Ένοπλες Συρράξεις

Τέλος η συμφωνία των σιτηρών; Πώς η επίθεση στη γέφυρα της Κριμαίας αναγκάζει τη Ρωσία να καταλάβει την Οδησσό

Η επίθεση κατά της γέφυρας της Κριμαίας αποκάλυψε ένα σοβαρό ελάττωμα για την ασφάλεια της Ρωσίας στη «συμφωνία σιτηρών». Προβλέπει ότι τα πλοία με σιτηρά επιθεωρούνται μόνο στα Στενά του Βοσπόρου. Το πλοίο με εκρηκτικά που έφυγε από την Οδησσό κατάφερε να μπει με ασφάλεια στον Δούναβη. Η διάρρηξη της «συμφωνίας σιτηρών» δεν θα λύσει το πρόβλημα, καθώς αφού εγκατέλειψε το Φιδονήσι, η Ρωσία έχασε τον έλεγχο αυτού του τομέα της Μαύρης Θάλασσας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ασφαλείας αποκάλυψε τον διοργανωτή και τους δράστες της επίθεσης στη γέφυρα της Κριμαίας - την ευθύνη φέρει ο επικεφαλής της στρατιωτικής υπηρεσίας πληροφοριών της Ουκρανίας, Κιρίλ Μπουντάνοφ (Kirill Budanov). Η FSB ανακάλυψε επίσης τη διαδρομή κίνησης του εκρηκτικού μηχανισμού που εξερράγη στη γέφυρα στις 8 Οκτωβρίου.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το πρώτο στάδιο αυτής της κίνησης. Στις αρχές Αυγούστου, επικίνδυνα εμπορεύματα συνολικού βάρους άνω των 22 τόνων, μεταμφιεσμένα σε ρολά κατασκευαστικής μεμβράνης, μεταφέρθηκαν από το λιμάνι της Οδησσού κατά μήκος της Μαύρης Θάλασσας και περαιτέρω κατά μήκος του Δούναβη στο βουλγαρικό λιμάνι Ρούσε, που βρίσκεται στο βάθη της ηπειρωτικής χώρας. «Βλέπουμε μια κατάφωρη παραβίαση της «συμφωνίας σιτηρών». Το γεγονός ότι ένα στρατιωτικό φορτίο που κατευθύνθηκε κατά της Ρωσικής Ομοσπονδίας έφυγε από την Οδησσό αποτελεί προφανή παραβίαση της συμφωνίας», τόνισε ο Αντρέι Κλίμοφ, Αναπληρωτής Επικεφαλής της Επιτροπής Διεθνών Υποθέσεων του Ομοσπονδιακού Συμβουλίου.

Υπενθυμίζουμε ότι στις 22 Ιουλίου στην Κωνσταντινούπολη, η Ρωσία, η Τουρκία και ο ΟΗΕ υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας για την προμήθεια ρωσικών και ουκρανικών αγροτικών προϊόντων στις αγορές. Η Ουκρανία υπέγραψε το μέρος της συμφωνίας με την Τουρκία και τον ΟΗΕ. Το «grain deal» ολοκληρώθηκε για περίοδο 120 ημερών, έως τον Νοέμβριο, με δυνατότητα παράτασης.

Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, ένα Κοινό Κέντρο Συντονισμού (JCC) με τη συμμετοχή της Ρωσίας, της Τουρκίας και της Ουκρανίας λειτουργεί στην Κωνσταντινούπολη για την παρακολούθηση της εξόδου των πλοίων από την Ουκρανία. Το κύριο πράγμα που πρέπει να προσέξουμε είναι ότι το SCC είναι επιφορτισμένο με το καθήκον επιθεώρησης πλοίων, το οποίο θα πρέπει να αποκλείει τη μεταφορά στρατιωτικού φορτίου. Αλλά η λεπτότητα είναι ότι η επιθεώρηση πραγματοποιείται μόνο στην είσοδο και την έξοδο από τη Μαύρη Θάλασσα. Οι ομάδες SCC που διεξάγουν τις εργασίες επιθεώρησης στα λιμάνια στην περιοχή των τουρκικών στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων.

Το "κόλπο" με τη συμφωνία σιτηρών

Όπως σημειώνει η εφημερίδα VZGLYAD, το πλοίο, που άφησε την Οδησσό στο Ρούσε, κινήθηκε κατά μήκος της ακτογραμμής και στη συνέχεια εισήλθε στον Δούναβη, όπου προχώρησε μέσω ρουμανικού εδάφους στο βουλγαρικό λιμάνι. Η Ουκρανία υποστηρίζει την ενεργό πλοήγηση κατά μήκος του Δούναβη (ο οποίος, ωστόσο, υποφέρει από ουκρανικές νάρκες, που τοποθετήθηκαν στην αρχή κοντά στην Οδησσό και παρασύρονται προς το Δέλτα του Δούναβη). Το κυριότερο είναι ότι το πλοίο που έπλεε από την Οδησσό προς τη Ρούσε δεν υποβλήθηκε σε επιθεώρηση από Τούρκους παρατηρητές στο πλαίσιο της «συμφωνίας σιτηρών». «Τέτοια σκάφη που περνούν κατά μήκος της ακτής, δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Ειδικά αν το πλοίο έπλεε υπό βουλγαρική σημαία. Δύο γειτονικές χώρες του ΝΑΤΟ, η Ρουμανία και η Βουλγαρία, το χρησιμοποιούν αυτό», σημείωσε ο στρατιωτικός ειδικός Βασίλι Νταντίκιν (Vasily Dandykin).

Σύμφωνα με τις Συμφωνίες της Κωνσταντινούπολης, «όλες οι δραστηριότητες στα ουκρανικά χωρικά ύδατα διεξάγονται υπό την εξουσία και ευθύνη της Ουκρανίας» (παράγραφος Γ των «Πρωτοβουλιών για την ασφαλή μεταφορά σιτηρών και τροφίμων από ουκρανικά λιμάνια»). Το σημείο αυτό, που αποκλείει τον εξωτερικό έλεγχο, τονίζεται από την ουκρανική πλευρά. Λόγω έλλειψης ελέγχου, το φορτίο παραδόθηκε στη Βουλγαρία και από εκεί στη Γεωργία δια θαλάσσης ως transit φορτίο στην Αρμενία. Το φορτίο ήταν σφραγισμένο και δεν υποβλήθηκε σε βουλγαρικό ή γεωργιανό τελωνειακό έλεγχο.

«Η απόφαση για απόσυρση από τη «συμφωνία σιτηρών» μετά τις αποκαλυφθείσες συνθήκες θα ληφθεί από την ηγεσία της χώρας μας. Ταυτόχρονα, είναι σαφές ότι η Δύση, εκπροσωπούμενη από τις ΗΠΑ, την ΕΕ και τον ΟΗΕ, δεν έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της βάσει της συμφωνίας», δήλωσε ο βουλευτής Κονσταντίν Ντολγκόφ (Konstantin Dolgov), πρώην Επίτροπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τη Δημοκρατία και το Κράτος Δικαίου και Αναπληρωτής Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Ρωσίας στον ΟΗΕ.

Αλλά αν υποθέσουμε ότι η Ρωσία θα αποσυρθεί από τη συμφωνία, τότε θα είναι αρκετά δύσκολο να ανακτήσει τον έλεγχο του Φιδονησίου και στο βορειοδυτικό τμήμα της Μαύρης Θάλασσας συνολικά.

Στα τέλη Σεπτεμβρίου, η αμερικανική έκδοση του The National Interest σημείωσε, προβλέποντας την πιθανή απάντηση της Ρωσίας στην προώθηση των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας στην περιοχή του Χάρκοβο: «Η Μόσχα μπορεί να ξεκινήσει μια αντεπίθεση, εστιάζοντας στην κατάληψη του λιμένα της Μαύρης Θάλασσας. Οδησσός. Αυτή η πόλη είναι η τελευταία έξοδος της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα και η κατάληψή της θα κάνει την Ουκρανία μια καθαρά χερσαία χώρα. Θα δώσει επίσης στη Ρωσία ένα ασφυκτικό υπόβαθρο στην κύρια οικονομική σωτηρία της Ουκρανίας, καθώς μεγάλο μέρος των εξαγωγών και εισαγωγών του Κιέβου διέρχεται από την Οδησσό. Η απώλεια αυτής της πόλης θα είναι ένα κολοσσιαίο οικονομικό και ψυχολογικό πλήγμα για την Ουκρανία». Σύμφωνα με το The National Interest, «δεδομένου ότι η Ρωσία μετέφερε σημαντικό αριθμό στρατευμάτων και όπλων από την ανατολική Ουκρανία προς τα νότια, ακόμη και πριν από την επίθεση του Κιέβου στα ανατολικά», υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η Οδησσός να είναι πλέον ο κύριος στόχος των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ