Ο λόγος είναι πως τα εμβληματικά εισιτήρια, πέρα από τη βασική τους χρήση, έδωσαν έμπνευση σε καλλιτέχνες, σκηνοθέτες και τραγουδιστές και λειτούργησαν ως σημειωματάριο για έκτακτες περιπτώσεις αλλά και ως σελιδοδείκτες
«Καθώς εξαφανίζεται το εισιτήριο, εξαφανίζεται και ένα μέρος της ζωής μας», λέει ο Γκρεγκουάρ Τονά, συλλέκτης και συγγραφέας ενός βιβλίου με την ιστορία του εισιτηρίου του μετρό. «Το εισιτήριο του μετρό είναι μέρος του πώς απεικονίζουμε το Παρίσι», σημειώνει ο ίδιος.
Η υπηρεσία διαχείρισης δημόσιων μεταφορών του Ιλ-ντε-Φρανς (δηλαδή της ευρύτερης περιοχής του Παρισιού), η IDFM, η οποία είναι υπεύθυνη και για το σύστημα έκδοσης εισιτηρίων του μετρό, επιθυμούσε το πακέτο των δέκα εισιτηρίων να έχει καταργηθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο αυτού του έτους.
Αλλά στη συνέχεια ενέσκηψε η πανδημία του κορονοϊού και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και με αυτήν μια παγκόσμια έλλειψη των απαιτούμενων μικροτσίπ για την κατασκευή των καρτών απεριορίστων διαδρομών που θα αντικαταστήσουν τα εισιτήρια, οι πωλήσεις των οποίων παραμένουν στα 550 εκατομμύρια τον χρόνο με πάνω από 50 τόνους χαρτιού να καταναλώνονται.
«Βιαζόμαστε, αλλά η κρίση με τα μικροτσίπ μας επιβράδυνε», δήλωσε στο AFP ο Λοράν Προμπ, ο γενικός διευθυντής της IDFM.
Η διαχειρίστρια εταιρεία έχει αρχίσει να μειώνει τον αριθμό των σταθμών του μετρό που εξακολουθούν να πουλούν εισιτήρια σε δεκάδα για να ωθήσει το κοινό προς τις πλαστικές κάρτες και πολλά μηχανήματα ελέγχου της εισόδου στο μετρό δεν μπορούν πλέον να «διαβάσουν» χάρτινα εισιτήρια.
Αλλαγή στις συνήθειες
Ως αποτέλεσμα, το ποσοστό των χάρτινων εισιτηρίων που χρησιμοποιούνται στις αστικές συγκοινωνίες έχει μειωθεί σημαντικά.
«Οι πελάτες μας έχουν αρχίσει να αλλάζουν τις συνήθειές τους», λέει ο Προμπ και προσθέτει ότι η δεσμίδα των δέκα εισιτηρίων θα καταργηθεί πλήρως κάποια στιγμή μέσα στον επόμενο χρόνο.
Αλλά, πιθανόν μέχρι το 2024, οι ταξιδιώτες να εξακολουθούν να μπορούν να αγοράζουν εισιτήριο μιας διαδρομής έναντι 1,90 ευρώ, ακριβότερο δηλαδή σε σχέση με το 1,49 που κοστίζει η μια διαδρομή όταν χρησιμοποιεί κάποιος κάρτα απεριορίστων διαδρομών.
Η IDFM προωθεί τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό, περιλαμβανομένης της χρήσης smartphones στα μηχανήματα εισόδου των επιβατών με τα κινητά που διαθέτουν λειτουργικό σύστημα Android να μπορούν να χρησιμοποιηθούν εντός εβδομάδων και τα Apple το 2023.
Η μετάβαση του Παρισιού στο μέλλον γίνεται 20 χρόνια μετά την κατάργηση των νομισμάτων από τον υπόγειο της Νέας Υόρκης και πάνω από μια δεκαετία αφότου ο υπόγειος του Λονδίνου κατήργησε σχεδόν πλήρως οτιδήποτε χάρτινο. Κάποιοι, ωστόσο, χαίρονται που το Παρίσι το καθυστέρησε.
«Μου αρέσει η υφή του, η καθαρότητα του ίδιου του εισιτηρίου όταν είναι καινούργιο και το πόσο μπορείς να το καταστρέψεις και να το έχεις ακόμη στα χέρια σου», λέει η Σάρα Στέρμαν, μια Ιταλοαμερικανίδα καλλιτέχνης που ζει στο Παρίσι και χρησιμοποιεί τα εισιτήρια για τα κολάζ της.
«Θα συνεχίσω να συλλέγω εισιτήρια του μετρό μέχρι να εξαφανιστούν και όταν θα πάψουν να υπάρχουν θα είναι ακόμη πολυτιμότερο», λέει η ίδια στο AFP.