay επιχειρείται από τους Τούρκους να αντιγραφεί ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων που χρησιμοποιεί το άρμα K2 της Νότιας Κορέας, πάνω στον γερμανικό σχεδιασμό και φιλοσοφία για τα άρματα.
Αυτό το "πάντρεμα" μπορεί να αποδειχθεί αδύνατο
Ο Ακάρ πρόσθεσε ότι εκτός από τις προσπάθειες για προμήθειες από το εξωτερικό, συνεχίζονται οι εργασίες για την εγχώρια παραγωγή κινητήρων και συστημάτων μετάδοσης.
Εν τω μεταξύ, ο İsmail Demir, επικεφαλής της Προεδρίας της Αμυντικής Βιομηχανίας (Savunma Sanayii Baskanligi, SSB), είπε σε κρατικό τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων τον Σεπτέμβριο ότι, είχαν ενσωματώσει συστήματα ισχύος που εισήχθησαν από την Κορέα στο τανκ, προσθέτοντας ότι οι δοκιμές είχαν ήδη ξεκινήσει.
Οι στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες, ωστόσο, έχουν επιφυλάξεις σχετικά με τους κινητήρες και τα συστήματα μετάδοσης που αναπτύχθηκαν από τις κορεατικές εταιρείες Hyundai Doosan Infracore και S&T Dynamics. Λένε ότι, το κορεατικό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να είναι ασύμβατο με το τανκ Altay και ότι η λύση μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από το αναμενόμενο. Αναφέρουν επίσης ότι, ακόμη και η Κορέα προτιμά τον γερμανικό κινητήρα που χρησιμοποιήθηκε προηγουμένως στα πρώτα πρωτότυπα του Altay στα εγχώρια άρματα μάχης.
Ο Ακάρ είχε υποστηρίξει προηγουμένως ότι, η καλύτερη λύση για το έργο ήταν η χρήση γερμανικής τεχνολογίας, μετά από συνάντηση με την υπουργό Άμυνας της Γερμανίας Annegret Kramp Karrenbauer τον Φεβρουάριο του 2021 στο Βερολίνο.
«Το Altay αναπτύχθηκε με βάση έναν γερμανικό κινητήρα. Η εύρεση εναλλακτικού κινητήρα από άλλη χώρα και η ενσωμάτωσή του στο ρεζερβουάρ δεν είναι απλή υπόθεση. Ο σχεδιασμός της δεξαμενής, πρέπει να αλλάξει. Ως εκ τούτου, η καταλληλότερη λύση θα ήταν η προμήθεια του γερμανικού συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας», ανέφερε.
Ωστόσο, ο ίδιος ο Ακάρ διευκρίνισε τον Νοέμβριο του 2021 ότι η Γερμανική Rheinmetall δεν θα συμμετείχε στο έργο. Δεν ήταν μυστικό ότι υπήρξαν σοβαρές καθυστερήσεις στο έργο, λόγω του αδήλωτου εμπάργκο όπλων της γερμανικής κυβέρνησης που ξεκίνησε ως αντίδραση στις στρατιωτικές επεμβάσεις της Τουρκίας στη Συρία τα τελευταία χρόνια.
Όσον αφορά το 16χρονο έργο που έχει μετατραπεί σε αίνιγμα, ο Ερντογάν απέρριψε την προσφορά μιας ιδιωτικής εταιρείας, που είχε ήδη παραγάγει ένα πρωτότυπο και ήταν έτοιμη για μαζική παραγωγή. Ωστόσο, συνήψε σύμβαση με μια άλλη εταιρεία που ανήκε σε επιχειρηματία του στενού του κύκλου, προκαλώντας μεγάλη διαμάχη το 2017. Ο Ερντογάν έχει ανακοινώσει πολλές φορές ότι, η μαζική παραγωγή του τανκ Altay θα ξεκινήσει σύντομα, αναφέροντας διάφορες ημερομηνίες.
Οι τουρκικές χερσαίες δυνάμεις βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο πυροβολικό Fırtına σε διασυνοριακές επιχειρήσεις, ειδικά στη Συρία, για να παρέχουν κάλυψη στα στρατεύματά της και να καταστείλουν τα εχθρικά πυρά.
Η Τουρκία, ήθελε επίσης να τα εξάγει σε άλλες χώρες αλλά εμποδίστηκε από τη Γερμανία. Σύμφωνα με τον Ακάρ, έξι Fırtına κατασκευάστηκαν στην Τουρκία το 2021. Ωστόσο, κατασκευάστηκαν χρησιμοποιώντας κινητήρες που είχαν εισαχθεί από παλιά, για την ανάπτυξη πρωτοτύπων.