Πολλοί επιχειρησιακοί παράγοντες, κάνουν το F-35 δημοφιλές στους Ευρωπαίους εταίρους και συμμάχους των ΗΠΑ. Τον περασμένο Δεκέμβριο, η Φινλανδία ανακοίνωσε ότι θα αγοράσει 64 αεροσκάφη F-35A Lighting II από τη Lockheed Martin για 11,3 δισεκατομμύρια δολάρια για να αντικαταστήσει το στόλο των F/A-18 Hornets.
Ο πιο πρόσφατος αγοραστής ήταν η Ελβετία, η οποία ανακοίνωσε τον Ιούνιο ότι θα αγόραζε 36 F-35A σε μια συμφωνία 5,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων και ανέδειξε τα εντελώς νέα, εξαιρετικά ισχυρά και πλήρως δικτυωμένα συστήματα προστασίας και παρακολούθησης του εναέριου χώρου του αεροσκάφους.
Η Αυστρία πιο κοντά
Εν τω μεταξύ, φαίνεται να επιβεβαιώνεται όλο και περισσότερο ότι η Bundesheer , η οποία εξακολουθεί να προσπαθεί να μεταπωλήσει το Eurofighter EF-2000 Typhoon Tranche 1, θα μπορούσε γρήγορα να επισημοποιήσει το ενδιαφέρον της για το αμερικανικό μαχητικό 5ης γενιάς . Πρέπει να ειπωθεί ότι, τέσσερις από τους άμεσους γείτονές της είναι πλέον πελάτες του Lockheed-Martin F-35A Lightning II και ότι μια αγορά προς την κατεύθυνση του, θα ενίσχυε τους δεσμούς μαζί τους . Ωστόσο, δεν τίθεται ακόμη θέμα παραβίασης της αρχής της ουδετερότητάς της για την Αυστρία.
Αλλά εδώ και περίπου τρεις μήνες, ακόμη και ο τοπικός Τύπος έχει εμπλακεί και το αεροπλάνο του οποίου το όνομα εμφανίζεται πιο συχνά στις στήλες των εφημερίδων, είναι αυτό της Lockheed-Martin F-35A Lightning II.
«Δεν είστε υποχρεωμένοι να μεταδίδεται τον λόγο που εκφράζουν οι λομπίστες». Αυτή ήταν η απάντηση που έδωσε σε δημοσιογράφο ο Michael Bauer, εκπρόσωπος του Bundesheer (Αυστριακές ένοπλες δυνάμεις), όταν ρωτήθηκε για φήμες ότι η Βιέννη σκόπευε να αποκτήσει μαχητικά-βομβαρδιστικά F-35A για να αντικαταστήσει τα δεκαπέντε Eurofighter Typhoon της Πολεμικής Αεροπορίας της (Österreichische Luftstreitkräfte).
Πράγματι, τις τελευταίες ημέρες, αρκετά άρθρα αναφέρουν ότι η Αυστρία (μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά όχι του ΝΑΤΟ), εξέταζε το ενδεχόμενο να αγοράσει F-35A έως το 2030, ιδίως χάρη σε ένα σχέδιο επένδυσης 16,6 δισεκατομμυρίων ευρώ για ωφελήσει τις ένοπλες δυνάμεις της κατά την περίοδο 2023-32.
Μια τέτοια υπόθεση μπορεί να φαίνεται ελκυστική, δεδομένου ότι η Βιέννη είχε ανακοινώσει, το 2017, την πρόθεσή της να αποσύρει από τη λειτουργία τα 15 Eurofighter EF-2000 (από τα 18 που παραγγέλθηκαν το 2003, η παράδοση τριών αντιγράφων είχε στη συνέχεια ακυρωθεί), θεωρώντας ότι η ιδιοκτησία τους το κόστος ήταν πολύ υψηλό. Επιπλέον, γινόταν συζήτηση, για ένα διάστημα, για μεταπώλησή τους στην Ινδονησία… Κάτι που τελικά δεν μπορούσε να γίνει.
Επίσης, τότε, το αυστριακό Υπουργείο Άμυνας δήλωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο απόκτησης νέων μαχητικών για να αντικαταστήσει τόσο τα εκπαιδευτικά Eurofighters όσο και τα εκπαιδευτικά Saab 105OE, των οποίων οι μέρες ήταν «μετρημένες» τότε.
Η αμυντική πολιτική της Βιέννης
Ωστόσο, η αμυντική πολιτική της Βιέννης υπόκειται σε σοβαρούς δημοσιονομικούς περιορισμούς τα τελευταία είκοσι χρόνια, ο κατάλογος του εξοπλισμού που χρειάζονται οι ένοπλες δυνάμεις της είναι μακρύς... Και αυτό, ενώ το πλαίσιο ασφαλείας στην Ευρώπη έχει ανατραπεί από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Να επισημάνουμε ότι, η Αυστρία δεν ήταν ποτέ πραγματικά πολύ πιστός πελάτης των Ηνωμένων Πολιτειών. Όμως οι καιροί αλλάζουν. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, αναμόρφωσε τα σχέδια σε μια Αυστρία όπου η κοινή γνώμη μιλά πλέον όλο και πιο εύκολα, για ένταξη στην Ατλαντική συμμαχία. Απόλυτο ταμπού μέχρι στιγμής. Έχοντας τη δυνατότητα μέσα σε λίγους μήνες, από την επιλογή του μαχητικού stealth της Lockheed-Martin, είναι επομένως τόσο η ευελιξία του όσο και η «αμερικανική ομπρέλα», που θα επέλεγαν οι Βιεννέζοι ηγέτες.
Επίσης, από τα 16,6 δισ. ευρώ που ανακοινώθηκαν, λίγο περισσότερα από τα έξι δισ. θα χρησιμοποιηθούν για την αποκατάσταση των πιο κραυγαλέων ελλειμμάτων παραγωγικής ικανότητας. Το πρόβλημα είναι ότι όλα πρέπει να γίνουν ταυτόχρονα… Και ότι μια αγορά F-35A δεν χωράει σε αυτό το φάκελο.
Εξ ου και η απάντηση του εκπροσώπου του Bundesheer. Το Eurofighter «αναμένεται να είναι σε υπηρεσία τουλάχιστον μέχρι το 2030, πιθανώς το 2035. Και πρόκειται για την επιτάχυνσή του ώστε να μπορεί να κάνει ότι μπορεί», υποστήριξε.
Υποστήριξε ότι, δεδομένου ότι τα αυστριακά EF-2000 ανήκουν στο Tier 1, πιθανότατα θα ήταν θέμα να τα φέρουν στο πρότυπο Tier 4 (δεν έχουν δοθεί ακόμη λεπτομέρειες σχετικά με αυτό το θέμα). Επιπλέον, το επενδυτικό σχέδιο προβλέπει την αγορά τριών μεταχειρισμένων διθέσιων μοντέλων από τη Γερμανία. Τέλος, η Luftstreitkräfte θα πρέπει να εγκαταλείψει τον ενιαίο στόλο πολεμικών (και εκπαιδευτικών) αεροσκαφών. Κάτι που σημαίνει ότι τα Saab 105OE θα αντικατασταθούν τελικά.
Πράγματι, σύμφωνα με τον αυστριακό Τύπο, νέα εκπαιδευτικά αεροσκάφη «θα υποστήριζαν τα Eurofighters στην αποστολή τους να παρακολουθούν τον εναέριο χώρο και να διεξάγουν επιχειρήσεις 24 ώρες την ημέρα».
Ωστόσο, θα έρθει η στιγμή που το EF-2000 θα πρέπει να αντικατασταθεί... Σύμφωνα με το Bundesheer, αυτό το ερώτημα θα αρχίσει να τίθεται μόλις από το 2025.