Τη δική τους Οδύσσεια φαίνεται πως περνούν οι… βαλίτσες των ταξιδιωτών φέτος. Το ποσοστό των κακοδιαχειρισμένων και απολεσθέντων ταξιδιωτικών αποσκευών στις ΗΠΑ έφτασε στο 60% σε ετήσιο επίπεδο κατά τη διάρκεια της περιόδου Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022. Στην Ευρώπη, οι ασφαλιστικές παρατηρούν αύξηση των χαμένων αποσκευών της τάξης του 30% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2019. Αυτές οι τρομακτικές στατιστικές, όμως, δε δείχνουν την όλη εικόνα του χάους που επικρατεί στα αεροδρόμια παγκοσμίως. Χιλιάδες χαμένες βαλίτσες βρίσκονται στοιβαγμένες σε αποθήκες αεροδρομίων ή γεμίζουν τα αεροσκάφη σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αποσταλούν και πάλι στους ιδιοκτήτες τους.
Όλα αυτά χωρίς καν να αναφέρουμε τις 20.000 καθυστερημένες ή ακυρωμένες πτήσεις καθημερινά, τις ουρές στους ελέγχους διαβατηρίων, τις χαμένες πτήσεις με ανταπόκριση λόγω των καθυστερήσεων και τις εξωφρενικές τιμές λόγω του πληθωρισμού.
«Πρόκειται για μία περίοδο όπου η λογική και τα συνηθισμένα τρικ για την απροβλημάτιστη πτήση δεν ισχύουν», τόνισε ο Michael Holtz, ιδρυτής και CEO της SmartFlyer, προσθέτοντας πως «απλά δεν υπάρχει κάποια εύκολη λύση».
Οι ταξιδιώτες, όμως, μπορούν, εκτός από υπομονή, να «οπλιστούν» και με διάφορες συνήθειες οι οποίες ενδέχεται να τους βοηθήσουν στις φετινές διακοπές:
Aσφάλιση αποσκευών
Η ασφάλεια διακοπών ενδέχεται να καλύπτει τις απώλειες αποσκευών, αλλά δεν υπάρχει αποπληρωμή εάν η βαλίτσα τελικά καταλήξει στον ιδιοκτήτη της. Αυτό σημαίνει πως οι βαλίτσες μπορεί να «μαζεύουν σκόνη» στις αποθήκες των αεροδρομίων τη στιγμή που οι ταξιδιώτες έχουν ήδη αναγκαστεί να αγοράσουν μία νέα γκαρνταρόμπα διακοπών.
Μία εκ των εταιρειών που συνιστούν οι ταξιδιωτικοί πράκτορες είναι η Blue Ribbon Bags η οποία εξασφαλίζει μέχρι και $2.000 αξίας για κάθε αποσκευή που χάνεται για τουλάχιστον ένα 4ήμερο. Το ποσό αυτό είναι ανάλογο της κάθε ασφάλισης.
Ο μόνος όρος της ασφάλισης είναι πως οι ταξιδιώτες πρέπει να δηλώσουν απώλεια αποσκευής μέσα σε ένα 24ωρο και να λάβουν τα απαραίτητα έγγραφα για να προχωρήσουν στην ασφαλιστική αποζημίωση. Η ασφάλιση των αποσκευών πρέπει να γίνει πριν την πτήση και δε μπορεί να λάβει χώρα κατά τη διάρκειά της.
Ταχυδρομική αποστολή των αποσκευών ή ενοικίαση
Ο Holtz τονίζει πως δεν μπορούν όλοι οι ταξιδιώτες να κουβαλούν βαλίτσες. Εάν, για παράδειγμα, πρέπει να παρευρεθείτε σε γάμο με τα παιδιά σας έχετε την επιλογή της χρήσης υπηρεσιών όπως τη Luggage Forward η οποία αναλαμβάνει να αποστείλει τις αποσκευές στον προορισμό σας. Παρ’ όλα αυτά, η υπηρεσία δεν είναι φτηνή και χρειάζεται αρκετή προετοιμασία.
Η «κλασική» ταχυδρομική αποστολή αποσκευών κοστίζει λιγότερο και οι βαλίτσες συνήθως καταφθάνουν μέσα σε 7 ημέρες.
Υπάρχει, επίσης, και η επιλογή ενοικίασης ρουχισμού μέσω υπηρεσιών όπως της Rent the Runway η οποία συνεργάζεται και με ξενοδοχεία αλλά και BabyQuip η οποία αποστέλλει βρεφικά είδη στο ξενοδοχείο ή το Airbnb σας έτσι ώστε να μη χρειάζεται να γεμίζετε τις βαλίτσες σας. Η BabyQuip έχει 900 προορισμούς ανά τον κόσμο, αλλά η υπηρεσία μισθώνει παρεμφερείς επιχειρήσεις σε περιοχές εκτός των ΗΠΑ, κάτι που σημαίνει πως μπορεί να μην υπάρχει αρκετή διαθεσιμότητα.
Συσκευές παρακολούθησης
Οι συσκευές παρακολούθησης αποσκευών όπως το AirTag της Apple μπορεί να αποδειχθούν, εν μέρει, σημαντικές, σύμφωνα με την Brooke Lavery του πρακτορείου πολυτελών διακοπών Local Foreigner: «ένα μέλος της ομάδας μου που ταξίδεψε με αεροσκάφος συνειδητοποίησε, μέσω των AirTags, πως η αποσκευή της δεν είχε φορτωθεί στο αεροπλάνο. Όταν ειδοποίησε την αεροσυνοδό, η εταιρεία κατάφερε να επιδιορθώσει το πρόβλημα».
Αυτό πρόκειται, όμως, για το θετικότερο σενάριο. Ο Holtz τονίζει πως «τα AirTags απλά παρακολουθούν τις βαλίτσες σας, δε σας βοηθούν να τις φορτώσετε. Η καλύτερη επιλογή είναι οι χειραποσκευές που σας ακολουθούν στην καμπίνα».
Επαγγελματίες βοηθοί
Η εταιρεία της Lavery όπως και άλλες έχουν προσλάβει βοηθούς τους οποίους μπορεί να επιλέξει κάποιος ταξιδιώτης και οι οποίοι βελτιώνουν τις πιθανότητες για την αποφυγή λαθών και κούρασης στα αεροδρόμια.
Οι υπηρεσίες αυτές, όμως, είναι σχετικά ακριβές, αφού η ζήτηση έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Μία εκ των εταιρειών στο Τελ Αβίβ, για παράδειγμα, χρεώνει $475 για μία οικογένεια τεσσάρων ατόμων, ενώ άλλη ζητά $769 για δύο άτομα.
Προφανώς αυτή η υπηρεσία για τους VIPs που έχουν οικονομική άνεση συμφέρει, αφού οι βοηθοί γνωρίζουν τις διεργασίες του κάθε αεροδρομίου και μπορούν να ελιχθούν πολύ πιο εύκολα και γρήγορα απ’ ό,τι ο μέσος καταναλωτής.
Μεταμεσονύκτιες πτήσεις
Όσο για τις καθυστερήσεις στα αεροδρόμια, μία κλασική, καλή λύση είναι οι μεταμεσονύκτιες πτήσεις, ή αυτές πολύ νωρίς το πρωί ιδιαίτερα μετά από την «κίνηση» που προκαλείται από τους επιβάτες των υπερατλαντικών πτήσεων που ξεκινούν, συνήθως, το βράδυ.
Μπόνους και πόντοι καρτών
Πολλές μικρές διευκολύνσεις που προσφέρουν τα αεροδρόμια οι οποίες θα βελτιώσουν την ταξιδιωτική εμπειρία των καταναλωτών μπορούν να «αγοραστούν» μέσω μπόνους πόντων καρτών. Ένα παράδειγμα, για τους Αμερικανούς, είναι η δωρεάν εισαγωγή στο βιομετρικό σύστημα Clear το οποίο είναι πολύ πιο γρήγορο από το TSA PreCheck. Άλλη είναι το Priority Pass το οποίο συμπεριλαμβάνεται σε 1.300 αεροδρόμια ανά τον κόσμο και προσφέρει άνετα σαλόνια στους καταναλωτές.
Αλλαγή των πτήσεων
Οι αεροπορικές φαίνεται πως προσφέρουν αρκετά οικονομικά κίνητρα στους ταξιδιωτικούς πράκτορες για την προώθηση αλλαγών των ταξιδιωτικών πλάνων των καταναλωτών. Για παράδειγμα, αρκετές αεροπορικές ζητούν από τους πράκτορες να προσφέρουν στους πελάτες τους εναλλακτικούς προορισμούς αεροδρομίων, κάτι το οποίο θα βελτιώσει τόσο την τιμή του ταξιδιού όσο και την εμπειρία, αφού θα αποφευχθούν καθυστερήσεις και ουρές.
Η Lavery τονίζει πως οι επίδοξοι ταξιδιώτες θα βγουν κερδισμένοι από την αλλαγή των πλάνων τους ακόμα κι αν κάτι τέτοιο επιφέρει ένα μικρό κόστος. Η Lavery υπογραμμίζει, επίσης, πως «αποφεύγουμε, όπου μπορούμε, τις πτήσεις από και προς τα αεροδρόμια Schiphol, Charles de Gaulle και Heathrow».
Η αποφυγή των πτήσεων με ανταπόκριση είναι επίσης σημαντική, σύμφωνα με τον Holtz, ο οποίος σε πολλές περιπτώσεις προτείνει -εάν δύναται ο καταναλωτής- την ενοικίαση αυτοκινήτου αντί για την επιπλέον πτήση, αφού τα προβλήματα που ενδέχεται να δημιουργηθούν από τη δεύτερη, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις αποσκευές, θα κοστίσουν πολύ περισσότερο χρόνο και χρήμα.