Ιδιαίτερα σημαντικό κρίνεται το έργο του "Μπλε Διαδρόμου" για την Ελλάδα καθώς πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο που θα συνδέει την Ελλάδα με την Αλβανία και κατ' επέκταση τα Δυτικά Βαλκάνια μέχρι την Ιταλία.
Ο χάρτης που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο αποτυπώνει ξεκάθαρα όλο το μήκος του τεράστιου αυτού οδικού έργου που εκτείνεται από την ανατολική ακτή της Αδριατικής και του Ιονίου, τη δυτική ακτή της βαλκανικής χερσονήσου από την Ιταλία στα βόρεια μέσω της Κροατίας, του Μαυροβουνίου, της Αλβανίας έως της Ελλάδας στο νότο.
Στο έργο του Μπλε Διαδρόμου συνολικά εμπλέκονται επτά χώρες: Ιταλία, Σλοβενία, Κροατία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Μαυροβούνιο, Αλβανία, Ελλάδα. Το έργο επαναπροκηρύχθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στις αρχές Οκτωβρίου.
Τι περιλαμβάνει το έργο
Το έργο, μήκους 70 χλμ, προϋπολογισμού 234 εκατομμυρίων ευρώ και προαίρεσης 76 εκατομμυρίων ευρώ, αποτελεί συνέχεια της Ιονίας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς και διασχίζει τον νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας.
Το έργο περιλαμβάνει δύο υποτμήματα:
- Υποτμήμα 1 - Ιωάννινα - Καλπάκι: Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 – Χ.Θ. 23+441) μήκους 1,47χλμ., αποτελεί την Προαίρεση 1.
- Υποτμήμα 2 - Καλπάκι - Κακαβιά: Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.
Όπως αναφέρει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, «ο νέος οδικός άξονας θα βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων».
Παράλληλα, «το έργο θα εξασφαλίσει στην περιοχή της Κόνιτσας πρόσβαση στην Ιόνια Οδό και κατ’ επέκταση στις περιοχές της Φλώρινας και της Καστοριάς». Ακόμα, το υπουργείο αναφέρει:
«Στα σημαντικά οφέλη του οδικού άξονα "Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά" περιλαμβάνονται επίσης η εξυπηρέτηση του αεροδρομίου των Ιωαννίνων, καθώς και του κύριου όγκου της κυκλοφορίας μεταξύ Αλβανίας-Ελλάδας αφού η συνέχεια της οδού μετά την Κακαβιά εξυπηρετεί τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα, από τις οποίες προέρχεται μεγάλος αριθμός χρηστών της οδού».
Ο Μπλε Διάδρομος στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, ο «Μπλε Διάδρομος» ξεκινά με τον δρόμο από τα αλβανικά σύνορα στην Κακαβιά μέχρι τα Ιωάννινα, τμήμα που σχεδιάζεται να αναβαθμιστεί για να γίνει αυτοκινητόδρομος. Από εκεί ακολουθεί την «Ιόνια Οδό» μέχρι το Αντίρριο, όπου διασχίζει τον Κορινθιακό Κόλπο μέσω της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου για να συναντήσει την «Ολυμπία Οδό» στο Ρίο.
Από το Ρίο έως τον Πύργο, εκκρεμεί η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου που βρίσκεται υπό κατασκευή για να αντικαταστήσει το τμήμα της υφιστάμενης εθνικής οδού.
Το τμήμα από τον Πύργο έως το Καλό Νερό καθυστερεί λόγω περιβαλλοντικών ανησυχιών για τη λίμνη Καϊάφα. Το τελευταίο τμήμα είναι ο δρόμος Καλό Νερό - Τσακώνα.