Κυκλοφορούσε ως ανέκδοτο ότι η Αιγυπτιακή Αεροπορία, μια από τις αεροπορικές δυνάμεις στον πλανήτη με την μεγαλύτερη διασπορά τύπων μαχητικών, εάν αποκτήσει και EF2000 θα μπορούσε να κάνει μια «Red Flag» από μόνη της και μάλιστα, με πραγματικά ρωσικά aggressor αεροπλάνα (ή και το… αντίθετο).
Η σχέση μεταξύ της αιγυπτιακής αεροπορίας και του Eurofighter EF-2000 Typhoon, είναι μια ιστορία που χρονολογείται λίγο περισσότερο από δύο χρόνια πίσω. Και ποτέ δεν υπήρξε τόσο κοντά μια συμφωνία μεταξύ της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας και του Καΐρου, σχετικά με την προμήθεια είκοσι τεσσάρων αεροπλάνων σύμφωνα με το πρότυπο Tranche 4 .
Θα καταστήσουν δυνατή την αποτελεσματική αντικατάσταση ενός μεγάλου μέρους, του εντελώς απαρχαιωμένου Dassault Mirage 5 αλλά και του Mikoyan MiG-29M Fulcrum-E, για το οποίο η πρόσβαση σε ανταλλακτικά έχει γίνει μεγάλη δοκιμασία μετά τη Ρωσική απόφαση να εισβάλει στην κυρίαρχη Ουκρανία και να προσαρτήσει τμήμα της στην επικράτειά της . Ο κατασκευαστής αεροσκαφών Leonardo, θα είναι ο κύριος ανάδοχος για τη σύμβαση και όχι η Airbus DS ή η BAE Systems.
Μέχρι τότε, η ιδέα μιας υπεραλπικής πώλησης του Eurofighter EF-2000 Typhoon Tranche 4, ήταν υποθετική. Από τα τέλη της περασμένης εβδομάδας είναι σχεδόν βέβαιο, οι αγορές απλώς περιμένουν να μάθουν εάν η αιγυπτιακή δύναμη θα συμφωνήσει να διαπραγματευτεί και αντίστροφα με την νέα Ιταλίδα πρωθυπουργό.
Κανονικά σε αυτές τις υποθέσεις του εξοπλισμού και του μεγάλου χρήματος, ακόμη και οι νεοεκλεγείσες κυβερνήσεις, δεν έχουν κανένα ενδοιασμό να πουλήσουν τον εξοπλισμό τους σε όποιον τον θέλει.
Εκτός από την υποβάθμιση του στόλου των Mirage 5, είναι οι δυσκολίες πρόσβασης σε ανταλλακτικά και πυρομαχικά, για το MiG-29M Fulcrum-E που δημιουργούν προβλήματα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το MiG-29M2, διθέσιος επιχειρησιακός μετασχηματισμός , επηρεάζεται επίσης από αυτές τις αστοχίες στην εφοδιαστική αλυσίδα. Γεγονός που ώθησε την Αίγυπτο να υπογράψει μια βιομηχανική συμφωνία με την Ινδία, η οποία μπορεί να προμηθεύει ρωσικό εξοπλισμό που παράγεται με τοπική άδεια. Ωστόσο, αυτή είναι μόνο μια βραχυπρόθεσμη λύση.
Από την αιγυπτιακή απόσυρση της σύμβασης Su-35, γνωρίζουμε ότι το Κάιρο επιθυμεί να έχει όλο και λιγότερη πρόσβαση σε πολεμικά αεροσκάφη που πωλούνται από τη Μόσχα. Εδώ μπαίνουν στο παιχνίδι ο Leonardo και το Typhoon Tranche 4. Μέσω μιας συμφωνίας γύρω από πολεμικά πλοία και προηγμένα εκπαιδευτικά τζετ M-346 Master , το σημείο αναφοράς σήμερα στον κόσμο στην κατηγορία του, η Ιταλική βιομηχανία κατάφερε να προωθήσει την προσφορά είκοσι τεσσάρων Typhoon Tranche 4. Μαχητικά πολλαπλών ρόλων, που θα επιτρέψουν επίσης στην Αίγυπτο να αποκτήσει διπλωματικό βάρος στην Αφρική.
Πράγματι, θα γίνει η πρώτη αφρικανική χώρα που θα πετάξει με αυτό το μαχητικό αεροσκάφος και η δεύτερη στον κόσμο, μετά το Κατάρ, που θα έχει στο οπλοστάσιό της δύο δικινητήρια μαχητικά από τη Γηραιά Ήπειρο: το γαλλικό Dassault Aviation Rafale και το Eurofighter EF 2000.
Η ανακοίνωση της παραγγελίας, θα πρέπει να γίνει τις επόμενες εβδομάδες για υπογραφή σύμβασης πριν από το τέλος του 2022.
Πέρα από τα Eurofighter, η Ιταλία θέλει να πουλήσει στην Αίγυπτο τέσσερις φρεγάτες FREMM, 20 περιπολικά πλοία, 20 εκπαιδευτικά αεροσκάφη M-346 και έναν στρατιωτικό δορυφόρο. Το 2020-2021 η Ρώμη παρέδωσε στο Κάιρο δύο φρεγάτες FREMM.
Προμήθεια 30 επιπλέον Rafale F3R της Αιγύπτου
Να υπενθυμίσουμε ότι, από τον περασμένο χρόνο ένα συμβόλαιο προμήθειας 30 επιπλέον μαχητικών αεροσκαφών Rafale F3R της Αιγύπτου, είναι πλέον σε ισχύ και ότι η παραγωγή τους έχει ξεκινήσει. Το σχετικό συμβόλαιο υπογράφηκε τον Μάιο 2021 και αφορά την απόκτηση των 30 Rafale F3R, έναν κατασκοπευτικό δορυφόρο και δύο αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού τύπου A330 MRTT, συνολικής αξίας € 5,4 δισεκατομμυρίων, εκ των οποίων τα € 1,4 δισεκατομμύρια αφορούν το κόστος του κατασκοπευτικού δορυφόρου και των αεροσκαφών A330 MRTT. Συνεπώς, τα € 4 δισεκατομμύρια αφορούν στο κόστος απόκτησης των 30 Rafale F3R.
Με την απόκτηση των επιπλέον αεροσκαφών, η Αίγυπτος θα έχει στο οπλοστάσιο της 54 Rafale.Το κόστος του προγράμματος θα καλυφθεί μέσω δανεισμού με περίοδο αποπληρωμής 10 ετών. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με δημοσίευμα της αμερικανικής αμυντικής ιστοσελίδας «Breaking Defense», στα τέλη του περασμένου Μαΐου, υψηλόβαθμοι Αιγύπτιοι αξιωματούχοι, είπαν στην ιστοσελίδα ότι στόχος της Αιγύπτου είναι η δημιουργία ενός στόλου 72-100 Rafale, που σημαίνει ότι υπάρχει ένα κενό στο στόλο των Rafale από 18-46 αεροσκάφη.