Ένοπλες Συρράξεις
Ενημερώθηκε στις:

Φινλανδός Ταγματάρχης EOD για γέφυρα Κριμαίας: Αν η Ουκρανία ήταν πίσω από την έκρηξη, δεν τα κατάφερε- Ποιος ήταν ο στόχος;

Η έκρηξη στη γέφυρα του Κερτς πιθανότατα προκλήθηκε από παγιδευμένο φορτηγό, δήλωσε στο STT ειδικός στα εκρηκτικά. Ο σκοπός της έκρηξης ήταν πιθανώς να διακοπεί η κυκλοφορία ΙΧ, τραίνων και πλοίων ταυτόχρονα, λέει ο Ταγματάρχης ε.α. Μίκα Τίρι (Mika Tyry) των Φινλανδικών Αμυντικών Δυνάμεων.

Η έκρηξη σημειώθηκε το πρωί του Σαββάτου στη γέφυρα που συνδέει τη χερσόνησο της Κριμαίας με τη Ρωσία. Η γέφυρα χτίστηκε μετά την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία το 2014. Δεν υπήρξε καμία βεβαιότητα για τη μέθοδο της έκρηξης. Εκτός από το παγιδευμένο φορτηγό, έχει εκτιμηθεί ότι η αιτία θα μπορούσε να ήταν εκρηκτικά που τοποθετήθηκαν στις κατασκευές της γέφυρας ή κάτω από το κατάστρωμα της γέφυρας.

Σύμφωνα με την εκτίμηση του Τίρι, τα εκρηκτικά είχαν τοποθετηθεί πιθανότατα στο φορτηγό και είχαν ξεκινήσει στην κορυφή του καταστρώματος της γέφυρας. Οι ρωσικές αρχές δήλωσαν επίσης ότι η αιτία της επίθεσης ήταν ένα παγιδευμένο φορτηγό.

Ο εμπειρογνώμονας βασίζει την εκτίμησή του στο πώς φαίνεται να συνέβη η έκρηξη βάσει φωτογραφιών και βίντεο. Σύμφωνα με τον Τίρι, η έκρηξη στη γέφυρα μπορεί να συγκριθεί με την πτώση μιας πέτρας σε μια λίμνη. Δημιουργεί μια κυματική κίνηση που απλώνεται παντού. Με τον ίδιο τρόπο, τα αποτελέσματα της έκρηξης εξαπλώθηκαν σε διαφορετικές πλευρές της γέφυρας, κάτι που φαίνεται, για παράδειγμα, στην κατάρρευση της γέφυρας από πολλά διαφορετικά σημεία.

Μέχρι το 2020, ο Τίρι εργαζόταν στις αμυντικές δυνάμεις της Φινλανδίας. Έχει περισσότερα από 20 χρόνια εμπειρίας στην εκκαθάριση εκρηκτικών και έχει κάνει επίσης έρευνες στον τόπο του εγκλήματος ως ειδικός σε εκρηκτικά για το ίδιο χρονικό διάστημα.

Ο Τίρι υπενθυμίζει ότι όλες οι εκτιμήσεις που δίνει βασίζονται σε πληροφορίες και φωτογραφικά στοιχεία που ελήφθησαν από τα μέσα ενημέρωσης. Δεν έχει εσωτερικές πληροφορίες για το τι συνέβη.

Το χτύπημα ως κίνητρο

Σύμφωνα με τον Τίρι, το φορτηγό φαίνεται να ακολουθούσε ένα τραίνο που ήταν καθ' οδόν από τη Ρωσία προς τη χερσόνησο της Κριμαίας. Το τραίνο μπορεί να μετέφερε καύσιμα μαζί του. Από την έκρηξη πολλά βαγόνια πήραν φωτιά.

Ακολουθώντας το τραίνο και χτυπώντας το θα μπορούσε να ήταν στο επίκεντρο της επίθεσης, εκτιμά ο Τίρι. Ο στόχος θα μπορούσε να ήταν να ανατινάξουμε το φορτηγό και το τραίνο δίπλα του στο σημείο της γέφυρας, από το οποίο η ναυτιλιακή κίνηση υποχωρεί, λέει ο Τίρι.

Εάν η έκρηξη είχε σημειωθεί σε αυτόν τον κόμβο διαφορετικών μέσων, η πρόσκρουση θα είχε προκαλέσει σημαντικές διακοπές στην κυκλοφορία των τραίνων, των πλοίων και της ξηράς. Τώρα, όμως, η έκρηξη έγινε πριν από το σημείο υπονόμευσης της ναυτιλιακής κίνησης, με αποτέλεσμα να διαταραχθεί μόνο η κυκλοφορία των τραίνων και των Ι.Χ.

Σύμφωνα με τον Τίρι, ένας από τους λόγους για την πρόωρη έκρηξη θα μπορούσε να ήταν η εκτίμηση της ταχύτητας του τραίνου, καθώς μπορεί να κινούνταν στη γέφυρα πιο γρήγορα από το αναμενόμενο και το φορτηγό δεν θα μπορούσε να το προλάβει εγκαίρως. Γι' αυτό το φορτηγό μπορεί να είχε ανατιναχθεί νωρίτερα.

Εάν η Ουκρανία βρισκόταν πίσω από την έκρηξη, πιθανότατα δεν πέτυχαν αρκετά στο αρχικό τους σχέδιο.

Η έκρηξη μπορεί να προκλήθηκε από τηλεχειριστήριο

Σύμφωνα με τον Τίρι, η ανατίναξη του φορτηγού θα μπορούσε να είχε γίνει με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Ένα από τα πιο πιθανά μέσα ήταν η εξ αποστάσεως πυροδότηση εκρηκτικών. Τα φορτηγά διαθέτουν συστήματα παρακολούθησης που χρησιμοποιούν δορυφόρους. Με άλλα λόγια, κατέστη δυνατό να παρακολουθηθεί και να εντοπιστεί με μεγάλη ακρίβεια πού κινούνταν τα εκρηκτικά.

Εάν η στιγμή της έκρηξης αποφασιζόταν εξ αποστάσεως, ο οδηγός του φορτηγού μπορεί να μην ήξερε καν ποιο ήταν το φορτίο. Σύμφωνα με τον Τίρι, ωστόσο, είναι επίσης πιθανό ο οδηγός να γνώριζε ότι ήταν ένας λεγόμενος οδηγός-καμικάζι. Τότε θα μπορούσε να αποφασίσει μόνος του πότε ήταν η κατάλληλη στιγμή να πυροδοτήσει τα εκρηκτικά.

Υπάρχουν άλλες εξηγήσεις για τον καθορισμό της στιγμής της έκρηξης. Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο μπορεί να ακολουθούσε το φορτηγό, το οποίο χρησιμοποιήθηκε για να παρακολουθεί πότε είναι η καλύτερη στιγμή για έκρηξη. Ωστόσο, ο κίνδυνος σύλληψης θα ήταν μεγάλος, οπότε δεν πιστεύω σε αυτό το ενδεχόμενο. Τα εκρηκτικά ήταν πολύ πιο πιθανό να πυροδοτηθούν, για παράδειγμα, μέσω μιας τηλεφωνικής σύνδεσης, λέει ο Τίρι.

Το εκρηκτικό υλικό ήταν καλύτερης ποιότητας από το συνηθισμένο

Σύμφωνα με τον Τίρι, είναι δύσκολο να εκτιμηθεί η ποιότητα και η ποσότητα της εκρηκτικής ύλης που χρησιμοποιήθηκε στην επίθεση με βάση μόνο φωτογραφίες και βίντεο. Χονδρικά εκτιμώντας, θα μπορούσαν να υπήρχαν μεταξύ ενός και δύο χιλιάδων κιλών εκρηκτικών. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, πιθανότατα στην έκρηξη χρησιμοποιήθηκε κάποια πολύ υψηλής ποιότητας εκρηκτική ύλη.

Άρα δεν επρόκειτο για κάποιο συνηθισμένο μείγμα μαζούτ και νιτρικού αμμωνίου, αλλά για κάτι πολύ καλύτερης ποιότητας, εκτίμησε ο Τίρι.

Αναφέρεται στη χρήση εύφλεκτων μετάλλων όπως αλουμίνιο, μαγνήσιο ή θερμίτη για την ενίσχυση της έκρηξης. Σε μια έκρηξη, τα μέταλλα που καίγονται εξαπλώνονται σε μια πολύ ευρύτερη περιοχή από μια απλή μεγάλη βολίδα. Αυτό θα εξηγούσε πώς το τραίνο που βρισκόταν δεκάδες μέτρα μακριά πήρε φωτιά λόγω της έκρηξης.

Σύμφωνα με τον Τίρι , θα μπορούσε να υπήρχε, για παράδειγμα, μια ρωσική εμπρηστική βόμβα μέσα στο φορτηγό, δηλαδή μια λεγόμενη βόμβα θερμίτη.

Τα εκρηκτικά πιθανότατα δεν ήταν στις κατασκευές της γέφυρας

Στο κοινό υπήρξαν εικασίες για το αν η αιτία της έκρηξης θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο από το φορτηγό. Εκρηκτικά θα μπορούσαν να είχαν τοποθετηθεί, για παράδειγμα, σε κατασκευές γεφυρών ή κάτω από το κατάστρωμα της γέφυρας.

Ωστόσο, ο Τίρι πιστεύει ότι η πιο πιθανή αιτία της έκρηξης είναι ένα παγιδευμένο φορτηγό. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα στοιχεία φωτογραφιών και βίντεο δεν υποστηρίζουν άλλες δημοσίως παρουσιασθείσες θεωρίες.

Σύμφωνα με τον Τίρι, εάν τα εκρηκτικά είχαν τοποθετηθεί στις κατασκευές της γέφυρας, θα είχε δημιουργηθεί μια στήλη νερού στην έκρηξη. Τώρα η επιφάνεια της θάλασσας δεν φούσκωσε καν κατά τη διάρκεια της έκρηξης. Σύμφωνα με τον Τίρι, το νερό κινούνταν σίγουρα ανήσυχα, αλλά αυτό είναι χαρακτηριστικό των εκρήξεων που συμβαίνουν πάνω από την επιφάνεια του νερού.

Εάν το εκρηκτικό είχε εγκατασταθεί ξανά κάτω από το κατάστρωμα της γέφυρας, τότε τα σημάδια πυρκαγιάς της έκρηξης δεν θα έφταναν στα κάγκελα της παρακείμενης λωρίδας αυτοκινήτων. Ομοίως, οι φωτοβολίδες θα είχαν πετάξει προς τα πάνω, και όχι προς τα κάτω και στα πλάγια, όπως συνέβη τώρα στην έκρηξη.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ