Η υπερατλαντική πτήση AZ609 της Ita Airways, η εταιρεία που εδώ και σχεδόν ένα χρόνο αντικατέστησε την πασίγνωστη πάλαι ποτέ Alitalia, αναχώρησε από τη Νέα Υόρκη με προορισμό το αεροδρόμιο Fiumicino της Ρώμης με βραδινό δρομολόγιο.
Κάποια στιγμή η πτήση πέρασε πάνω από τη Γαλλία, όπως ορίζει η πορεία πτήσης, και εκεί το κέντρο ραντάρ της Μασσαλίας προσπάθησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος, χωρίς όμως να λάβει καμία ανταπόκριση για τουλάχιστον δέκα λεπτά. Έτσι στη Γαλλία σήμανε συναγερμός, με αποτέλεσμα να απογειωθούν δύο Γαλλικά μαχητικά ώστε να συνοδεύσουν το αεροσκάφος για παν ενδεχόμενο.
Ύστερα από την επικοινωνιακή σιγή, υπήρξε ανταπόκριση από το αεροσκάφος, με αποτέλεσμα να γίνει η ανάκληση του συναγερμού. Έτσι η Ιταλική πτήση έφτασε κανονικά στη Ρώμη, με τους επιβάτες να μην έχουν παρατηρήσει τίποτα το ασυνήθιστο, και μάλιστα χωρίς καθυστέρηση.
Η ΙΤΑ ξεκίνησε έρευνα για το συμβάν, κατά τη διάρκεια της οποίας ο κυβερνήτης ισχυρίστηκε πως υπήρξε βλάβη στα συστήματα επικοινωνίας. Όμως, και σύμφωνα με τους ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν στο αεροσκάφος, το σύστημα λειτουργούσε κανονικά, ενώ αντιθέτως φαίνεται να προέκυψε το εξής, πως για ένα ολιγόλεπτο διάστημα και οι δύο πιλότοι κοιμόντουσαν και το αεροσκάφος να πετά με τον αυτόματο πιλότο.
Όπως συνηθίζεται σε αυτά τα δρομολόγια, διευκρινίζουν τα Ιταλικά ΜΜΕ, ένας από τους δύο πιλότους μπορεί να κοιμηθεί για λίγα λεπτά και λίγο πριν ξεκινήσει η καθοδική πορεία προς τον προορισμό, αρκεί βέβαια ο άλλος πιλότος να παραμείνει ξύπνιος.
Έτσι, δηλώνει η ΙΤΑ, οι “έντονες ασυνέπειες μεταξύ των δηλώσεων του διοικητή και του αποτελέσματος των εσωτερικών ερευνών” οδήγησαν στην απόλυση του κυβερνήτη του αεροσκάφους, εφόσον θίχτηκε η “σχέση εμπιστοσύνης στον εργασιακό χώρο”.