Κόσμος

Οι Γάλλοι δεν βρίσκουν πια μουστάρδα στα καταστήματα

Εδώ και αρκετές εβδομάδες, στα ράφια των γαλλικών σούπερ μάρκετ η μουστάρδα δεν υπάρχει. Για τους λάτρεις του δημοφιλούς μπαχαρικού, που μάλιστα έχει και εθνική μάρκα στη Γαλλία, η μουστάρδα της Ντιζόν, φαντάζει ασύλληπτη. Αλλά ακόμα και στην περιοχή της Ντιζόν, η μουστάρδα λείπει από τα καταστήματα. Και η τιμή του προϊόντος έχει εκραγεί. Η απόγνωση είναι τόσο μεγάλη που τα κοινωνικά δίκτυα έχουν αρχίσει να βομβαρδίζονται με ερωτήσεις, συμβουλές, απόψεις. Κάποιοι έχουν ήδη βρει το ιδανικό υποκατάστατο, το χρένο, ένα λιγότερο γνωστό φυτό στη Γαλλία, ή τη σάλτσα wasabi ή Worcestershire. Αλλά, φυσικά, τίποτα δεν συγκρίνεται, για τους Γάλλους, με τη μουστάρδα.

Ο σεφ γνωστού γαλλικού εστιατορίου κάποια στιγμή απηύθυνε ένα απελπισμένο κάλεσμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Προσφέρθηκε να αγοράσει βάζα με μουστάρδα, επειδή δεν μπορούσε να προμηθεύεται από καταστήματα. Το μπαχαρικό, απαραίτητο για την παρασκευή σαλτσών βινεγκρέτ και μαγιονέζας, λείπει ακόμη και στα σούπερ μάρκετ, ενώ σε ορισμένα καταστήματα δεν πωλείται πλέον δωρεάν, αλλά απλοποιημένο, επειδή ορισμένοι αγοραστές τείνουν να προμηθεύονται απόθεμα.

Η μουστάρδα είναι βαθιά ριζωμένη όχι μόνο στη γαλλική κουζίνα, αλλά και στη γαλλική κουλτούρα (υπάρχει μια σειρά από εκφράσεις που ξεκινούν από τη λέξη "μουστάρδα"), οπότε μια τέτοια κρίση - που έγινε αισθητή ακόμη και στους εορτασμούς της Εθνικής Εορτής που μόλις γιορτάστηκε.

"Η τέλεια καταιγίδα"

Γιατί συμβαίνει αυτό? Μοιάζει με την τέλεια καταιγίδα: η κλιματική αλλαγή, σε συνδυασμό με την πανδημία του Covid και τον πόλεμο στην Ουκρανία, γράφουν οι New York Times.

Οι αδύναμες καλλιέργειες σπόρων μουστάρδας στη Γαλλία και σε όλο τον κόσμο οδήγησαν σε απότομη πτώση της παραγωγής και σε αύξηση των τιμών. Πολλοί παραγωγοί αναγκάστηκαν να αναστείλουν την παραγωγή αυτού του μπαχαρικού λόγω έλλειψης πρώτης ύλης.

Τα τελευταία πέντε χρόνια, υπήρξαν φτωχές συγκομιδές σπόρων μουστάρδας σε όλο τον κόσμο. Το φυτό είναι θύμα της υπερθέρμανσης του πλανήτη, αλλά άλλα προβλήματα έχουν προκύψει στην αλυσίδα προϊόντων: οι τιμές για το λευκό κρασί, το γυαλί, τα καπάκια των βάζων και το χαρτόνι έχουν εκραγεί, με αποτέλεσμα οι ελλείψεις και ο πληθωρισμός να πλήττουν τους παραδοσιακούς καλλιεργητές μουστάρδας. Το διάσημο γαλλικό προϊόν έχει γίνει πλέον, όπως τα τσιπς, ένα κλασικό παράδειγμα των δυσκολιών στις αλυσίδες εφοδιασμού παγκοσμίως.

«Βρισκόμαστε σε μια άνευ προηγουμένου κρίση τα τελευταία 25 χρόνια», δήλωσε στα τέλη του περασμένου έτους ο Christophe Planes, διευθυντής πωλήσεων για τη Γαλλία στη «Reine de Dijon», την τρίτη μεγαλύτερη γαλλική παραγωγό μουστάρδας, θυγατρική του γερμανικού ομίλου Develey.

Πέρυσι, η ξηρασία επηρέασε σοβαρά την καλλιέργεια του Καναδά, του μεγαλύτερου εξαγωγέα στον κόσμο. Λόγω της υπερβολικής ζέστης, η παραγωγή κατέρρευσε στους 50.000 τόνους, από 135.000 τόνους πριν από δύο χρόνια. Και το 80 τοις εκατό της καναδικής παραγωγής που εξήχθη στη Γαλλία.

Οι παραγωγοί ήλπιζαν σε «έκτακτη προμήθεια» σπόρων, μετά τη συγκομιδή του φετινού καλοκαιριού, από τη Ρωσία και την Ουκρανία, που είναι οι τρίτοι και τέταρτοι μεγαλύτεροι παραγωγοί στον κόσμο, αντίστοιχα, αλλά προφανώς και αυτή η προοπτική γίνεται όλο και λιγότερο αξιόπιστη.

Προς το παρόν, φαίνεται ότι η Γαλλία πρέπει να μάθει να ζει χωρίς μουστάρδα, μια επώδυνη προσαρμογή, αλλά είναι σαφές ότι πρέπει να βρεθούν λύσεις γρήγορα, τοπικά, με την επέκταση της καλλιέργειας αυτού του φυτού, ώστε η Γαλλία να εξαρτάται όσο το δυνατόν λιγότερο από τις εισαγωγές. . Ωστόσο, η κρίση είναι πιθανό να διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το 2024.

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ