Πολύς λόγος γίνεται το τελευταίο χρονικό διάστημα για την εμπλοκή παραστρατιωτικών ομάδων και μισθοφόρων στον πόλεμο της Ουκρανίας , τόσο από την πλευρά των Ρώσων με τους πολιτοφύλακες του Ντομπάς να ενεργούν και φήμες για εμπλοκή της Ρωσικής μισθοφορικής εταιρείας Wagner, όσο και από την πλευρά της Δύσης με διάφορους μισθοφόρους από Ευρωπαϊκές και Αφρικανικές χώρες και από τις ΗΠΑ να σπεύδουν να πολεμήσουν παρά το πλευρό των Ουκρανών
Επίσης γίνεται λόγος για πρόσκαιρη επίσημη κατάπαυση του πυρός σε ορισμένες Ουκρανικές πόλεις που τελούν υπό την πολιορκία των Ρωσικών Δυνάμεων, προκειμένου μέσω ανθρωπιστικών διαδρόμων να φύγουν από αυτές άμαχοι
Το δυνητικό ερώτημα είναι ένα σε αυτή την περίπτωση, δηλαδή το αν και κατά πόσο η επίσημη κατάπαυση του πυρός "ακουμπάει" τις παραστρατιωτικές ομάδες - μισθοφόρους
Ο θεσμός των μισθοφόρων
Ο θεσμός των μισθοφόρων υπήρχε από την αρχαιότητα και εξακολουθεί να υφίσταται ακόμη και σήμερα. Εσχάτως έχει επικρατήσει ο όρος PMSC (Private Military & Security Contractor) με τον οποίο ορίζονται ως διεθνείς επιχειρήσεις που προσφέρουν υπηρεσίες να ασκούν βία με με στρατιωτικά ή παραστρατιωτικά μέσα.
Οι κατηγορίες PMSC είναι :
1 Oι παραδοσιακοί μισθοφόροι που λειτουργούν ανεξάρτητα και σποραδικά. Προσλαμβάνονται για να συμμετάσχουν σε ένοπλες συγκρούσεις σε ξένες περιοχές.
2. Oι ιδεολογικοί μισθοφόροι που μοιάζουν πολύ με τους παραδοσιακούς μισθοφόρους αλλά το κίνητρο τους είναι κυρίως ιδεολογικό ή θρησκευτικό και λιγότερο οικονομικό.
3. H ιδιωτική πολιτοφυλακή που παρέχει ασφάλεια σε συγκεκριμένες κοινότητες
4. Eταιρείες με νομική υπόσταση που παρέχουν ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών και τις προσφέρουν σε όποιον τις ζητήσει. Λειτουργούν σύμφωνα με τους κανόνες του εμπορίου, διαφημίζουν τη δραστηριότητά τους και προσλαμβάνουν προσωπικό αναλόγως των προσόντων τους χωρίς περιορισμούς βάση εθνικότητας.
Οι μισθοφόροι παρέχουν τη δυνατότητα έμμεσης εμπλοκής της χώρας συμφερόντων του PMSC, σε πολεμικές επιχειρήσεις οι οποίες διεξάγονται στο έδαφος άλλης χώρας, εξυπηρετώντας μέσω αυτών τα συμφέροντα τους.
Επίσης ο χώρος των PMSC είναι "σκοτεινός", αφού μέσω αυτών δρούν μυστικές υπηρεσίες άλλων χωρών, ενώ οι μισθοφόροι δεν εκθέτουν κάποια χώρα για τυχόν εγκλήματα πολέμου που μπορεί να διαπράξουν.
Οι εμπόλεμες συρράξεις πλέον έχουν φύγει από το αυστηρά Εθνικό πλαίσιο και μέσω των μισθοφορικών εταιρειών τείνουν να λάβουν "διεθνή υπόσταση". Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι εμπόλεμες συρράξεις σε Συρία και Λιβύη όπου εμπλέκονται όχι μόνο οι αντιμαχόμενες πλευρές, αλλά και πληθώρα άλλων χωρών μέσω μισθοφόρων.
Η περίπτωση της τουρκικής SADAT και της Ρωσικής Wagner
Η Τουρκία για παράδειγμα έχει συστήσει την μισθοφορική εταιρεία SADAT, την οποία χρησιμοποιεί ευρέως ως "όχημα" στρατολόγησης και χρησιμοποίησης μισθοφόρων σε Συρία, Λιβύη και Ναγκόρνο Καραμπάχ. Χρηματικός σπόνσορας της Τουρκίας σε αυτό τον εγχείρημα είναι το Κατάρ.
Περιοχές-χώρες στρατολόγησης των μισθοφόρων για λογαριασμό της SADAT, είναι οι τουρκόφωνες περιοχές -χώρες του Καυκάσου, η Μ. Ανατολή και η Υποσαχαρική Αφρική, ενώ οι Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΤΕΔ) έχουν αναλάβει να εκπαιδεύσουν το Στρατό της Σομαλίας, στην οποία έχουν δημιουργήσει μεγάλη στρατιωτική βάση, αλιεύοντας μισθοφόρους για τους σκοπούς της.
Τέλος η Τουρκία μέσω των μισθοφόρων της έχει διασφαλίσει την ελαχιστοποίηση των απωλειών των ΤΕΔ στα πεδία των μαχών, ενώ προσπορίζεται τα εδαφικά και οικονομικά κέρδη των όποιων νικηφόρων μαχών έχουν πετύχει οι μισθοφόροι της.
Η χώρα μας είναι αποστασιοποιημένη από την δημιουργία και εκμετάλλευση για όφελός της εταιρειών PMSC, γεγονός που θα σήμαινε την απόκτηση πολεμικής εμπειρίας σε σύγχρονα πεδία μαχών , όπου "δοκιμάζονται" και όπλα τελευταίας τεχνολογίας, τα οποία με τη σειρά τους διαμορφώνουν νέα δόγματα διεξαγωγής πολεμικών επιχειρήσεων.
Ο ρωσικός όμιλος Wagner, ο οποίος ανήκει στον επιχειρηματία Yevgeny Prigozhin, προσωπικότητα κοντά στον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν, έστειλε επίσης μισθοφόρους να πολεμήσουν στη Λιβύη.
Σύμφωνα με το περιοδικό Foreign Policy, έγγραφο του Πενταγώνου με ημερομηνία 25 Νοεμβρίου 2020, επιβεβαίωσε τους δεσμούς του ρωσικού ΥΠΑΜ με την αμφιλεγόμενη ομάδα, χαρακτηρίζοντάς την ως «υποκατάστατο του ρωσικού υπουργείου Άμυνας».
Η έκθεση του αναφέρει επίσης ότι υπήρχαν τότε περίπου 2.000 μισθοφόροι Wagner στη Λιβύη και η παρουσία της ομάδας στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο χώρα ήταν αδιαμφισβήτητη
Το Κρεμλίνο από την πλευρά του αρνήθηκε προηγουμένως οποιαδήποτε ανάμειξη με την ομάδα Wagner
Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2021 σχετικά με τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από ιδιωτικές στρατιωτικές εταιρείες και ιδιωτικές εταιρείες ασφάλειας, ιδίως τον όμιλο Wagner
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
– έχοντας υπόψη τα ψηφίσματα και τις συστάσεις που έχει εγκρίνει στο παρελθόν, ιδίως το ψήφισμά του της 4ης Ιουλίου 2017 σχετικά με τις ιδιωτικές εταιρείες ασφάλειας, το ψήφισμά του της 16ης Σεπτεμβρίου 2020 σχετικά με τη συνεργασία στον τομέα της ασφάλειας μεταξύ ΕΕ και Αφρικής στην περιοχή του Σαχέλ, στη Δυτική Αφρική και στο Κέρας της Αφρικής, τη σύστασή του της 16ης Σεπτεμβρίου 2021 που αφορά την κατεύθυνση των πολιτικών σχέσεων ΕΕ-Ρωσίας, και το ψήφισμά του της 5ης Ιουλίου 2018 σχετικά με τη Σομαλία,
– έχοντας υπόψη τον κανονισμό (ΕΕ) 2020/1998 του Συμβουλίου, της 7ης Δεκεμβρίου 2020, σχετικά με περιοριστικά μέτρα κατά σοβαρών παραβιάσεων και καταπατήσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (παγκόσμιο καθεστώς κυρώσεων της ΕΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα),
– έχοντας υπόψη τις Συμβάσεις της Γενεύης, του 1949, και τα πρόσθετα πρωτόκολλά τους,
– έχοντας υπόψη τη Σύμβαση της Οργάνωσης Αφρικανικής Ενότητας, του 1977, για την κατάργηση της μισθοφορίας στην Αφρική,
– έχοντας υπόψη τη Διεθνή Σύμβαση, του 1989, κατά της στρατολόγησης, χρήσης, χρηματοδότησης και εκπαίδευσης μισθοφόρων,
– έχοντας υπόψη το έγγραφο του Montreux, της 17ης Σεπτεμβρίου 2008, σχετικά με τις συναφείς διεθνείς νομικές δεσμεύσεις και τις ορθές πρακτικές κρατών, οι οποίες αφορούν επιχειρήσεις ιδιωτικών στρατιωτικών εταιρειών και ιδιωτικών εταιρειών ασφάλειας σε ένοπλες συγκρούσεις,
– έχοντας υπόψη την έκθεση της ανεξάρτητης διερευνητικής αποστολής για τη Λιβύη, της 1ης Οκτωβρίου 2021, η οποία συγκροτήθηκε από το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών,
– έχοντας υπόψη τις δηλώσεις που διατύπωσαν οι εμπειρογνώμονες του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων των Ηνωμένων Εθνών στις 31 Μαρτίου 2021 σχετικά με τους Ρώσους εκπαιδευτές και στις 27 Οκτωβρίου 2021 σχετικά με τον όμιλο Wagner στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία,
– έχοντας υπόψη τη δήλωση της Διεθνούς Διάσκεψης του Παρισιού για τη Λιβύη, της 12ης Νοεμβρίου 2021,
– έχοντας υπόψη τις κατευθυντήριες γραμμές των Ηνωμένων Εθνών για τη χρήση ένοπλων υπηρεσιών ασφάλειας που παρέχονται από ιδιωτικές εταιρείες ασφάλειας,
– έχοντας υπόψη τις κατευθυντήριες αρχές των Ηνωμένων Εθνών για τις επιχειρήσεις και τα ανθρώπινα δικαιώματα,
– έχοντας υπόψη τις εκθέσεις, τα δελτία Τύπου και τις επιστολές ισχυρισμών της ομάδας εργασίας των Ηνωμένων Εθνών σχετικά με τη χρήση μισθοφόρων ως τρόπου παραβίασης των ανθρώπινων δικαιωμάτων και παρεμπόδισης της άσκησης του δικαιώματος της αυτοδιάθεσης των λαών (ομάδα εργασίας των Ηνωμένων Εθνών για τη χρήση μισθοφόρων), ιδίως της 24ης Μαρτίου 2021 και της 27ης Οκτωβρίου 2021,
– έχοντας υπόψη την από 25ης Ιουνίου 2021 επιστολή που συνέταξε η ομάδα εμπειρογνωμόνων για την Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, σύμφωνα με την απόφαση 2536 (2020), απευθυνόμενη στον Πρόεδρο του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών,
– έχοντας υπόψη την ανοικτή διακυβερνητική ομάδα εργασίας για τη διαμόρφωση του περιεχομένου ενός διεθνούς ρυθμιστικού πλαισίου, χωρίς να προδικάζεται η φύση του, όσον αφορά τις δραστηριότητες των ιδιωτικών στρατιωτικών εταιρειών και ιδιωτικών εταιρειών ασφάλειας·
– έχοντας υπόψη τον διεθνή κώδικα δεοντολογίας για τους ιδιωτικούς παρόχους υπηρεσιών ασφάλειας,
– έχοντας υπόψη το άρθρο 144 παράγραφος 5 και το άρθρο 132 παράγραφος 4 του Κανονισμού του,
καταλήγει στα εξής:
1. εκφράζει τη βαθύτατη ανησυχία του για το ευρύ φάσμα παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου που εξακολουθούν να καταγγέλλονται όσον αφορά τις ολοένα αυξανόμενες δραστηριότητες των ΙΣΕΙΕΑ και για τις οποίες, ως επί το πλείστον, κανείς δεν έχει λογοδοτήσει ακόμα·
2. καταδικάζει απερίφραστα τα ειδεχθή εγκλήματα που έχουν διαπραχθεί από τον όμιλο Wagner και συναφείς ιδιωτικές στρατιωτικές οντότητες· επισημαίνει τις ισχυρές ενδείξεις ότι το ρωσικό κράτος φέρει την ευθύνη για τη χρηματοδότηση, την εκπαίδευση, τη διαχείριση και την επιχειρησιακή διοίκηση αυτών των παραστρατιωτικών ομάδων· υπογραμμίζει ότι οι δραστηριότητες του ομίλου Wagner συμπίπτουν και ευθυγραμμίζονται με την εξάπλωση της επιρροής της Ρωσίας σε εμπόλεμες ζώνες· εκφράζει την ακλόνητη πεποίθησή του ότι ο όμιλος Wagner και άλλοι εργολάβοι ασφάλειας υπό ρωσική ηγεσία θα πρέπει να αντιμετωπίζονται ως πληρεξούσιες οργανώσεις του ρωσικού κράτους·
3. καλεί τις ρωσικές αρχές να επιβάλουν τον ρωσικό Ποινικό Κώδικα, ιδίως το άρθρο 359, το οποίο απαγορεύει τη στρατολόγηση, την εκπαίδευση, τη χρηματοδότηση ή τον εφοδιασμό μισθοφόρων, καθώς και τη χρήση τους σε ένοπλες συγκρούσεις· καλεί, εν προκειμένω, τις ρωσικές αρχές να απαγορεύσουν επίσης τη συμμετοχή, σε κρατικές επιχειρήσεις, ιδιωτικών στρατιωτικών εταιρειών που ασκούν μισθοφορικές δραστηριότητες κατά παράβαση του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου·
4. υπογραμμίζει τη σημασία να αντιμετωπιστεί η στρατηγική του ομίλου Wagner και των συνδεδεμένων με αυτόν εταιρειών, και δη η απόκρυψη της ταυτότητάς του με τη χρήση διαφόρων ονομάτων, με σκοπό την αποφυγή του διεθνούς ελέγχου·
5. καλεί όλα τα κράτη που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες του ομίλου Wagner και των συνδεδεμένων με αυτόν εταιρειών, ιδίως την Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, να διακόψουν κάθε σχέση με τον όμιλο και τους υπαλλήλους του· καλεί όλα τα κράτη να αναλάβουν τις ευθύνες τους όσον αφορά την επιβολή του διεθνούς δικαίου, να διερευνήσουν τις καταγγελθείσες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, και να ασκήσουν δίωξη κατά εταιρειών με έδρα στην επικράτειά τους όταν συμμετέχουν σε δραστηριότητες που παραβιάζουν το διεθνές δίκαιο· υποστηρίζει, εν προκειμένω, τις προσπάθειες των ομάδων και των ατόμων που υπερασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα να καταστήσουν τα μέλη του ομίλου Wagner υπόλογα για εγκλήματα που διαπράχθηκαν στην Ουκρανία, τη Συρία, τη Λιβύη και την Κεντροαφρικανική Δημοκρατία·
6. εκφράζει τη βαθιά του ανησυχία για τις ενδείξεις ότι η μεταβατική αρχή του Μάλι προτίθεται να χρησιμοποιήσει ιδιωτικές στρατιωτικές εταιρείες, ιδίως τον όμιλο Wagner· καλεί επιτακτικά το Μάλι να μην συνεχίσει αυτή την πορεία· πιστεύει ακράδαντα ότι η συμμετοχή του ομίλου Wagner αντιβαίνει στον στόχο της αποκατάστασης της ειρήνης, της ασφάλειας και της σταθερότητας στο Μάλι και της προστασίας του λαού του Μάλι, που αποτελούν τους θεμελιώδεις στόχους της ΕΕ, μέσω των αποστολών ΚΠΑΑ, και των κρατών μελών της ΕΕ τα οποία ενεργούν κατόπιν αιτήματος των αρχών του Μάλι·
7. πιστεύει ότι οι αποστολές και οι επιχειρήσεις της ΕΕ δεν μπορούν να διεξαχθούν ορθά και να επιτύχουν ειρήνη, ασφάλεια και σταθερότητα στις χώρες εταίρους όταν στις ίδιες χώρες δραστηριοποιούνται ταυτόχρονα ιδιωτικές εταιρείες ασφάλειας που κατηγορούνται για σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων· επισημαίνει τις στοχευμένες εκστρατείες παραπληροφόρησης κατά των αποστολών και επιχειρήσεων της ΕΕ στην Αφρική, για τις οποίες θα μπορούσαν να ευθύνονται ο όμιλος Wagner και οι συνδεδεμένες με αυτόν εταιρείες στο πλαίσιο του σύγχρονου υβριδικού πολέμου που διεξάγει η Ρωσία· καλεί τις σχετικές μονάδες της ειδικής ομάδας StratCom της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης (ΕΥΕΔ) να υποβάλουν εκθέσεις σχετικά με αυτές τις εκστρατείες παραπληροφόρησης·
8. καλεί την ΕΕ και τα κράτη μέλη της να αξιοποιήσουν κάθε ευκαιρία για να γνωστοποιήσουν στις σχετικές χώρες τους κινδύνους που συνδέονται με τη συμμετοχή στον όμιλο Wagner και τις συνδεδεμένες με αυτόν εταιρείες ή τη συνεργασία μαζί τους, και να αναδείξουν το φρικτό ιστορικό του ομίλου στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων· προτρέπει τις κυβερνήσεις να διασφαλίσουν αυστηρές διατάξεις όσον αφορά τη συμμόρφωση με το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, τη δημοκρατική εποπτεία και τη λογοδοσία στις συμβάσεις με ξένες ΙΣΕΙΕΑ για υπηρεσίες στρατιωτικής βοήθειας και ασφάλειας· προτρέπει τα κράτη να τηρούν πλήρη διαφάνεια όσον αφορά τη σύναψη συμβάσεων για υπηρεσίες στρατιωτικής υποστήριξης, ιδίως για τον αριθμό, τα καθήκοντα και τη διοικητική ιεραρχία των ΙΣΕΙΕΑ που βρίσκονται στην επικράτειά τους, καθώς και τον εξοπλισμό που χρησιμοποιείται για την εκπλήρωση των συμβάσεών τους·
9. καλεί την ΕΥΕΔ να εκπονήσει έκθεση σχετικά με τις δραστηριότητες του ομίλου Wagner, προκειμένου να αποκτήσει σαφή εικόνα των διαφόρων παραβιάσεων του, η οποία ακολούθως θα συμβάλει στη διασφάλιση της λογοδοσίας για τα διάφορα εγκλήματά του και θα προετοιμάσει το έδαφος για τη δίωξη των δραστών ενώπιον διεθνών δικαστηρίων· δηλώνει ότι το Κοινοβούλιο θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά το θέμα, με την υποβολή έκθεσης και ενδεχομένως τη διενέργεια ακροάσεων·
10. καλεί τα κράτη μέλη της ΕΕ και τους συμμάχους τους να εντείνουν την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τον όμιλο Wagner και τις συνδεδεμένες με αυτόν εταιρείες·
11. καλεί την Επιτροπή να διασφαλίσει ότι τα ενωσιακά κονδύλια δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να χρησιμοποιηθούν από τις αποδέκτριες χώρες για τη χρηματοδότηση ιδιωτικών στρατιωτικών εταιρειών με τέτοιο ιστορικό στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων· καλεί την Επιτροπή να εγείρει το θέμα αυτό στο πλαίσιο του διμερούς διαλόγου της με όλες τις σχετικές χώρες·
12. απαιτεί οι χώρες στις οποίες διενεργούνται αποστολές και επιχειρήσεις ΚΠΑΑ της ΕΕ να υποστηρίξουν την οικοδόμηση ικανοτήτων σε κρατικό επίπεδο και να τερματίσουν τις συμβάσεις τους με ΙΣΕΙΕΑ που παραβιάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα· ζητεί να επανεξετάσει κριτικά η Επιτροπή τη στήριξη της ΕΕ προς κυβερνήσεις και κρατικά ιδρύματα που συνδέονται με τον όμιλο Wagner· καλεί τα κράτη μέλη και την Επιτροπή να μην προβούν σε νέα έργα συνεργασίας για την παροχή άμεσης δημοσιονομικής στήριξης σε κυβερνήσεις που εμπλέκονται με τον όμιλο Wagner· καλεί επιτακτικά τα κράτη μέλη και την Επιτροπή να ανακατευθύνουν αυτή τη δημοσιονομική στήριξη σε οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών και σε έργα που ωφελούν άμεσα τους πληθυσμούς των χωρών αυτών·
13. υπενθυμίζει ότι η ΕΕ και τα κράτη μέλη της θα πρέπει να προσφεύγουν σε ιδιωτικές εταιρείες ασφάλειας σε ζώνες συγκρούσεων, αποκλειστικά για την προστασία των εγκαταστάσεών τους ή τη διασφάλιση της ασφάλειας των μεταφορών, και μόνο εφόσον αυτές σέβονται πλήρως τα ανθρώπινα δικαιώματα και το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο· τονίζει ότι δεν θα πρέπει να γίνεται ανάθεση δραστηριοτήτων σε ΙΣΕΙΕΑ η οποία θα συνεπαγόταν τη χρήση βίας και/ή την ενεργό συμμετοχή σε εχθροπραξίες, παρά μόνο για λόγους αυτοάμυνας, και ότι σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να επιτρέπεται οι ΙΣΕΙΕΑ να διεξάγουν ανακρίσεις ή να λαμβάνουν μέρος σε αυτές· πιστεύει ακράδαντα ότι η ασφάλεια και η άμυνα θα πρέπει πρωτίστως να παρέχονται από τις δημόσιες αρχές·
14. ζητεί να συζητηθεί διεξοδικά το ζήτημα των δραστηριοτήτων του ομίλου Wagner και άλλων ιδιωτικών στρατιωτικών εταιρειών στην Αφρική κατά την προσεχή σύνοδο κορυφής ΕΕ-Αφρικής·
15. επαναλαμβάνει την έκκληση που διατυπώθηκε κατά τη Διάσκεψη του Παρισιού για τη Λιβύη, της 12ης Νοεμβρίου 2021, προς όλους τους ξένους μαχητές, συμπεριλαμβανομένων των μισθοφόρων, να εγκαταλείψουν την επικράτεια της Λιβύης· καλεί επιτακτικά τη Ρωσία, την Τουρκία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και όλα τα άλλα κράτη να συμμορφωθούν με την έκκληση αυτή, να σταματήσουν αμέσως να στέλνουν μισθοφόρους στη Λιβύη, και να αποσύρουν όσους βρίσκονται ακόμα στη χώρα·
16. καλεί επιτακτικά τις ρωσικές αρχές να αποσύρουν όλους τους μισθοφόρους από την ανατολική Ουκρανία και την Κριμαία· υποστηρίζει τις προσπάθειες των ουκρανικών αρχών να προσαγάγουν σε ουκρανικό δικαστήριο μέλη του ομίλου Wagner που δραστηριοποιούνται στην Κριμαία και το Ντονμπάς, και καλεί την Ιντερπόλ να συνεργαστεί στενά σε αυτές και άλλες παρόμοιες υποθέσεις·
17. επικροτεί τη δήλωση του ΑΠ/ΥΕ σχετικά με την επικείμενη έγκριση, από το Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων, στοχευμένων κυρώσεων της ΕΕ κατά των σχετικών ατόμων και οντοτήτων που συνδέονται με τον όμιλο Wagner, καθώς και κατά ατόμων και οντοτήτων που συνεργάζονται μαζί τους, με χρήση των υφιστάμενων καθεστώτων κυρώσεων της ΕΕ, όπως το παγκόσμιο καθεστώς κυρώσεων της ΕΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα· ζητεί οι κυρώσεις αυτές να περιλαμβάνουν ταξιδιωτικές απαγορεύσεις και τη δέσμευση των περιουσιακών στοιχείων των πρακτόρων του ομίλου Wagner· καλεί τις χώρες εταίρους συμπεριλαμβανομένων των κρατών μελών της Αφρικανικής Ένωσης, να επιβάλουν παρόμοιες κυρώσεις· καλεί την ΕΕ να προετοιμάσει και να εγκρίνει περιοριστικά μέτρα για άλλες ΙΣΕΙΕΑ που παραβιάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα·
18. καλεί όλα τα κράτη μέλη των Ηνωμένων Εθνών να κυρώσουν και να εφαρμόσουν πλήρως τα πρόσθετα πρωτόκολλα των Συμβάσεων της Γενεύης και να ενισχύσουν το διεθνές δίκαιο για την αποτελεσματική απαγόρευση των μισθοφόρων, με βάση το πνεύμα της Σύμβασης της ΟΑΕ του 1977 για την κατάργηση της μισθοφορίας στην Αφρική, της Διεθνούς Σύμβασης του 1989 κατά της στρατολόγησης, χρήσης, χρηματοδότησης και εκπαίδευσης των μισθοφόρων, και του εγγράφου του Montreux του 2008·
19. καλεί την ΕΕ και τα κράτη μέλη της να διασφαλίσουν τη θέσπιση σαφούς και δεσμευτικού ρυθμιστικού πλαισίου για τις ΙΣΕΙΕΑ, ιδίως στο πλαίσιο της ανοικτής διακυβερνητικής ομάδας εργασίας των Ηνωμένων Εθνών, και δη σε σχέση με σημαντικά έργα σε τρίτες χώρες, όπου τα έργα αυτά χρηματοδοτούνται από επενδυτές ή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα με έδρα την ΕΕ, και να διασφαλίσουν ότι τα εν λόγω έργα παρακολουθούνται με διαφάνεια· προσβλέπει στην κυκλοφορία του σχεδίου πλαισίου του τον Απρίλιο του 2022· ζητεί να θεσπιστούν υποχρεωτικές απαιτήσεις δέουσας επιμέλειας για τις οντότητες που συνάπτουν συμβάσεις με ΙΣΕΙΕΑ·
20. υποστηρίζει το έργο που έχει αναλάβει η ομάδα εργασίας των Ηνωμένων Εθνών· καλεί τα κράτη όπου έχουν αναφερθεί σοβαρές εικαζόμενες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από ΙΣΕΙΕΑ να καλέσουν επισήμως την ομάδα εργασίας των Ηνωμένων Εθνών για τη χρήση μισθοφόρων να πραγματοποιήσει επειγόντως επίσκεψη στις χώρες αυτές·
21. καλεί επιτακτικά την ΕΕ και τα κράτη μέλη της να αναλάβουν αποφασιστική δράση για την αντιμετώπιση του κενού λογοδοσίας των ΙΣΕΙΕΑ, μεταξύ άλλων όσον αφορά την εποπτεία και την παρακολούθηση της διαφάνειας· υπενθυμίζει σε όλα τα κράτη την υποχρέωσή τους να διασφαλίζουν ότι οι ΙΣΕΙΕΑ που υπάγονται στη δικαιοδοσία τους ή δραστηριοποιούνται στην επικράτειά τους σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα· υπογραμμίζει την ανάγκη να εξασφαλίζονται δικαστικές ενέργειες, συμπεριλαμβανομένων ποινικών κυρώσεων, για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που απορρέουν από δραστηριότητες των ΙΣΕΙΕΑ· απαιτεί να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στη δικαιοσύνη και σε ένδικα μέσα όλα τα θύματα παραβιάσεων, συμπεριλαμβανομένων των καταχρήσεων που διαπράττονται από Ρώσους μισθοφόρους· καλεί την ΕΕ να ενθαρρύνει και να στηρίξει τις προσπάθειες που καταβάλλονται σε εθνικές και διεθνείς δικαιοδοσίες για την κίνηση ποινικών διαδικασιών, με σκοπό να λογοδοτήσουν οι ΙΣΕΙΕΑ για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων· καλεί, για τον σκοπό αυτόν, τη Ρωσία να συνεργαστεί πλήρως με τα Ηνωμένα Έθνη, την ΕΕ και τις χώρες όπου φέρεται να έχει διαπράξει εγκλήματα ο όμιλος Wagner·
22. είναι της άποψης ότι η ενίσχυση των εκπαιδευτικών αποστολών της ΕΕ (EUTM) θα συμβάλει πιο αποτελεσματικά στη μεταρρύθμιση του τομέα της ασφάλειας στις χώρες εταίρους· είναι της άποψης ότι η ταχεία υλοποίηση του ευρωπαϊκού μηχανισμού για την ειρήνη – σε πλήρη συμμόρφωση με την κοινή θέση του Συμβουλίου για τον έλεγχο των εξαγωγών όπλων(6), με το διεθνές δίκαιο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, με το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, και με αποτελεσματικές διατάξεις περί διαφάνειας, συμπεριλαμβανομένου λεπτομερούς καταλόγου με τον εξοπλισμό που παρέχεται στο πλαίσιο του μηχανισμού – θα αυξήσει την επιρροή της ΕΕ στην οικοδόμηση ικανοτήτων των ενόπλων δυνάμεων των χωρών εταίρων και θα διασφαλίσει ότι δεν θα καταφεύγουν σε ΙΣΕΙΕΑ που δεν συμμερίζονται τις αξίες μας·
Eπίλογος
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι το καθεστώς των μισθοφόρων-παραστρατιωτικών έχει προβεί σε παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κατ' επανάληψη και πως ο σεβασμός της επίσημης πρόσφατης εκεχειρίας εναπόκειται στο τι εντολές θα πάρουν και κατά πόσο θα τις ακούσουν από τις στρατιωτικές δυνάμεις της Ρωσίας και της Ουκρανίας, αφού δεν συνιστούν κανονική στρατιωτική δύναμη που να υπόκειται σε διεθνείς συμβάσεις και συνθήκες