Τους λόγους για τους οποίους ο δολοφόνος του Μαγδεμβούργου, που αιματοκύλησε τη χριστουγεννιάτικη αγορά, δεν ταιριάζει με το προφίλ των κοινών τρομοκρατών, εξηγεί ο ειδικός σε θέματα του Ισλάμ, Αμπντέλ Σαμάντ στο γερμανικό περιοδικό Focus.
Ο ειδικός μίλησε για τις ιδιαιτερότητες του 50χρονου Σαουδάραβα ψυχιάτρου, Ταλέμπ Α., που σκόρπισε τον φόβο και τον θάνατο στην πρωτεύουσα του κρατιδίου της Σαξονίας-Άνχαλτ την περασμένη Παρασκευή.
Μία περίεργη «μετάλλαξη» της τρομοκρατίας
Πολλοί θρησκευόμενοι μουσουλμάνοι έχουν αντιμετωπίσει κρίση ταυτότητας ύστερα από την άφιξή τους στη Γερμανία. Ωστόσο, ο Ταλέμπ Α. έχει πλέον προσελκύσει το ενδιαφέρον της διεθνούς κοινότητας για τις ωμές θεωρίες του, λέει ο ειδικός.
Η επίθεση στο Μαγδεμβούργο φαίνεται να είναι μια περίεργη μετάλλαξη της τρομοκρατίας: ένας ψυχίατρος από μια ισλαμική χώρα που φαίνεται να είναι και ο ίδιος ψυχικά διαταραγμένος, μισεί το Ισλάμ και τον Ισλαμισμό, αλλά επιβαίνοντας σε όχημα, πατάει γκάζι, σκοτώνοντας πέντε ανθρώπους σε χριστουγεννιάτικη αγορά.
Αυτά τα γεγονότα δυσκολεύουν πολλούς Γερμανούς να κατανοήσουν αυτή την πράξη.
Εάν ο κόσμος φοβόταν μέχρι τώρα τους ισλαμιστές, τώρα θα πρέπει να φοβάται και τους επικριτές του Ισλάμ;
Το ριζοσπαστικό προφίλ του 50χρονου δράστη
Για να κατανοήσουμε την τρομοκρατική πράξη του Σαουδάραβα γιατρού, πρέπει να ρίξουμε μια ματιά στην πατρίδα του.
Ο Ταλέμπ Α. μεγάλωσε στην πόλη al-Hofuf στην ανατολική Σαουδική Αραβία τη δεκαετία του 1970 και του '80, σε μια εποχή που κυριαρχούσε ο ουαχαμπισμός, η πιο αυστηρή ερμηνεία του σουνιτικού Ισλάμ. Ανήκει στη σιιτική μειονότητα, η οποία υπόκειται σε μαζική καταπίεση στη γενέτειρα του Ισλάμ.
Ο ουαχαμπισμός αποτελεί θρησκευτικό κίνημα ή κλάδο του σουνιτικού Ισλάμ. Έχει περιγραφεί ποικιλοτρόπως ως υπερσυντηρητικό, φονταμενταλιστικό, πουριτανικό, ισλαμικό μεταρρυθμιστικό κίνημα, με σκοπό την αποκατάσταση της καθαρής μονοθεϊστικής λατρείας από μελετητές και υποστηρικτές του, αλλά και ως εξτρεμιστικό ψευδοσουνιτικό κίνημα από τους αντιπάλους του.
Οι υποστηρικτές του κινήματος πάντως συχνά αντιτίθενται στον όρο «oυαχαμπισμός», θεωρώντας τον υποτιμητικό, και προτιμούν να αποκαλούνται Σαλαφιστές.
Ο Χαμέντ Αμπντέλ Σαμάντ, Γερμανοαιγύπτιος πολιτικός επιστήμονας και συγγραφέας του βιβλίου The Price of Freedom. A Warning to the West, ζει υπό αστυνομική προστασία τα τελευταία 11 χρόνια στην Ατμομηχανή της Ευρωζώνης λόγω του περιεχομένου των βιβλίων του, που επικρίνουν το Ισλάμ. Κατά συνέπεια, έχει βιώσει τι σημαίνει να μην ασπάζεσαι το Ισλάμ.
Οι άθεοι γίνονται ακόμη και εχθροί όλων των πιστών
Η ριζοσπαστική θρησκευτικότητα συχνά παράγει εξτρεμιστικές μορφές αθεϊσμού. Οι άθεοι που κοινωνικοποιήθηκαν σε αυστηρό θρησκευτικό περιβάλλον συχνά γίνονται αδιάλλακτοι αντίπαλοι της θρησκείας, μερικές φορές ακόμη και εχθροί όλων των πιστών.
Αυτό φαίνεται ότι συνέβη με τον Ταλέμπ Α.
Εγκατέλειψε τη χώρα των Σαλαφιστών, βρήκε καταφύγιο στη Γερμανία και έγινε ο ίδιος άθεος, αρνούμενος το δικαίωμα ύπαρξης σε όσους σκέφτονταν διαφορετικά. Ως πρώην μουσουλμάνος, φαίνεται ότι είχε μεγάλες προσδοκίες από την κοσμική Δύση.
Ήθελε η Γερμανία να τον ακούει και να σταματήσει να φιλοξενεί μουσουλμάνους, κατηγόρησε την πρώην καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ ότι ήθελε να εξισλαμίσει την Ευρώπη και πίστευε σε μια μεγάλη συνωμοσία.
Η κριτική του στράφηκε όχι μόνο κατά του αριστερού πολιτικού κατεστημένου, αλλά και εναντίον τμημάτων της πολιτικής σκηνής για το Ισλάμ στη Γερμανία.
Μήνυμα από τον δράστη του Μαγδεμβούργου, Ταλέμπ Α.
Τέσσερις ακριβώς εβδομάδες πριν από την επίθεση που εξαπέλυσε, μου έγραψε ένα μήνυμα και μου επιτέθηκε, λέει ο Αμπντέλ Σαμάντ. Στο μήνυμά του προειδοποιούσε ότι σύντομα θα έκανε κάτι που θα τον έκανε νούμερο 1 θέμα συζήτησης παγκοσμίως.
Εξέφραζε την άποψη ότι τόσο η ομοσπονδιακή κυβέρνηση όσο και τα τμήματα της πολιτικής σκηνής για το Ισλάμ στη Γερμανία προσπαθούσαν να παρασύρουν τις γυναίκες της Σαουδικής Αραβίας στη Γερμανία και να καταστρέψουν τις ζωές τους. Του άρεσε να βλέπει τον εαυτό του ως προστάτη των γυναικών της Σαουδικής Αραβίας στη Γερμανία.
«Κάποιοι τον θεωρούν ριζοσπάστη Σιίτη που ασκεί την Taqiyya (την αρχή της άρνησης της πίστης του σε τεράστιο κίνδυνο, σημείωση του συντάκτη) μόνο και μόνο για να δυσφημήσει τους κοσμικούς μουσουλμάνους. Αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί, αλλά τα σχόλιά του στην πλατφόρμα Χ και τα μηνύματά του προς εμένα δείχνουν περισσότερη σύγχυση παρά μια έξυπνη στρατηγική. Απλώς φαίνεται σαν κάποιος που πηγαίνει από το ένα άκρο στο άλλο» σημειώνει ο ειδικός.
Κρίση ταυτότητας μετά την άφιξή του στη Δύση
Τα κλασικά χαρακτηριστικά ενός τρομοκράτη δεν φαίνονται στον Σαουδάραβα Ταλέμπ Α., εξηγεί ο ειδικός σε θέματα του Ισλάμ και προσθέτει:
«Δεν υπάρχει καμία θρησκευτική ή πολιτική ιδεολογία που να μπορεί να δικαιολογήσει τις πράξεις του και δεν υπάρχει ξεκάθαρος στόχος. Ωστόσο, αναγνωρίζουμε κάποια πρότυπα σε αυτόν που βρίσκουμε και σε άλλους τρομοκράτες: την ακλόνητη βεβαιότητα που δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας. Μία ηρωικά αυτοτελής αφήγηση στην οποία συνωμοτεί εναντίον του υπόλοιπου κόσμου ως αιώνιο θύμα. Μια προφητική προσωπικότητα που συνδυάζει ένα εκρηκτικό μείγμα ανικανότητας και ναρκισσισμού. Και τέλος, τη σταθερή πεποίθηση ότι η πράξη του είτε θα αλλάξει τον κόσμο είτε θα αποκαλύψει ένα μεγάλο μυστικό».
«Δεν είναι μόνο οι θρησκευόμενοι μουσουλμάνοι που μπορεί να βιώσουν κρίση ταυτότητας μετά την άφιξή τους στη Δύση. Ακόμη και οι κοσμικοί άνθρωποι από ισλαμικούς πολιτισμούς συχνά βιώνουν κοινωνική απομόνωση και ηθικό αποπροσανατολισμό μετά τη μετανάστευση. Κι εγώ έφυγα επίσης από την Αίγυπτο πριν από 29 χρόνια για να ζήσω ελεύθερα εδώ, αλλά δεν είχα ούτε την επιθυμία ούτε την αναγκαία ικανότητα για βίαιες πράξεις. Αυτή η διπλή κρίση, η συνείδηση των γεωπολιτικών διαφορών αλλά και οι συναισθηματικές επιπτώσεις, οδηγεί σε ακραίες καταστάσεις» συνεχίζει.
Λανθασμένη αντίληψη για τη Γερμανία
Ο Γερμανοαιγύπτιος επιστήμονας εξηγεί ότι ο ίδιος δεν είχε στο μυαλό του ξεκάθαρα μία εικόνα της χώρας στην οποία θα πήγαινε, σε αντίθεση με άλλους ανθρώπους στη θέση του.
«Κι έτσι η ελευθερία γίνεται περισσότερο κατάρα παρά ευλογία για πολλούς. Μόνο μετά από χρόνια κατάλαβα ότι η Γερμανία δεν μου χρωστάει ελευθερία, αλλά ότι πρέπει να την κερδίσω μόνος μου. Μόνο τότε βρήκα ειρήνη με τη χώρα», είπε.
Πολλοί πρώην μουσουλμάνοι ζουν εδώ στο περιθώριο, λέει χαρακτηριστικά. Οι ελπίδες τους όμως για ένα καλύτερο αύριο στη Δύση μετατρέπονται γρήγορα σε βαθιά απογοήτευση όταν συνειδητοποιούν ότι οι θρησκευόμενοι μετανάστες λαμβάνουν περισσότερη προσοχή στα μέσα ενημέρωσης και την πολιτική σε σχέση με τους ανθρώπους που έχουν υιοθετήσει τις δυτικές αξίες χωρίς πειθώ. Κι αυτό ακριβώς έψαχνε ο Τάλεμπ Α.
Υιοθετώντας μία ανισόρροπη κριτική για το Ισλάμ, ο Σαουδάραβας ψυχίατρος επιζητούσε περισσότερη προσοχή. Όταν δεν πέτυχε η στρατηγική του, δοκίμασε το Copycat Crime (Αντιγραφή εγκλήματος). Κοίταξε πίσω και είδε πώς οι ισλαμιστές έλαβαν τη μεγαλύτερη δυνατή προσοχή στο παρελθόν και δεν βρήκε τίποτα καλύτερο από την επίθεση στην πλατεία Breitscheidplatz του Βερολίνου το 2016. Αντέγραψε λοιπόν την επίθεση αυτή, για να τον γνωρίσει επιτέλους όλος ο κόσμος, όπως και τις σκληρές θεωρίες συνωμοσίας που ασπάζεται.
Ο συγκεκριμένος τρομοκράτης δεν εκπροσωπεί ούτε μουσουλμάνους ούτε άθεους
Όσο επώδυνη κι αν ήταν η επίθεση στο Μαγδεμβούργο, ο Σαουδάραβας τρομοκράτης δεν έπρεπε να προσελκύσει τόση προσοχή. Αυτή η αποτρόπαια πράξη δεν είναι επίσης κατάλληλη για πολιτικό πόλεμο χαρακωμάτων μεταξύ δεξιάς και αριστεράς, όπως επισημαίνει ο Γερμανοαιγύπτιος επιστήμονας.
Ο συγκεκριμένος τρομοκράτης δεν εκπροσωπεί ούτε μουσουλμάνους ούτε άθεους. Δεν διέπραξε το έγκλημά του επειδή ήταν δεξιός ή αριστερός, αλλά επειδή δεν μπορούσε να διαχειριστεί τη δική του σύγχυση και τις απαιτήσεις της ελευθερίας.
Ναι, η ελευθερία είναι μια δύσκολη υπόθεση, και ναι, έχει ένα τίμημα.
Ένα τίμημα της ελευθερίας είναι ότι, σε μια ανοιχτή κοινωνία δεν μπορεί κανείς πάντα να προβλέψει ή να αποτρέψει τέτοιες πράξεις. Ναι, έχουμε πολλά προβλήματα στην πολιτική μετανάστευσης και ασύλου. Ναι, πρέπει να πολεμήσουμε ενάντια στον ισλαμισμό, τον δεξιό εξτρεμισμό και τον αριστερό εξτρεμισμό, αλλά η αιματηρή πράξη του Μαγδεμβούργου δεν χρησιμεύει στην επίλυση όλων αυτών των ζητημάτων.
Αυτό που πρέπει να κάνουμε μετά από κάθε επίθεση όπως αυτή είναι: να έχουμε ψυχραιμία, να παραμείνουμε σε εγρήγορση και να μην αφήσουμε την ελευθερία και τη χαρά της ζωής να μας την αφαιέσει κανείς!
Σημειώνεται ότι, από την αιματηρή επίθεση στο Μαγδεμβούργο, ένα 9χρονο παιδί και τέσσερις ενήλικες γυναίκες έχασαν τη ζωή τους.
Επιπλέον, περισσότεροι από 200 άνθρωποι έχουν τραυματιστεί και τουλάχιστον 41 από αυτούς βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση.
Τα κίνητρα για την αιματηρή επίθεση του δράστη παραμένουν ασαφή. Το μόνο που ξέρουμε είναι ότι ο σαουδαραβικής καταγωγής Τάλεμπ Α. είχε ακροδεξιό παρελθόν, ήταν φανατικός πολέμιος του Ισλάμ και είχε εκφράσει την υποστήριξή του προς το ξενοφοβικό κόμμα Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD).