Στη γωνία ενός πολυσύχναστου δρόμου στην πλούσια συνοικία Gangnam της Σεούλ, υπάρχει ένα ψιλικατζίδικο με τις συνηθισμένες προσφορές: περιοδικά, χαρτί υγείας και ποτά. Αλλά δίπλα στον πάγκο του ταμείου στέκεται ένα ψηλό μηχάνημα αυτόματης πώλησης που πουλά ένα πολύ πιο απροσδόκητο προϊόν, χρυσό.
Το μηχάνημα στο παντοπωλείο της GS Retail Co. πουλά ράβδους χρυσού από 37,5 γραμμάρια (1,32 ουγγιές) έως μικρότερες από 1 γραμμάριο. Οι τιμές αλλάζουν καθημερινά, αντανακλώντας τις ευρύτερες κινήσεις της αγοράς, αλλά ξεκινούν από περίπου 88.000 won ($64) για μια ράβδο 0,5 γραμμαρίων.
«Αυτή τη στιγμή βλέπουμε περίπου 30 εκατομμύρια γουόν πωλήσεων το μήνα», δήλωσε εκπρόσωπος της GS μέσω μηνύματος κειμένου. «Το μηχάνημα αυτόματης πώλησης χρυσού προσελκύει το ενδιαφέρον των πελατών λόγω της αυξανόμενης ζήτησης για ασφαλή καταφύγια και της τάσης εξάπλωσης των μικροεπενδύσεων», σημείωσε ο εκπρόσωπος της εταιρείας.
Οι κάτοικοι της Νότιας Κορέας παγιδεύονται στην τάση μικροεπενδύσεων που σαρώνει τον κόσμο. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 65% του Gen Z και των millennials είναι ανοιχτά σε επενδύσεις σε κλασματικές μετοχές (λιγότερες από μία μετοχή μιας εταιρείας), σύμφωνα με μια έκθεση της 16ης Μαΐου από την Charles Schwab Corp.
Για τους Νοτιοκορεάτες, ο φυσικός χρυσός είναι μόνο μια ακόμη επιλογή. Οι ντόπιοι επενδυτές έχουν «φόβο να χάσουν όταν τα πάντα ανεβαίνουν, και αυτό συνέβαλε εν μέρει στην αύξηση της ζήτησης για χρυσό», λέει η Park Sang-hyun, οικονομολόγος στην HI Investment & Securities στη Σεούλ, σημειώνοντας την πρόσφατη άνοδο που ώθησε την τιμή της αγοράς του χρυσού σε ιστορικό υψηλό πάνω από 2.400 $ η ουγγιά τον περασμένο μήνα. «Το αίσθημα αβεβαιότητας για την παγκόσμια οικονομία προκαλεί ζήτηση για ασφαλή καταφύγια», προσθέτει.
Η συγκίνηση του πολυκαταστήματος χρυσού
Η GS δεν είναι η μόνη αλυσίδα καταστημάτων ψιλικών που αξιοποιεί τη γοητεία του χρυσού στη Νότια Κορέα. Η ανταγωνιστική επιχείρηση CU άρχισε να πουλά τρεις τύπους υπερελαφρών καρτών χρυσού την 1η Απριλίου. Χρειάστηκαν μόνο δύο ημέρες για να εξαντληθούν οι κάρτες του 1 γραμμαρίου, σύμφωνα με την BGF Retail Co., την εταιρεία που διαχειρίζεται την αλυσίδα, με το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης να έρχεται από πελάτες που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα των 30άρηδων.
Σύμφωνα με έναν εκπρόσωπο της BGF, το 95% των 770 προϊόντων χρυσού που προσφέρονται πωλήθηκαν στις 31 Μαΐου. «Οι πωλήσεις επιταχύνθηκαν καθώς τα προϊόντα χρυσού σταθερής τιμής της CU έγιναν φθηνότερα από την τιμή της αγοράς», ανέφερε η BGF σε δελτίο τύπου. Η αλυσίδα λιανικής θα εισαγάγει επιλογές υψηλότερου βάρους, από ράβδους 2 γραμμαρίων έως 10 γραμμαρίων, στο μέλλον, αλλά δεν όρισε ημερομηνία.
Στην Κορέα, οι διαδικτυακές τράπεζες προσπαθούν επίσης να συμβαδίσουν με τη ζήτηση για χρυσό. Η Kbank, μία από τις τρεις διαδικτυακές τράπεζες της Νότιας Κορέας με περισσότερους από 10 εκατομμύρια χρήστες, ξεκίνησε μια υπηρεσία στις 9 Μαΐου που επιτρέπει στους χρήστες της εφαρμογής της να αγοράζουν ράβδους χρυσού 1,875 έως 37,5 γραμμαρίων με δωρεάν παράδοση.
«Με την τιμή του χρυσού να ξεπέρασε πρόσφατα τα 2.400 δολάρια ανά ουγγιά, η επένδυση σε χρυσό έχει γίνει δημοφιλής επένδυση», ανέφερε η τράπεζα σε δήλωση, προσθέτοντας ότι σχεδιάζει να επεκτείνει την υπηρεσία σε χρυσά νομίσματα και ασήμι μέχρι το τέλος του έτους.