Αίσθηση προκαλούν οι δηλώσεις επίκουρου καθηγητή Οικονομικών στο Γέιλ, ο οποίος έκρινε πως «είναι προφανής η μόνη λύση» για αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της ολοένα και πιο γερασμένης ιαπωνικής κοινωνίας: «Η μαζική αυτοκτονία των ηλικιωμένων».
Σε συνεντεύξεις ο Yusuke Narita είχε δηλώσει το 2021: «Νιώθω πως η μόνη λύση είναι αρκετά προφανής. Τελικώς, δεν είναι μαζική αυτοκτονία, το μαζικό "seppuku" των ηλικιωμένων;» Το seppuku είναι βγαλμένο από τον κώδικα των σαμουράι του 19ου αιώνα, όπου οι ατιμασμένοι πολεμιστές έδιναν τέλος στη ζωή τους.
Πέρυσι, όταν του ζητήθηκε από ένα παιδί σχολικής ηλικίας να εξηγήσει τις θεωρίες του για το μαζικό seppuku, ο Dr. Narita περιέγραψε, με παραστατικό τρόπο, σε ομάδα μαθητών μια σκηνή από το "Midsommar" -ταινία τρόμου του 2019, στην οποία μια σουηδική αίρεση στέλνει ένα από τα παλαιότερα μέλη της να αυτοκτονήσει, πηδώντας από έναν γκρεμό.
«Το αν αυτό είναι καλό ή όχι, είναι μία πιο δύσκολη ερώτηση προς απάντηση» είπε. «Αν λοιπόν πιστεύετε ότι αυτό είναι καλό, τότε ίσως μπορείτε να εργαστείτε σκληρά για τη δημιουργία μιας τέτοιας κοινωνίας». Άλλες φορές, έχει θίξει το θέμα της ευθανασίας. «Το ενδεχόμενο να καταστεί υποχρεωτική στο μέλλον, θα τεθεί υπό συζήτηση» είπε σε συνέντευξή του.
Αν και ο Narita είναι σχετικά άγνωστος στους ακαδημαϊκούς κύκλους στις ΗΠΑ, οι ακραίες θέσεις του τον έχουν κάνει δημοφιλή στα social media, σύμφωνα με τους New York Times.
Τον περασμένο μήνα, αρκετοί σχολιαστές ανακάλυψαν τα σχόλιά του και άρχισαν να τα διαδίδουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης σε ένα έγκυρο διαδικτυακό talk show με ακαδημαϊκούς και δημοσιογράφους, ο Yuki Honda, κοινωνιολόγος του Πανεπιστημίου του Τόκιο, χαρακτήρισε τα σχόλιά του ως «μίσος προς τους ευάλωτους».
Κάποιοι προειδοποιούν ότι η δημοτικότητα του Narita θα μπορούσε να επηρεάσει αδικαιολόγητα τη δημόσια πολιτική και τους κοινωνικούς κανόνες. Δεδομένης της υπογεννητικότητας της Ιαπωνίας και του υψηλότερου δημόσιου χρέους στον ανεπτυγμένο κόσμο, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής ανησυχούν όλο και περισσότερο για το πώς θα χρηματοδοτήσουν τις διευρυνόμενες συνταξιοδοτικές υποχρεώσεις της Ιαπωνίας. Η χώρα παλεύει επίσης μ΄έναν αυξανόμενο αριθμό ηλικιωμένων που πάσχουν από άνοια ή πεθαίνουν μόνοι.
Οι φράσεις «μαζική αυτοκτονία» και «μαζικό seppuku» ήταν «μια αφηρημένη μεταφορά» είπε αργότερα ο ίδιος
Απαντώντας σε ερωτήσεις, δήλωσε ότι «ασχολείται κυρίως με το φαινόμενο στην Ιαπωνία, όπου οι ίδιοι μεγιστάνες συνεχίζουν να κυριαρχούν στον κόσμο της πολιτικής, των παραδοσιακών βιομηχανιών και των μέσων ενημέρωσης, ψυχαγωγίας, δημοσιογραφίας εδώ και πολλά χρόνια».
Οι φράσεις «μαζική αυτοκτονία» και «μαζικό seppuku», συμπλήρωσε, ήταν «μια αφηρημένη μεταφορά». «Θα έπρεπε να ήμουν πιο προσεκτικός σχετικά με τις πιθανές αρνητικές συνδηλώσεις τους» πρόσθεσε. «Μετά από κάποια αυτοκριτική, σταμάτησα να χρησιμοποιώ τις λέξεις πέρυσι».
Οι επικριτές του λένε, όμως, ότι οι επανειλημμένες τοποθετήσεις του επί του θέματος έχουν ήδη διαδώσει επικίνδυνες ιδέες.
«Είναι ανεύθυνο» δήλωσε ο Masaki Kubota, Ιάπωνας δημοσιογράφος. Οι άνθρωποι που πανικοβάλλονται για τα «βάρη» μιας γηράσκουσας κοινωνίας «μπορεί να σκεφτούν: "Ω, οι παππούδες μου είναι αυτοί που ζουν περισσότερο και θα πρέπει απλώς να τους ξεφορτωθούμε"».
Ο Masato Fujisaki, αρθρογράφος, υποστήριξε στο Newsweek Japan ότι τα σχόλια του καθηγητή «δεν πρέπει να εκλαμβάνονται εύκολα ως "μεταφορά"». Οι οπαδοί του Dr. Narita, είναι άνθρωποι «που πιστεύουν ότι οι ηλικιωμένοι θα έπρεπε απλώς να έχουν ήδη πεθάνει και ότι η κοινωνική πρόνοια θα έπρεπε να περικοπεί» είπε.