Το Boeing 737-500 της Sriwijaya Air έκανε βουτιά σχεδόν από τα 3.000 μέτρα στη θάλασσα, στα ανοικτά της πρωτεύουσας της Ινδονησίας, μόλις μερικά λεπτά μετά την απογείωσή του από την Τζακάρτα, στις 9 Ιανουαρίου 2021, παρασύροντας στο θάνατο 62 ανθρώπους.
Στην τελική της έκθεση, η εθνική επιτροπή της Ινδονησίας για την ασφάλεια των αερομεταφορών (KNKT) επεσήμανε πολλούς παράγοντες που συνετέλεσαν στη συντριβή, κυρίως μηχανικά προβλήματα.
Η δυσλειτουργία του συστήματος αυτόματης επιτάχυνσης του δικινητήριου αεροσκάφους είχε ως αποτέλεσμα να κάνει περιστροφή προς τα αριστερά, ανέφερε η KNKT σε ανακοίνωσή της.
Αλλά πριν τη συντριβή, το αεροσκάφος, που εκτελούσε πτήσεις για 26 χρόνια, είχε παρεκκλίνει σημαντικά από την πορεία του.
Ευθύνη και των πιλότων
Οι ερευνητές κατέληξαν ότι υπήρξε «έλλειψη επαγρύπνησης» από την πλευρά των πιλότων, που τους απέτρεψε από το να αντιληφθούν την παρέκκλιση αυτή, «το οποίο οδήγησε σε ακατάλληλες ενέργειες αντιμετώπισης».
Στην έκθεσή τους, οι ερευνητές αναφέρθηκαν επίσης στην απουσία ρυθμιστικού πλαισίου και επίσημων οδηγιών για να εξηγήσουν την έλλειψη δεξιοτήτων και γνώσεων των πιλότων να αντιδράσουν σε τέτοιες καταστάσεις.
Σύμφωνα με προκαταρκτική έρευνα που εκπονήθηκε μετά τη συντριβή, τα πληρώματα σε προηγούμενες πτήσεις είχαν χαρακτηρίσει το σύστημα επιτάχυνσης ως «κάτι που δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί», προσθέτοντας ότι είχε επισκευασθεί πολλές φορές πριν από αυτή την τελευταία, μοιραία πτήση.
Η Ινδονησία είναι ένα τεράστιο αρχιπέλαγος, με μέτριες επιδόσεις σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των αερομεταφορών παρόλο που εξαρτάται ιδιαιτέρως από το αυτό το μέσο μεταφοράς για τη σύνδεση των χιλιάδων νησιών της.
Στη χώρα έχουν συμβεί τρία μεγάλα αεροπορικά δυστυχήματα από το 2014. Πριν από αυτό που συνέβη τον Ιανουάριο του 2021, 189 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους τον Οκτώβριο του 2018 όταν Boeing 737 MAX της Lion Air κατέπεσε στη θάλασσα. Το 2014, αεροσκάφος A320 της Air Asia κατέπεσε στη Θάλασσα της Ιάβας, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και 162 επιβαίνοντες.