Το Su-47 μοιάζει σαν ένα αεροσκάφος από ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας της δεκαετίας του '60, ωστόσο στην πραγματικότητα αποτελεί ένα αεροπλάνο τεχνολογίας της δεκαετίας του '80. Αν και πρωτοποριακό, το πρωτότυπο απέτυχε να μπει σε σειριακή παραγωγή, κυρίως λόγω έλλειψης χρηματοδότησης και ενός μεγάλου σχεδιαστικού ελαττώματος.
Η Ιστορία Του
Όπως μπορείτε να διακρίνετε, το Su-47 είναι ένα αεροσκάφος με "ανάποδα" φτερά (forward-swept wings). Αυτός ο σχεδιασμός προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα. Τα αεροσκάφη είναι εξαιρετικά ευκίνητα, ειδικά σε υποηχητικές ταχύτητες. Έχουν επίσης μοναδικά χαρακτηριστικά ανόδου που επιτρέπουν απογειώσεις σε μικρές αποστάσεις κλπ. Αυτό ενδιέφερε πολύ το σοβιετικό πολεμικό ναυτικό, αφού θα μπορούσε να καταλήξει σε ένα αεροσκάφος ικανό για αερομαχίες που θα επιχειρούσε από μικρά καταστρώματα αεροπλανοφόρων.
Ωστόσο, αυτά τα αεροσκάφη έχουν και πολλά μειονεκτήματα. Τα πτητικά τους χαρακτηριστικά είναι αρκετές φορές απρόβλεπτα, ενώ τα φτερά δέχονται μεγάλη πίεση, ειδικά σε μεγάλες ταχύτητες. Λόγω της υψηλής αυτής πίεσης, το φτερό πρέπει να μπορεί να κάμπτεται, χωρίς όμως να σπάει. Αυτό καταλαβαίνετε πως είναι μία ιδιαίτερα δύσκολη μηχανική πρόκληση.
Ωστόσο, το Su-47 παρέμεινε ένα πολύ ευκίνητο αεροσκάφος. Χρησιμοποιήθηκε σύστημα fly-by-wire για την σταθεροποίηση του και το αποτέλεσμα ήταν ικανοποιητικό, αφού το τελικό μαχητικό μπορούσε να εκτελέσει φανταστικούς ελιγμούς.
Μετά το ντεμπούτο του, Δυτικοί αναλυτές πιθανολογούσαν πως ο σχεδιασμός της ατράκτου του ήταν με κάποιον τρόπο stealth (χαμηλή παρατηρησιμότητα). Αν και αυτό είναι δύσκολο να αποδειχθεί, μπορεί όντως να ίσχυε σε κάποιο βαθμό.
Η ιδέα του προγράμματος εμφανίστηκε την δεκαετία του '80, για κακή τύχη όμως της κατασκευάστριας Sukhoi και του αεροσκάφους, η διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης σήμανε και την εγκατάλειψη του προγράμματος. Αν και το βλέπουμε σπάνια σε αεροπορικές επιδείξεις, μόνο μία άτρακτος κατασκευάστηκε.
Το Αμερικανικό X-29
Η αμερικανική DARPA (Υπηρεσία Έρευνας Προηγμένων Αμυντικών Προγραμμάτων) πειραματίστηκε και αυτή με αεροσκάφη "ανάποδων" φτερών, καταλήγοντας στο δοκιμαστικό X-29.
Αυτό το αεροσκάφος, το οποίο χρησιμοποίησε πολλές τεχνολογίες κοινές με το σοβιετικό Su-47, προσπάθησε να φτάσει τα όρια του δυνατού.
Σύμφωνα με την αμερικανική υπηρεσία, το αποτέλεσμα "ήταν το πιο αεροδυναμικά ασταθές αεροσκάφος που έχει κατασκευαστεί ποτέ."
Μπορεί το Su-47 και το X-29 να μην υιοθετήθηκαν ποτέ, αλλά ήταν σημαντικοί πειραματισμοί, τεχνολογίες των οποίων χρησιμοποιήθηκαν μετέπειτα σε πολύ κρίσιμα προγράμματα. Οπότε, τίποτα δεν πήγε χαμένο!