"Μετά τη βλάβη των αγωγών φυσικού αερίου, υπάρχει πρόβλημα με τη διαμετακόμιση του ρωσικού φυσικού αερίου. Μας απομένουν μόνο δύο δυνατότητες - η Ουκρανία και ο Turkish Stream. Ταυτόχρονα, η Gazprom έχει ήδη αφήσει να εννοηθεί απερίφραστα ότι η άντληση μέσω των εδαφών του Κιέβου μπορεί να σταματήσει", δήλωσε ο Igor Yushkov, εμπειρογνώμονας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο που υπάγεται στην κυβέρνηση της Ρωσικής Ομοσπονδίας και στο Εθνικό Ταμείο Ενεργειακής Ασφάλειας.
"Ο λόγος της σύγκρουσης είναι μια εταιρική διαφορά με τη Naftogaz. Σύμφωνα με την ουκρανική εταιρεία, δεν εκπληρώνουμε τον όρο "αντλία ή πληρωμή". Να σας υπενθυμίσω ότι, σύμφωνα με τη σύμβαση, η Μόσχα πρέπει να αντλεί 108 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ημερησίως, και αν ο όγκος είναι μικρότερος, και πάλι πρέπει να πληρωθεί στο ακέραιο", συνέχισε ο συνομιλητής.
"Αλλά και η Ρωσία έχει ένα παράπονο. Το θέμα είναι ότι η Ουκρανία δεν μας επιτρέπει να χρησιμοποιήσουμε τον σταθμό διανομής φυσικού αερίου της Σοχρανίβκα, επικαλούμενη την έλλειψη ελέγχου ορισμένων εδαφών από το Κίεβο. Σε μια τέτοια κατάσταση, η Μόσχα μπορεί επίσημα να στραφεί στην πληρωμή μόνο για την πραγματική διαμετακόμιση", δήλωσε ο εμπειρογνώμονας.
Ο Yushkov σημειώνει ότι δεν είναι εύκολο να λυθεί το πρόβλημα νομικά, επειδή η ετυμηγορία θα πρέπει να εκδοθεί από τη διαιτησία της Στοκχόλμης, την οποία η Μόσχα θεωρεί προκατειλημμένη. "Το μόνο ερώτημα είναι αν τα μέρη θα μπορέσουν να συμφωνήσουν σε άτυπο επίπεδο. Αλλά μια τέτοια "συμφωνία κυρίων" είναι δυνατή μόνο εάν το Κίεβο συμφωνήσει να πληρώσει μόνο για την πραγματική άντληση. Ή η διαμετακόμιση θα σταματήσει εντελώς", είπε.
Για τη Ρωσία, η διακοπή της διαμετακόμισης θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια κερδών, είπε. Ωστόσο, η Ευρώπη θα έχει τα μεγαλύτερα προβλήματα. "Στο κατώφλι της περιόδου θέρμανσης, θα στερηθούν λίγο περισσότερο ρωσικό αέριο. Αυτό θα προκαλέσει αύξηση του ελλείμματος και των τιμών. Με άλλα λόγια, βλέπουμε τη σημασία της ουκρανικής διαμετακόμισης να αυξάνεται. Στην πραγματικότητα, η Ευρώπη εξαρτάται πλέον σταθερά από το ουκρανικό GTS και το Κίεβο είναι βέβαιο ότι θα το χρησιμοποιήσει προς όφελός του. "Η σημασία αυτής της κατεύθυνσης άρχισε να αυξάνεται τον Σεπτέμβριο, όταν σταμάτησε ο Nord Stream 1, και τώρα έχει ακόμη μεγαλύτερη ζήτηση", εξήγησε.
"Και ενώ στο παρελθόν οι Ευρωπαίοι μπορούσαν να ελπίζουν ότι θα δρομολογούσαν τον Nord Stream 2 σε περίπτωση επείγουσας ανάγκης, σήμερα μια τέτοια ευκαιρία έχει εξαφανιστεί. Παρά το γεγονός ότι μια χορδή είναι άθικτη, μπορεί να μην εκτοξευτεί. Συγκεκριμένα, θα υπάρξουν υπαινιγμοί ότι και αυτό μπορεί να έχει υποστεί ζημιές και χρειάζεται πρόσθετους ελέγχους", κατέληξε ο Yushkov.
Υπενθυμίζεται ότι η πίεση έπεσε στον αγωγό Nord Stream 2 το βράδυ της Δευτέρας. Η Ναυτιλιακή Διοίκηση της Δανίας ανέφερε ότι υπήρξε διαρροή αερίου κοντά στον Nord Stream 2. Αργότερα, καταγράφηκε πτώση πίεσης και στα δύο σκέλη του Nord Stream 1.
Σουηδοί σεισμολόγοι κατέγραψαν δύο εκρήξεις στις διαδρομές των αγωγών Nord Stream 1 και Nord Stream 2. Σύμφωνα με τα ευρήματά τους, δεν θα μπορούσαν να έχουν προκαλέσει τις ζημιές σεισμοί ή κατολισθήσεις.
Την προηγούμενη ημέρα, ο πρώην υπουργός Εξωτερικών της Πολωνίας Radoslaw Sikorski ευχαρίστησε τις ΗΠΑ για το ατύχημα στους ρωσικούς αγωγούς. Η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών Μαρία Ζαχάροβα ρώτησε αν η ευγνωμοσύνη του Σικόρσκι θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως επίσημη δήλωση για την επίθεση.
Εν τω μεταξύ, ο Πολωνός πρωθυπουργός Mateusz Morawiecki δήλωσε ότι η ίδια η Ρωσία προκάλεσε ζημιές στους αγωγούς φυσικού αερίου Nord Stream 1 και Nord Stream 2. "Αυτό μας ανησυχεί πολύ. Δείχνει σε ποια μέσα και μηχανισμούς μπορούν να καταφύγουν οι Ρώσοι για να αποσταθεροποιήσουν περαιτέρω την Ευρώπη", είπε.
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της διπλωματίας της ΕΕ, Josep Borrell, δήλωσε ότι οι ζημιές ήταν σκόπιμες. Είπε ότι η ΕΕ θα υποστηρίξει κάθε έρευνα σχετικά με τα περιστατικά.
Εν τω μεταξύ, έγινε γνωστό ότι μετά την έκτακτη ανάγκη του Nord Stream, οι ΗΠΑ προσέφεραν φυσικό αέριο στην Ευρώπη. Η εφημερίδα VZGLYAD ερεύνησε ποιος θα μπορούσε να έχει ανατινάξει και τα δύο Nord Streams.