Με την Ευρώπη να αγωνιά για την ενεργειακή της επάρκεια πολλοί αναλυτές πιστεύουν πως οι αφρικανικές χώρες θα εκμεταλλευτούν την συγκυρία.
Αρκετά αφρικανικά κράτη δίνουν νέα ώθηση στο φάκελο του έργου του υπεράκτιου αγωγού φυσικού αερίου που σχεδιάζει να συνδέσει τη Νιγηρία με το Μαρόκο με αγωγούς μήκους 7000 χιλιομέτρων μέσω περισσότερων από δώδεκα χωρών.
Σε ανακοίνωσή της, η Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου της Νιγηρίας (NNPC), η οποία διαχειρίζεται και τους πόρους φυσικού αερίου της χώρας, ανακοίνωσε την υπογραφή μιας σειράς μνημονίων με την Οικονομική Κοινότητα των Κρατών της Δυτικής Αφρικής (ECOWAS), την Εταιρεία Υδρογονανθράκων της Μαυριτανίας (SMH), την Εταιρεία Πετρελαίου της Σενεγάλης (PETROSEN) και το Εθνικό Γραφείο Υδρογονανθράκων και Μεταλλείων του Μαρόκου (ONHYM).
Η υπογραφή των συμφωνιών αυτών πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Ραμπάτ σήμερα, παρουσία εκπροσώπων από κάθε χώρα. Η ανακοίνωση έγινε μετά από συνάντηση στην Αμπούτζα μεταξύ του προέδρου της NNPC, Mele Kyari, και του προέδρου της Επιτροπής της ECOWAS, του Γκάμπιαν Omar Touray.
Το ανακοινωθέν που εξέδωσε ο νιγηριανός φορέας υπενθυμίζει τη δέσμευση της ομοσπονδιακής κυβέρνησης της Νιγηρίας και της ECOWAS να δουν το έργο του αγωγού φυσικού αερίου να ευδοκιμεί, με στόχο τη μεταφορά 3 δισεκατομμυρίων κυβικών ποδιών φυσικού αερίου ημερησίως, κατανεμημένων σε 13 χώρες και με δυνατότητα να φτάσει και στην Ευρώπη μέσω των μαροκινών συνδέσεων του στενού του Γιβραλτάρ.
Άμεσα οφέλη
Η υπογραφή των εταιρειών της Σενεγάλης και της Μαυριτανίας επιβεβαιώνει την υποστήριξη των δύο χωρών στο πιο φιλόδοξο έργο διανομής ενέργειας στην ήπειρο. Οι αναλυτές και οι υπεύθυνοι του έργου αναμένουν ότι οι χώρες από τις οποίες διέρχεται ο αγωγός φυσικού αερίου θα επωφεληθούν άμεσα και έμμεσα από αυτή την υποδομή, η οποία θα προμηθεύσει με ενέργεια 340 εκατομμύρια ανθρώπους.
Εκτιμάται ότι το γιγαντιαίο αυτό έργο θα απαιτήσει χρηματοδότηση 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων και περίπου 25 χρόνια εργασιών για να τεθεί σε λειτουργία. Στις αρχές του 2022 επιλέχθηκαν δύο εταιρείες ενεργειακών μελετών για να εκτελέσουν τα σχέδια σχεδιασμού και χρηματοδότησης: IFL Group και DORIS Engineering.
Το έργο, το οποίο άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά το 2016, βρίσκεται ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο, όπου οι συμφωνίες μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί, αλλά τόσο η Νιγηρία όσο και το Μαρόκο κινούν τα πιόνια τους τους στην αφρικανική διπλωματία για να δουν το έργο του Ατλαντικού να ευδοκιμεί έναντι άλλων πρωτοβουλιών, όπως ο διασαχάριος αγωγός μέσω του Νίγηρα, με πρωτοβουλία της Αλγερίας.
Η γενική διευθύντρια του ONHYM του Μαρόκου, Amina Benkhadra, επισκέφθηκε την περασμένη εβδομάδα την πρωτεύουσα της Σενεγάλης, το Ντακάρ, για να συμμετάσχει σε έναν γύρο επαφών με τους ομολόγους της και να μιλήσει σε συμπόσιο για τον αγωγό. Η ίδια δήλωσε ότι η υλοποίηση της υποδομής αυτής θα δημιουργήσει μια "ανταγωνιστική περιφερειακή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, για την αξιοποίηση της καθαρής ενέργειας και τη συμβολή στη βιομηχανική και οικονομική ανάπτυξη όλων των χωρών από τις οποίες διέρχεται".
Η Νιγηρία διαθέτει ήδη ένα δίκτυο υπεράκτιων αγωγών που συνδέουν την ακτογραμμή της με τις γειτονικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής στο Μπενίν, το Τόγκο και τη Γκάνα. Το έργο σχεδιάζει να βασιστεί στις υπάρχουσες υποδομές για να φτάσει στην Ακτή Ελεφαντοστού, τη Λιβερία, τη Σιέρα Λεόνε, τη Γουινέα Κόνακρυ, τη Γουινέα Μπισσάου, τη Γκάμπια, τη Σενεγάλη, τη Μαυριτανία και, τέλος, το Μαρόκο στην Ταγγέρη.